Filozofická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Veda

Vedecký profil katedry

Vo vedeckej oblasti sa katedra zameriava najmä na synchrónne, diachrónne a kontrastívne lingvistické výskumy, na literárnovedné, translatologické, a kulturologické bádanie, na výskumy v oblasti didaktiky a metodiky výučby angličtiny, a ako prvé pracovisko na Slovensku aj na kanadské štúdiá.

V rámci jednotlivých disciplín sú v popredí predovšetkým nasledujúce výskumné oblasti a zamerania:

- Lingvistika: kontrastívna anglofónna a slovenská fonetika a fonológia, morfológia a syntax; kontrastívna slovotvorba zo synchrónneho aj diachrónneho hľadiska; historická sémantika z vnútrojazykového a z medzijazykového hľadiska; lingvokultúrne aspekty jazykového systému a komunikačnej pragmatiky; neologizácia anglickej a slovenskej lexiky vo vzájomných súvislostiach; prevzatia z angličtiny a ich sociokultúrne kontexty; špecifické črty právneho jazyka; a dlhodobo aj anglicko-slovenská lexikografia

- Literatúra: shakesperovská dráma; realistický román 18. storočia; anglická próza a dráma 19. storočia (fenomén tvorby J. Austenovej, O. Wildea); regionálny román (G. Eliotová, T. Hardy); žáner detektívky; súčasná americká dráma; súčasné etnické literatúry; kanadská literatúra a kultúra; recepcia anglofónnych literatúr;  prienik divadla a politiky;

- Translatológia a tlmočenie: ekvivalencia v preklade umeleckej literatúry v próze a poézii (hypnóza originálu); špecifiká prekladu audiovizuálnych textov; ekvivalentácia odborných právnych textov a právnej terminológie; problematika praktickej aplikácie jazykových znalostí a zručností v prostredí inštitúcií EÚ;

- Kultúrne štúdiá: imagológia a štúdium identity;

- Didaktika: Didaktici Katedry anglistiky a amerikanistiky (KAA) vychádzajú z najnovších teórií, výskumov a poznatkov v oblasti jazykového vzdelávania, pričom mnohé z týchto poznatkov vychádzajú z vlastných výskumných zistení členov katedry.

Výučba didaktických predmetov je prakticky orientovaná a založená na simulácii reálnych vyučovacích hodín. Študenti si tak osvojujú a rozvíjajú vyučovacie zručnosti v oblastiach jazykových aktivít, komunikačných jazykových kompetencií, metodiky CLIL, interkultúrnej komunikačnej kompetencie, práce so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ako aj v oblasti ESP, EAP a obchodnej angličtiny.

Významnou súčasťou programu je integrácia poznatkov z neurovied a psychodidaktiky v kontexte cudzojazyčného vzdelávania, so zameraním na well-being učiteľa aj žiaka.

Didaktici KAA sa aktívne venujú výskumu a majú bohatú publikačnú činnosť v oblastiach ako sú rozvoj interkultúrnych komunikačných kompetencií, kritického myslenia, výučba nadaných žiakov, vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, rozvoj fonologických kompetencií, akademické písanie a psychodidaktika.

Pedagógovia katedry publikovali a publikujú početné vedecké a odborné monografie, učebnice, stovky štúdií u nás i v zahraničí a svoje výskumy prezentujú na konferenciách a v zborníkoch. Katedra v roku 1987 usporiadala prvú slovenskú anglistickú konferenciu a už druhé desaťročie organizuje trienálne anglistické konferencie. Katedra spolupracuje s domácimi ako aj zahraničnými partnerskými inštitúciami, so Slovenskou akadémiou vied, s inštitúciami EÚ, s Britskou radou, s vydavateľstvami, a viacerými ďalšími kultúrnymi a spoločenskými organizáciami. Predovšetkým v rámci programu Erasmus+ a CEEPUS, ale aj ďalších bilaterálnych zmlúv, majú jej pedagógovia možnosť pôsobiť a poslucháči možnosť študovať na viacerých zahraničných partnerských univerzitách, pričom škála kontaktov sa priebežne rozširuje. Katedru v priebehu jej existencie navštívili mnohé významné osobnosti z oblasti anglofónnej filológie a kultúry.

Vedecké a iné granty (spolu)realizované na Katedre anglistiky a amerikanistiky