Inkluzívne vzdelávanie

kurz Inkluzívne vzdelávanie

Inkluzívne vzdelávanie je kurz pre vyučujúcich a vyučujúce na vysokej škole, ktorý má za cieľ pomôcť realizovať vzdelávanie s ohľadom na rozmanité potreby, vedomosti a skúsenosti študentstva. Kurz sme pripravili v rámci projektu BELONG a pôvodne bol vedený formou letnej školy a následného ročného online programu pre kolegov a kolegyne z piatich rôznych vysokých škôl a krajín. V letnom semestri 2024/2025 kurz ponúkame v slovenčine formou workshopov, ktoré sa budú konať v piatky, 9:00-11:30, v priestoroch FIF UK na Gondovej 2, miestnosť G209 (2. poschodie vľavo).

kód kurzu v AIS: FiF.KPED/A-DPE-001/23

21. 2. 2025 Vzdelávanie, ktoré podporuje vytváranie vzťahov

Úvodný workshop predstaví účastníkom/čkam koncept vzdelávania, ktoré podporuje vytváranie vzťahov (relationship-rich education, Felten a Lambert, 2020) a koncept mentoringových konštelácií (Vandermaas Peeler, 2023). Budeme diskutovať o tom, akú úlohu zohrávajú vzťahy medzi študentsvom v procese vzdelávania a ako pripraviť študentstvo na produktívny pracovný život po absolvovaní vysokej školy.

28. 3. 2025 Zefektívnenie procesu učenia sa prostredníctvom emócií

Tento workshop sa zaoberá vplyvom emócií na výsledky učenia sa študentov/tiek, pričom vysvetľuje ich dopad na vnímané pocity, telesné vnemy, správanie, konanie a, v neposlednom rade, na kognitívne schopnosti učiacich sa jedincov. Účastníci/čky workshopu sa dozvedia o možnostiach vytvárania inkluzívneho učebného prostredia, ktoré maximalizuje pozitívne prežívanie a podporuje akademický úspech bez ohrozenia psychickej pohody študentov/tiek. Prostredníctvom praktických stratégií sa účastníci/čky naučia, ako zvýšiť angažovanosť, odolnosť, celkovú pohodu študentov/tiek a zabezpečiť tak porovnateľné vzdelávacie príležitosti pre všetkých.

11. 4. 2025 Trieda ako bezpečný priestor

Inkluzívne vyučovanie znamená, že hlas študentstva je v centre spoločného učenia. Často sa však stáva, že študenstvo sa nechce zapájať, pretože sa bojí odmietnutia alebo konfliktu s učiteľom či spolužiakmi. Tento workshop je zameraný na to, ako pristupovať k takýmto situáciám. Konflikt totiž nemusí byť priamo vyriešený v triede, ale trieda by mala byť miestom, kde môže konflikt bezpečne nastať (bell hooks, 2002). Koncept triedy ako bezpečného priestoru (safe space) budeme spájať s pojmom odvážneho priestoru (brave space), ktorý predstavili Brian Arao a Kristi Clemens (2013). Na workshope si ukážeme a vyskúšame rôzne modelové situácie a aktivity, ktoré nám môžu pomôcť premeniť triedu na bezpečný priestor.

25. 4. 2025 Inclusive assessment

Inclusivity and diversity in education extend beyond the classroom. This workshop focuses on creating student-centered and inclusive assessment practices. Participants will learn how to shift from assessment of learning to assessment for and as learning, using assessment as a tool to facilitate, rather than merely evaluate, student progress (Cohen, 2008). We will explore the contingent, alternative, and inclusive approaches to addressing the diverse needs of learners. Participants will also gain familiarity with a variety of inclusive assessment practices and discover ways to apply them to their own teaching practice. Throughout the workshop, they will have opportunities to reflect on and reconsider how they assess students in their courses.

16. 5. 2025 Ako nastaviť predmet inkluzívne?

Cieľom workshopu bude priblížiť rôzne perspektívy inkluzívnej výučby na vysokej škole s ohľadom na rozmanité potreby študentstva, vyváženosť vzťahovej, obsahovej a procesnej roviny výučby (tzv. CRP) a budovanie psychologického bezpečia (Clark, Edmondson) v učebných skupinách. V rámci modelových situácií a cvičení si ukážeme, ako na rôznych úrovniach prípravy predmetu identifikovať a adresovať potreby študentstva a budovať citlivosť k rozmanitosti.

V zimnom semestri 2025/2026 bude kurz pokračovať individuálnou spoluprácou s vybranou koučkou.

Na konci tohto kurzu by účastníci a účastníčky mali vedieť:

1.       rozpoznať potreby a očakávania rozmanitých študentov a študentiek a reagovať na ne;

2.       vytvárať prostredie na svojich kurzoch, ktoré je citlivé k rozmanitosti

3.       využiť odlišnosti, ktoré sú medzi študentmi a študentkami, ako obohacujúce pre vzdelávanie

4.       facilitovať hodiny tak, aby boli ideálne všetci študenti a študentky zapojení a rozvíjali svoj potenciál

5.       premyslieť si svoje prístupy k hodnoteniu tak, aby boli v súlade so zásadami inkluzívneho vyučovania

Doktorandi a doktorandky sa na kurz prihlasujú mailom zaslaním motivačného listu vedúcej kurzu v rozsahu asi 350 slov. V dokumente vysvetlia, prečo chcú takýcht kurz absolvovať. Po potvrdení účasti si môžu kurz zapísať v AIS. Za každý úspešne absolvovaný semester získajú 6 ECTS.

Vedúca kurzu: Dr. Gabriela Pleschová

ďalšie facilitátorky: Simona Bajáková, Dr. Ivana Juríková, Dr. Agnes (Agi) Simon a Dr. Lenka Sokolová