Aktuality
Aktualizované tézy k štátnym záverečným skúškam moPE a DPŠ ZM
Zverejňujeme aktualizované tézy k príprave na štátne záverečné skúšky pre moPE a DPŠ ZM.
- jednoodbor Pedagogika:
- DPŠ ZM:
Témy záverečných prác DPŠ ZM na AR 2023/2024
Zverejňujeme témy záverečných prác pre študentov DPŠ štúdia základného modulu na AR 2023/2024.
Po zvážení a výbere témy prosím najneskôr do 15.11.2022 do 15:00 hod. napíšte svojej konzultantke /konzultantovi zo svojej univerzitnej emailovej adresy email a dohodnite sa na podrobnostiach svojej spolupráce s ním/ňou.
Medzinárodná vedecká konferencia pri príležitosti 100 rokov Pedagogického seminára
Pri príležitosti stého výročia založenia najstaršieho inštiutucionalizovaného pracoviska na Slovensku, rozvíjajúceho pedagogické vedy: Pedagogického seminára Filozofickej fakulty UK, sme na Katedre pedagogiky usporiadali medzinárodnú vedeckú konferenciu, ktorá sa konala vo štvrtok 19.10.2023 v budove fakulty na Gondovej ul. v Bratislave.
Na konferencii zaznievali tóny a slová vďaky, spomínanie i bilancovanie. Hostia i kolegovia z domácej katedry vo svojich príspevkoch predstavili mnohých velikánov i myšlienky, ktoré našu katedru uplynulých sto rokov utvárali.
Do ďalších rokov prajeme všetkým členkám a členom Katedry pedagogiky FiF UK, ale aj študentkám a študentom, ktorí na katedre študujú pedagogiku, či učiteľstvo, veľa elánu a tvorivých síl.
Fotografie z konferencie
Konferenica pri príležitosti 30. výročia založenia OMEP Slovensko
V spolupráci so slovenským výborom Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu: OMEP Slovensko sme na konferencii oslávili 30. výročie založenia OMEP Slovensko.
Konferencia pod záštitou Ministertva školstva, vedy, výskumu a športu a mestskej časti Bratislava: Staré mesto sa konala v dňoch 5.10.2023 a 6.10.2023.
Prvý konferenčný deň 5.10.2023 od 9:00 hod. v Zichyho paláci v Bratislave si účastníčky a účastníci mohli vypočuť pozvané prednášky hostí.
Následne piatok 6.10.2023 v spolupráci s fakultami Univerzity Komenského v Bratislave bude pokračovala konferencia formou workshopov.
Na pôde Katedry pedagogiky Filozofickej fakulty sme privítali 25 učiteliek a riaditeliek MŠ z celého Slovenska na workshope, ktorý viedla Dr. Darina Dvorská. Účastníčky spoločne hľadali odpovede na otázku: Čo má spoločné kengura a 33? a diskutovali o Spôsoboch kladenia otázok v MŠ
Viac informácií o podujatí nájdete na: www.omep.sk
Vyšlo nové číslo katedrového zborníka ACTA ANDRAGOGICA 8 (2023)
Vážené čitateľky, vážení čitatelia,
Vo vydavateľstve Univerzity Komenského v Bratislave vyšlo nové, v poradí už 8. číslo zborníka ACTA ANDRAGOGICA
V zborníku je uverejnených 7 odborných príspevkov z oblasti, ktorým sa členovia katedry a spolupracujúci odborníci ako riešitelia výskumného projektu grantovej úlohy VEGA MŠVVaŠ SR č. 1/0293/21 „Edukácia k zdraviu dospelej populácie“. Podujali zistiť na základe teoretického a empirického výskumu postoje k zdraviu a výchove k zdraviu u jednotlivých vekových skupín dospelých.
Zborník ACTA ANDRAGOGICA 8 prináša výsledky prvej fázy riešenia projektu, ktorej cieľom bolo vytvoriť teoretické a metodologické východiská pre realizáciu empirického výskumu. Autori sa vo svojich štúdiách zamerali na kľúčové problémové okruhy týkajúce sa zdravia, zdravotnej gramotnosti a edukácie k zdraviu.
Ľubica Argalášová sa vo svojej štúdii zaoberá komplexnou problematikou zdravia, modelmi a determinantmi zdravia. Pozornosť venuje aj aktuálnemu zdravotnému stavu populácie v SR.
Vplyvy ekonomických a sociálnych podmienok na fyzické a psychické zdravie jedinca analyzuje Ľuboslava Sejčová. Aj na základe výsledkov za- hraničných výskumov poukazuje na psychosociálne faktory, ktoré zvyšujú náchylnosť k určitým chorobám.
Kľúčovým determinantom zdravia je zdravotná gramotnosť. Podstatou a významom zdravotnej gramotnosti, modelmi zdravotnej gramotnosti, ako i úrovňou zdravotnej gramotnosti v Európe, sa vo svojej štúdiu zaoberajú Jarmila Kristová a Zuzana Slezáková.
Vybrané aspekty zdravia z pohľadu edukácie dospelých si všímajú vo svojej štúdii autorky Anna Mazalánová a Veronika Kitová Mazalánová. Opie- rajúc sa o poznatky zo psychológia zdravia, venujú pozornosť prevencii a podpore zdravia so zreteľom na koncept edukácie k zdraviu dospelej po- pulácie.
Július Matulčík sa vo svojej štúdii zameriava na prístupy odborníkov k ponímaniu zdravia, zdravotnej kompetencie, výchovy, vzdelávania a učenia sa k zdraviu dospelých v Rakúsku a Nemecku. Poukazuje na determináciu edukácie k zdraviu konkrétnymi podmienkami, konkrétnou inštitucionálnou bázou i samotnými účastníkmi vzdelávania.
Zahraničný pohľad na problematiku zdravotnej gramotnosti prináša tiež štúdia Oleny Voliarskej. Autorka interpretuje výsledky skúmania zdravotnej kompetencie dospelých na Ukrajine, identifikuje oblasti zlepšovania zdravot- nej kompetencie dospelých na Ukrajine prostredníctvom účinnej komuniká- cie a neformálneho vzdelávania.
Prajeme Vám príjemné čítanie!
Učiteľská akadémia UK: Vyučovacie aktivity s nízkou mierou rizika (doc. L. Sokolová a Dr. D. Dvorská)
V rámci Klubu Učiteľskej akadémie UK sme dňa 22.8.2023 organizovali hybridný seminár pre učiteľky a učiteľov: Vyučovacie aktivity s nízkou mierou rizika.
doc. Lenka Sokolová (FSEV UK) predstavila aktivity a pomôcky, ktoré môžu učiacim sa pomôcť prekonávať úzkosť pri učení, aktivizovať skupiny a zvyšovať ich motiváciu k učeniu. Súčasne sme v praxi vyskúšali technické možnosti novej hybridnej učebne G 209.
Pre tých, ktorí sa seminára nemohli zúčastniť, ponúkame videonahrávku.
23.6.2023: Slávnostne sme otvorili inoivatívne učebne
V rámci úspešne ukončeného rozvojového projektu Systematická podpora poskytovania a uskutočňovania DPŠ a RŠ na UK sme na Katedre pedagogiky zlepšili priestorové i technické zabezpečenie štúdia.
Frekventantky a frekventanti (nielen) externej formy DPŠ štúdiasa vracajú na fakultu UK s odstupom času a s množstvom profesijných skúseností. Nielen oni, ale aj naši denní študenti a študentky prirodzene očakávajú, že budú študovať v moderných učebniach kde získajú nové podnety pre svoju prax. Preto sa na UK neustále aktívne snažíme o inovácie štúdia aj cez úpravy učebného prostredia.
Z rozvojového projektu sme na katedre v roku 2023 vytvorili moderné vzdelávacie priestory, ktoré podporujú tímovosť a napomáhajú zvyšovaniu kvality i atraktivity tohto štúdia. Učebne budú k dispozícii aj študentom a študentkám učiteľských odborov denného štúdia, čím chcú fakulty UK prispievať k zvýšovaniu atraktivity tohto štúdia a učiteľského povolania vôbec.
Nové učebne aj s oddychovou časťou vznikli na Katedre pedagogiky Filozofickej fakulty UK na 2. poschodí v budove na Gondovej ulici 2 v Bratislave.
Slávnostne sme ich otvorili a dali do užívania v piatok 23. júna 2023 v rámci Klubu Učiteľskej akadémie UK.
Hybridnú učebňu G 209 otvoril tajomník Filozofickej fakulty UK pán Mgr. Radoslav Števčík a frekventantka DPŠ štúdia a zároveň študentská koordinátorka rozvojového projektu Bc. Zuzana Hudáková.
Druhú, výskumnú učebňu G 208 slávnostne otvorili: prodekanka pre vzdelávanie FiF UK doc. Mgr. Lucia Lichnerová, PhD. a študent učiteľstva slovenského jazyka a pedagogiky Bc. Samuel Damián Ovečka.
Učebne umožňujú prezentovať spôsoby, ako v školách efektívne a interaktívne používať digitálne technológie a cez priestorové usporiadanie nábytku podporovať priamu interakciu medzi skupinami študujúcich.
Pripraviť architektonický návrh a premeniť ho na skutočnosť sa obom fakultám podarilo od decembra 2022 do júna 2023. Po vykonaní stavebných úprav a zakúpení flexibilného nábytku prišla na rad realizácia hybridného technického riešenia.
Výsledkom je súbor 4 učební pre moderné vzdelávanie:
- hybridná učebňa G209 (pôvodné označenie G206) s unikátnym systémom riadenia a ovládania digitálnych technológií na prenos videokonferencií a vzdelávacích kurzov cez MS Teams,
- výskumná učebňa G208 (pôvodné označenie G205) s pozorovateľným oknom pre budúcich učiteľov na mikrovyučovacie a výskumné aktivity,
- mobilná notebooková učebňa, ktorá umožňuje výučbu s podporou e-learningových nástrojov a pohyblivý presun medzi učebňami,
- oddychová časť s kuchynkou na chodbe 2. poschodia (pred učebňami G209 – 213).
Viac informácií o projekte sa dozviete na stránke úspešne ukončeného rozvojového projektu, či v rubrike Zvedaví na vedu.
Výsledky ŠVOK 2023 v odbornej sekcii Učiteľstvo a pedagogické vedy
Dňa 5.5.2022 od 13:30 hod. sa v učebni G 207 konalo katedrové kolo Študentskej Vedeckej Odbornej Konferencie: ŠVOK 2023 v odbornej sekcii Učiteľstvo a pedagogické vedy.
Prihlásené ŠVOK práce na rok 2023 v sekcii Učiteľstvo a pedagogické vedy boli výsledkom úsilia i tvorivosti našich študentov. Všetky prihlásené práce boli kvalitné a inšpiratívne. Študenti podporili svojich spolužiakov a spolu s ďalšími členmi katedry si mohli vychutnať podnetné konferenčné popoludnie.
Odborná komisia, ktorú tvorila prof. Adrina Wiegerová, doc. Ľuboslava Sejčová, doc. Július Matulčík a dr. Janka Medveďová sa zhodla na výsledkoch:
1. Molnár, Adam - Budiačová Renáta - Cabadajová Mária - Garaiová Paulína: Intervenčný program u žiakov prvého ročníka Duálnej akadémie
2. Ptačinová Dominika: Prevencia kybergroomingu u detí a mládeže
3. Blašková Laura: Transformácia školského systému po roku 1989 v krajinách V4
Oceneným študentkám a študentovi srdečne blahoželáme!
doc. Ľ. Sejčová: Manažment triedy a osobnosť učiteľa (2023)
Vážené čitateľky, vážení čitatelia,
Predstavujeme vám novú publikáciu doc. PhDr. Ľuboslavy Sejčovej, CSc., ktorá vyšla vo Vydavateľstve UK a zaoberá sa témou Manažment triedy a osobnosť učiteľa (2023).
Cieľom publikácie je sprístupniť čo najkomplexnejší obraz spôsobov manažovania triedy a školy a priblížiť aj požiadavky na osobnosť učiteľa a prispieť k tomu, aby bola príprava učiteľov v tejto oblasti efektívnejšia. Autorka v monografii analyzuje postavenie učiteľa na Slovensku a aj v medzinárodnom porovnaní. Venuje sa otázke, ako by mali učitelia inovatívne a moderne učiť, čo znamená tradičné vzdelávanie a tvorivá, inovatívna škola. V monografii sa prikláňa ku konceptu učiteľa, ktorý facilituje proces učenia žiakov, vytvára pozitívnu atmosféru v triede, ktorá sa stáva učiacou sa triedou. Zaoberá sa i otázkou manažmentu triedy, ako organizovať triedu, dosiahnuť priaznivú klímu školy a triedy a tiež sa v nej zaoberá efektívnou komunikáciou učiteľa pri riešení konfliktov v triede. Odpovedá na otázku, ako si udržať disciplínu v triede a čo môžu urobiť učitelia, aby mali autoritu a zároveň, aby žiaci boli na ich strane, v podobe príkladov a námetov z praxe. V piatej kapitole autorka uvádza výsledky výskumu „Motivácia k výberu učiteľského povolania“, kde oslovila študentov rôznych programov učiteľstva na Filozofickej fakulte UK, ktorí sa vyjadrovali k otázkam učiteľského života aj k motivácii ísť študovať svoj odbor. Záverečná kapitola prináša vhľad do pocitov a myšlienok učiteľov základných a vysokých škôl prostredníctvom rozhovorov. Čitateľ tak môže konfrontovať názory budúcich učiteľov so skutočným životom v škole.
Prajeme Vám príjemné čítanie.