Naše publikácie
Wiegerová, A., Kravecová, D. & R. Božík (2024). Partnerstvá v systéme duálneho vzdelávania. Bratislava: APZD
Na základe dohody o spolupráci s Asociáciou priemyselných zväzov a dopravy vznikla publikácia Wiegerová, A., Kravecová, D. & Božík, R. (2024). Partnerstvá v systéme duálneho vzdelávania. Bratislava: APZD.
Odborné vzdelávanie hrá významnú úlohu pri príprave mladých ľudí pre profesie, ktoré sú žiadané trhom práce. Na Slovensku sa odborné vzdelávanie, popri všeobecnom vzdelávaní na úrovni stredných škôl stalo neoddeliteľnou súčasťou školského systému. Odborné vzdelávanie ponúka žiakom praktické zručnosti a odborné vedomosti, aby boli pripravení na vstup do pracovného prostredia.
Súčasný stav odborného vzdelávania je veľmi dynamický. Diverzifikácia ponuky umožňuje študentom/žiakom vybrať si odborný smer, ktorý najlepšie zodpovedá ich záujmom, potrebám a požiadavkám trhu práce. Spolupráca so zamestnávateľmi a investície do technológií zaisťujú, že žiaci sú pripravení na pracovný trh. Progres je však nevyhnutný, aby sme mohli efektívne reagovať na meniace sa potreby a výzvy súčasného trhu práce.
V podmienkach Slovenskej republiky prebieha inovácia odborného vzdelávania kontinuálne. Stále však existujú oblasti, ktoré predstavujú priestor na rast. Publikácia je určená tým, ktorí sa zaujímajú o duálne vzdelávanie na stredných odborných školách.
Gavora, P., Dvorská, D. & J. Medveďová (2024). Rodičovstvo s deťmi do troch rokov: teória a výskum. Bratislava: Vydavateľstvo UK
Monografia prof. PhDr. Peter Gavora, CSc., PaedDr. Darina Dvorská, PhD. & Mgr. Janka Medveďová, PhD. z našej katedry sa zaoberá rodičovstvom, ktoré autori chápu ako sociálnu rolu a identitu rodiča i ako konanie rodiča – jeho konkrétne činnosti pri opatrovaní, starostlivosti, ochrane a výchove dieťaťa. Rodičovstvo ako konanie je však obrátené nielen k dieťaťu, ale aj k rodičovi. Medzi činnostné stránky rodičovstva autori zaraďujú i jeho utváranie, teda sebarozvoj rodiča. Táto kniha je o tom, ako rodičia napĺňajú svoju rolu, ako v jej rámci uvažujú a konajú. Ambíciou knihy bolo prispieť k teórii rodičovstva a vo vybraných otázkach prehĺbiť jeho vedecké poznanie. Silnou stránku knihy sú empirické výskumy, ktoré priniesli nové dáta o rodičovstve na Slovensku, ktoré boli získané na dobre zostavených súborov rodičov a pomocou osvedčených metodologických postupov.
Štruktúra monografie Rodičovstvo s deťmi do troch rokov: teória a výskum je odstupňovaná od opisu teoretických otázok rodičovstva k empirickým výskumom, ktoré realizoval tento tím. Teoretickým otázkam sú venované časti, ktoré zachytili viaceré aspekty rodičovstva: vedomosti rodičov, ich emocionalitu, typológiu materstva, intenzívne materstvo a rodičovstvo otcov (kapitola 1). Dve kapitoly sú venované veľkým témam rodičovstva – výchovným štýlom rodičov a ich self-efficacy (kapitoly 2 a 3). I keď sa zdá, že ide o rôznorodé oblasti, súhrne tvoria hutný celok, ktorý je dobrou vstupnou bránou k empirickým výskumom.
Základnou tézou autorov bolo, že – na rozdiel od väčšiny slovenských prameňov – rodičovstvo nezahrňuje len výchovu dieťaťa. Jeho rozpätie je oveľa väčšie. Do rodičovstva patrí i starostlivosť o dieťa, jeho ochrana a napokon starostlivosť rodiča o seba o jeho sebarozvoj. Autori nechceli predložiť dielo, ktoré by zachytilo činnosť rodiča len literárne. Cieľom bolo skôr poskytnúť opis rodičovstva, ktorý je založený na solídnych a metodologicky hodnotných empirických zisteniach získaných od dobre zvolených súborov rodičov.
Prvý výskum (kapitola 4) odhaľuje, ako matky a otcovia, ktorí majú deti do troch rokov, vnímajú svoje rodičovstvo – ako vstúpili do role rodiča, ako každodenne napĺňajú svoje rodičovstvo, ako si stanovili náročné normy svojho konania a ako ich tie normy priviedli do krízy, z ktorej našli východisko len tak, že do bezmedznej lásky k dieťaťu museli vložiť i veľkú lásku k sebe.
Druhý výskum (kapitola 5) zisťoval profil rodičovstva. Dáta získané na veľkom súbore matiek umožnili definovať tento profil ako emocionalitu rodiča, jeho kompetencie, rodičovskú záťaž a rodičovskú neistotu. Autori taktiež ukázali, ako tieto prvky súvisia s demografickými údajmi rodičov, rodiny a dieťaťa.
Analytická časť kapitoly 6 odhalila, aké sú preferencie rodičov v systematickom i epizodickom vzdelávaní. Okrem iného sa zistilo, že plná štvrtina respondentiek sa začala vzdelávať ešte skôr, než sa im narodilo prvé dieťa.
Monografia je výstupom projektu VEGA 1/0484/21 „Premeny rodinnej výchovy a rodičovského vzdelávania na Slovensku“ financovaného Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR, a bola finančne podporená aj z Fondu na podporu vydávania výstupov tvorivej činnosti FiF UK.
Odkaz na monografiu:
Gavora, P., Dvorská, D. & Medveďová, J. (2024). Rodičovstvo s deťmi do troch rokov: teória a výskum. Bratislava: Vydavateľstvo UK. Dostupné online: https://stella.uniba.sk/texty/FIF_GDM_rodicovstvo_deti_do_3r.pdf
Sejčová, Ľ. (2023). Manažment triedy a osobnosť učiteľa
Publikácia doc. PhDr. Ľuboslavy Sejčovej, CSc., ktorá vyšla v roku 2023 Vydavateľstve UK a zaoberá sa témou Manažment triedy a osobnosť učiteľa.
Jej cieľom je sprístupniť čo najkomplexnejší obraz spôsobov manažovania triedy a školy a priblížiť aj požiadavky na osobnosť učiteľa a prispieť k tomu, aby bola príprava učiteľov v tejto oblasti efektívnejšia. Autorka v monografii analyzuje postavenie učiteľa na Slovensku a aj v medzinárodnom porovnaní. Venuje sa otázke, ako by mali učitelia inovatívne a moderne učiť, čo znamená tradičné vzdelávanie a tvorivá, inovatívna škola. V monografii sa prikláňa ku konceptu učiteľa, ktorý facilituje proces učenia žiakov, vytvára pozitívnu atmosféru v triede, ktorá sa stáva učiacou sa triedou. Zaoberá sa i otázkou manažmentu triedy, ako organizovať triedu, dosiahnuť priaznivú klímu školy a triedy a tiež sa v nej zaoberá efektívnou komunikáciou učiteľa pri riešení konfliktov v triede. Odpovedá na otázku, ako si udržať disciplínu v triede a čo môžu urobiť učitelia, aby mali autoritu a zároveň, aby žiaci boli na ich strane, v podobe príkladov a námetov z praxe. V piatej kapitole autorka uvádza výsledky výskumu „Motivácia k výberu učiteľského povolania“, kde oslovila študentov rôznych programov učiteľstva na Filozofickej fakulte UK, ktorí sa vyjadrovali k otázkam učiteľského života aj k motivácii ísť študovať svoj odbor. Záverečná kapitola prináša vhľad do pocitov a myšlienok učiteľov základných a vysokých škôl prostredníctvom rozhovorov. Čitateľ tak môže konfrontovať názory budúcich učiteľov so skutočným životom v škole.
Odkaz na monografiu:
Sejčová, Ľ. (2023). Manažment triedy a osobnosť učiteľa. Bratislava: Vydavateľstvo UK. Dostupné online: https://stella.uniba.sk/texty/FIF_LS_trieda_ucitel.pdf
Budinská, L., Dvorská, D., Hapčová, M., Miková, K., & Sokolová, L. (2023). Učiteľská akadémia UK: Videoukážky z predmetov učiteľského základu I. Univerzita Komenského v Bratislave.
E-learningový nástroj Učiteľská akadémia UK (2022) vznikol s cieľom rozvíjať profesijné kompetencie budúcich učiteľov a učiteliek na základe práce s videom. V databáze Učiteľskej akadémie UK je v roku 2023 viac ako 90 nahrávok vyučovacích hodín (tzv. videohospitácií) a z nich vytvorených viac ako 130 krátkych videoukážok.
Videoukážky sú krátke sekvencie vyučovacích hodín (cca 2 - 10-minútové), ktoré zachytávajú konkrétnu interakciu v triede alebo učebnú úlohu. Každú videoukážku sprevádza zadanie úloh prepojené na konkrétny predmet učiteľskej prípravy (predmety spoločného základu učiteľstva alebo predmetovej didaktiky).
Úlohy a zadania k videoukážkam vychádzajú z teoretického rámca konceptu profesijného videnia (bližšie v Sokolová, L. (2018). Lepšie raz vidieť... Video v psychologickej príprave učiteľov a učiteliek. Univerzita Komenského v Bratislave).
Zameriavajú sa na tri úrovne kognitívneho spracovania sledovaného diania v triede:
• Identifikácia - selektívna pozornosť a objektívny popis diania,
• Interpretácia - usudzovanie založené na poznaní, pri ktorom sa uplatňuje schopnosť analýzy a syntézy, prepojenia teoretických konceptov s konkrétnymi sledovanými javmi.
• Intervencia – usudzovanie založené na poznaní, pri ktorom sa uplatňuje schopnosť hodnotiaceho a tvorivého prístupu, schopnosť predvídať vývoj situácie, navrhnúť alternatívne riešenia a pod.
Úlohy sú štruktúrované tak, aby študenti a študentky učiteľstva mohli intuitívne postupovať pri práci s videoukážkou od vstupného odborného poznania a jeho reflexiu, cez samotné sledovanie videa, až k riešeniu zadaných úloh a kritickej reflexii sledovanej ukážky. Ukážky boli vyberané tak, aby dopĺňali obsah jednotlivých predmetov učiteľskej prípravy a ilustrovali variabilitu vyučovacích metód a prístupov. Každú ukážku dopĺňa informácia o kontexte vyučovacej hodiny, z ktorej bola vybraná, téme vyučovacej hodiny, školskom ročníku, type školy a forme výučby. Videoukážky môžu byť vhodným doplnením práce na seminároch v rámci dištančnej aj prezenčnej vysokoškolskej výučby. Vyučujúci a vyučujúce ich môžu zadať ako samostatnú alebo skupinovú domácu seminárnu prácu, pretože prístup do databázy Učiteľská akadémia UK má celá akademická obec Univerzity Komenského v Bratislave prostredníctvom univerzitného prihlasovacieho konta. Materiály v databáze však môžu slúžiť študentstvu aj na samoštúdium, prípravu vlastných výstupov či zadaní.
V tejto publikácii autorky zoskupili 51 zadaní k videoukážkam z predmetov spoločného základu učiteľstva, ktoré sa vyučujú v rámci učiteľskej prípravy na fakultách zapojených do rozvojového projektu MŠVVaŠ SR: 001UK-2-3/2022 Systematická podpora poskytovania a uskutočňovania doplňujúceho pedagogického štúdia a rozširujúceho štúdia na UK: psychológie pre učiteľov, pedagogickej komunikácie, všeobecnej didaktiky a pedagogickej diagnostiky. Zadania umožňujú študentom a študentkám učiteľstva prepojiť teoretické disciplíny s konkrétnym dianím v triede a uvedomiť si význam jednotlivých predmetov tzv. spoločného základu učiteľstva v ich profesijnej učiteľskej príprave.
Odkaz na publikáciu:
Budinská, L., Dvorská, D., Hapčová, M., Miková, K., & Sokolová, L. (2023). Učiteľská akadémia UK: Videoukážky z predmetov učiteľského základu I. Univerzita Komenského v Bratislave. Dostupné online.
Sokolová, L., Karolčík, Š., Dvorská, D., Hrćan, Z., Dovičák, M., Griguš, S. (2021). Metodická príručka Učiteľská akadémia UK. Bratislava: Vydavateľstvo UK
E-learningový nástroj Učiteľská akadémia UK vznikol ako výstup projektu Stanem sa učITeľom, ktorý v roku 2020 podporil Fond SK-NIC. Autori a autorky metodickej príručky k tomuto nástroju pôsobia na štyroch rôznych fakultách Univerzity Komenského v Bratislave, ktoré pripravujú učiteľov pre základné a stredné školy v rôznych predmetových aprobáciách. Aj spoluautorky z našej katedry dr. Darina Dvorská a dr. Zuzana Hrćan spolu so spoluautormi odporujú myšlienku poskytnúť budúcim učiteľom podporné prostredie Učiteľskej akadémie UK ako vzdelávací priestor, ktorý by ich za pomoci ich vysokoškolských učiteľov smeroval, rozvíjal ich pedagogické kompetencie a podporoval individuálne snahy adeptov na ceste stať sa učiteľom. Videonahrávky vyučovacích hodín, videodatabáza so sprievodnými cvičeniami a následná práca s nimi svojou troškou prispejú k dlhodobej spolutvorbe vhodného učebného prostredia, v ktorom je študentom učiteľstva umožňované teóriu a prax a ich následnú reflexiu prepájať v zmysluplný celok tak, aby sa z nich na konci magisterského štúdia učiteľstva stávali učitelia, ktorí budú lepšie pripravení čeliť výzvam v dnešných školách.
Pandémia COVID-19 nám ukázala, že sa musíme v učiteľskej príprave zamerať omnoho flexibilnejšie, aby sme skutočne pripravili učiteľov, ktorých po skončení tejto krízovej situácie budú naše "new normal" školy potrebovať, učiteľov, ktorí budú schopní kriticky uvažovať nad učením sa svojich zverencov, cielene konať v prospech ich rozvoja a citlivo spätne reflektovať a prispôsobovať svoje konanie situáciám a kontextu školy, v ktorej budú pôsobiť.
Východiskovým konceptom tohto výsostne prakticky a edukačne orientovaného projektu boli predovšetkým doterajšie didaktické aj výskumné skúsenosti členov a členiek riešiteľského kolektívu, ale taktiež aktuálne teórie, výskum a prax v oblasti prístupu založeného na práci s videom na Slovensku a v zahraničí, predovšetkým koncept profesijného videnia. Obsahovo autori vychádzali najmä z analýzy aktuálneho projektovaného kurikula tzv. spoločného všeobecného základu učiteľstva na Univerzite Komenského v Bratislave, aby výstupy projektu mali okamžité uplatnenie v edukačnej praxi.
Projekt sa rodil v neľahkých podmienkach druhej a tretej vlny pandémie ochorenia COVID-19. V časoch zatvorených škôl a dištančnej výučby sme viac ako kedykoľvek predtým vďační každej škole, vedeniu, učiteľovi, žiakovi a rodičovi, ktorí nám umožnili vkročiť do osobnej, neraz až intímnej, zóny ich vzdelávacích komunít. Nahrávky vyučovacích hodín, ktoré v rámci projektu vznikli, nie sú len edukačným materiálom, sú aj originálnym, autentickým artefaktom tejto doby a zlomu vo vzdelávaní na slovenských školách. Veríme, že neostanú len pasívnym záznamom pandemického vzdelávania, ale stanú sa aktívnou a interaktívnou učebnou pomôckou na ceste ku kvalitnejšiemu učiteľstvu. A tiež dúfame, že v nich poznanie života v školských laviciach nebudú hľadať len budúci učitelia, ale aj ďalší budúci odborní zamestnanci škôl, napr. školskí psychológovia, asistenti učiteľov, či špeciálni pedagógovia.
Odkaz na metodickú príručku:
Sokolová, L., Karolčík, Š., Dvorská, D., Hrćan, Z., Dovičák, M., Griguš, S. (2021). Metodická príručka Učiteľská akadémia UK. Bratislava: Vydavateľstvo UK. Dostupné online.
Sejčová, Ľ. (2021). Šikanovanie a kyberšikanovanie v škole. Bratislava: Vydavateľstvo UK
Vedecká publikácia doc. PhDr. Ľuboslavy Sejčovej, CSc., vyšla v roku 2021 vo Vydavateľstve UK a zaoberá sa mimoriadne aktuálnou témou Šikanovanie a kyberšikanovanie v škole (2021).
Monografia reaguje na nové formy šikanovania medzi dospievajúcimi v podobe kyberšikanovania a jeho predchádzania. Všetky tieto poznatky sú dnes potrebné na to, aby sme vedeli predchádzať tomuto negatívnemu javu, ktorý sa môže skrývať za múrmi našich škôl.
Prečo si deti ubližujú?
Ako reagovať, keď sa šikanovanie deje?
Ako ochrániť obeť a zastaviť i ovplyvniť aktéra?
Ako má reagovať učiteľ a škola i celá spoločnosť?
..to sú niektoré z otázok, ktorých odpovede hľadajte v monografii doc. Ľuboslavy Sejčovej.
Odkaz na monografiu:
Sejčová, Ľ. (2021). Šikanovanie a kyberšikanovanie v škole. Bratislava: Vydavateľstvo UK. Dostupné online: http://stella.uniba.sk/texty/FIF_LS_sikanovanie.pdf