Filozofická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Premeny rodinnej výchovy a rodičovského vzdelávania na Slovensku

VEGA 1/0484/21

Projekt zaciellil svoju pozornosť na jednu z kľúčových ťažiskových stratégií EÚ pre inteligentný a udržateľný rast: „dať všetkým deťom solídny štart do života tým, že sa im poskytne kvalitná starostlivosť a výchova v ranom veku” (EÚ, 2014, 3). 

kľúčové slová projektu: rodič, rodičovstvo, rodinná výchova, self-efficacy rodiča, výchovné štýly rodiča, rodičovské vzdelávanie

ZHODNOTENIE SPLNENIA VEDECKÝCH CIEĽOV PROJEKTU

Vzhľadom k značnej pojmovej rozkolísanosti sa v projekte podarilo opísať, vyčistiť, odlíšiť a vytvoriť jednotnú a na rigorózne oponovaných výskumoch spoľahlivú poznatkovú a terminologickú platformu na skúmanie problematiky rodičovstva.

V teoretickej rovine projektové výstupy ponúkajú:

  • deskripciu a vysvetlenie viacerých aspektov rodinnej výchovy Krásna et al. (2022, 2023), Barnová et al.(2022), Dvorská et al. (2022),
  • obsahovú analýzu vybraných textov o výchove – prehľadová štúdia Geršicová et al. (2024 v tlači)
  • dôsledné vysvetlenia viacerých aspektov rodičovstva- Gavora, Dvorská, Medveďová (2024, kapitola 1).

V rámci realizácie dvoch empirických výskumov projekt priniesol nové dáta o rodičovstve na Slovensku, ktoré sme získali od dobre zostavených súboroch rodičov a pomocou rigoróznych metodologických postupov Gavora, Dvorská, Medveďová (2023a, 2023b), Gavora, Dvorská, Medveďová (2024, kapitola 4).

  • Prvý, kvalitatívny výskum prostredníctvom analýzy výpovedí zo série fókusových skupín s rodičmi v rôznych častiach Slovenska odhalil, ako matky a otcovia, ktorí majú deti do troch rokov, vnímajú svoje rodičovstvo.
  • Druhý, kvantitatívny výskum zisťoval profil materstva: emocionalitu matky, jej kompetencie, záťaž a neistotu (viac Gavora et al. 2024, kapitola 5). Ukázal tiež, ako tieto prvky súvisia s demografickými údajmi matky, rodiny a dieťaťa.
  • Tretí deskriptívno-analytický postup opísal, aké sú preferencie matiek pri vlastnom systematickom i epizodickom vzdelávaní (viac Dvorská, Medveďová z monografie Gavora, Dvorská, Medveďová 2024, kapitola 6) a Dončevová a Hrćan (2024).  

Riešiteľský tím projektu

Spolupráca na projekte