Ako inovatívne učiť na VŠ

Otvárame nový ročník kurzu Ako inovatívne učiť

V akademickom roku 2024/25 už po štvrtýkrát ponúkame kurz pre doktorandov, doktorandky, vyučujúcich a vyučujúce, ktorý poskytne teoretické a praktické základy vyučovania na vysokej škole.

Kurz vyučujeme kombinovane v slovenčine aj angličtine formou ôsmych poldenných workshopov v zimnom semestri a praktickou časťou v letnom semestri, kde majú účastníci a účastníčky možnosť zaviesť do svojej učiteľskej praxe poznatky z workshopov, a to v spolupráci s vybranou koučkou spomedzi lektoriek kurzu.

V rámci kurzu predstavujeme aktívne metódy vyučovania ako napríklad práca v skupinách, učenie v pohybe, využitie hier a videí, a iné, vrátane metód vhodných pre online vyučovanie a rôznych foriem hodnotenia, ktoré môžu účastníci a účastníčky uplatniť na svojich kurzoch. 

Kurz je akreditovaný na medzinárodnej úrovni britskou Staff and Educational Development Association (SEDA). Všetci absolventi/-ky tak získajú medzinárodne platný certifikát. Doktorandi a doktorandky zároveň dostanú 5 ECTS kreditov za každý úspešne absolvovaný semester.

Prihlasovanie:

Prihlásiť sa na kurz možno zaslaním písomnej prihlášky, a to v predĺženom termíne do 26. septembra 2024. Súčasťou prihlášky sú tri dokumenty:

a)     Motivačný list (v rozsahu pol strany, max 450 slov)

Vyzdvihnite svoju motiváciu participovať na kurze, budúce plány a ambície v súvislosti s učením. Odporúčame zvážiť nasledujúce otázky:

  • Aký je váš hlavný dôvod pre prihlásenie sa na tento kurz?
  • Prečo si myslíte, že by bol pre vás kurz užitočný a zmysluplný?
  • Akým typom učiteľa/-ky sa chcete stať? Čo v súčasnosti robíte pre to, aby ste sa stali lepším učiteľom/-kou?

b)      Krátky popis svojej filozofie vyučovania

V rozsahu pol strany (max 600 slov) reagujte na tieto otázky (stačí niektoré):

 

  • Čo charakterizuje súčasné vysokoškolské vyučovanie tak, ako ho poznáte z vlastnej skúsenosti? Akú rolu v ňom zohráva učiteľ/-ka?
  • Čo charakterizuje dobré učenie?
  • Ako sa snažíte dosiahnuť svoje vyučovacie ciele v bežnom vyučovaní?
  • Ako si myslíte, že je vhodné študentstvo hodnotiť?
  • Aký dôležitý princíp, princípy alebo teóriu využívate vo svojom vyučovaní ?
  • Čo považujete za najväčšie výzvy súvisiace s vyučovaním?
  • Ako usilujete na dané výzvy reagovať? (možno tiež opísať situáciu, kedy sa vám na výzvu nepodarilo adresne reagovať, ciele neboli naplnené a aké mohli byť dôvody pre tento neúspech)
  • Aký vzťah vidíte medzi svojim vyučovaním a výskumom?

c)     Stručný životopis (maximálne 1 strana A4)

  • Katedra a fakulta, kde pôsobíte
  • Emailový kontakt (fakultný e-mail)
  • Dosiahnuté vzdelanie, názvy inštitúcií a programov
  • Kurzy, na ktorých uchádzač/-ka participoval/-a doteraz, prípadne iné skúsenosti s vyučovaním (napríklad v jazykovej škole, na inom ako VŠ stupni štúdia a pod.)
  • kurz(y), ktoré plánuje uchádzač/-ka učiť v letnom semestri

Formát prihlášky:

Prosíme štrukturovať svoju prihlášku podnadpismi. Prihlášku posielajte ako jeden dokument formátu word alebo pdf., kde bude najskôr uvedený životopis, potom filozofia vyučovania a na treťom mieste motivačný list. Nakoniec, prosíme v súlade s GDPR, dodať vetu, že súhlasíte (ak teda súhlasíte) so zverejnením svojej fotografie pri propagácii výstupov kurzu (najmä Instagram - zverejňujeme foto, kde osoby vyzerajú dobre či výborne :-). Súbor nazvite svojím menom a priezviskom, napr. jan_novak. Prihláška nám pomôže dozvedieť sa viac o vás, budúcich účastníkoch/čkách kurzu a pripôsobiť kurz vašim potrebám. Zašlite ju emailom na adresu gabriela.pleschova@uniba.sk

 

Kritériá výberu:

Ponúkame 16 miest pre učiteľov/-ky z Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave a ďalších fakúlt. Ak ste z inej univerzity a máte záujem navštevovať kurz, dajte nám vedieť. Pri výbere účastníkov kurzu uplatníme nasledujúce kritériá:

 

  • úroveň záujmu participovať na kurze, zahŕňajúca očakávanie, že záujemca/záujemkyňa odučí v letnom semestri vybraný kurz (alebo časť kurzu- minimálne 3 stretnutia s bakalárskymi alebo magisterskými študentmi) 
  • úroveň záväzku pracovať ako učiteľ/-ka, zlepšovať svoje vlastné vyučovanie, a výsledky vzdelávania študentstva
  • všeobecná kvalita prihlášky 

 

Uchádzači/-čky môžu pred prihlásením prekonzultovať svoje prihlášky s koordinátorkou kurzu, Dr. Pleschovou e-mailom (gabriela.pleschova@uniba.sk) alebo telefonicky (02 9013 2051). Veľmi sa tešíme na všetky prihlášky!

Harmonogram kurzu pre akademický rok 2024/2025:

Prvý semester kurzu (zimný) pozostáva z 8 workshopov, ktoré prebiehajú na FiF UK, Gondova 2, 2. poschodie vľavo, miestnosť 209.

Letný semester prebieha formou individuálnej spolupráce medzi koučom/koučkou a jednotlivými účastníkmi a účastníčkami kurzu pri príprave a výskume a reflexii vlastného vyučovania.


Workshop č.

Téma

Dátum

Lektorky

1.

Ako premýšľať o vyučovaní, stanovenie cieľov, aktivít a hodnotenia orientovaného na študentov, plánovanie hodiny; predstavenie kurzu a hodnôt SEDA

27.9.2024

9:00-12:30

Gabriela Pleschová

Sofia Olšovská

 

2.

Plánovanie vzdelávania; využitie umelej inteligencie vo vzdelávaní

11.10.2024

9:00-12:30

Gabriela Pleschová

Sofia Olšovská

Agi Simon*

3.

Aktivizácia v malých skupinách I.: Učenie faktov vs. učenie koncepcií; akademická debata

25.10.2024

9:00-12:30

 

Ivana Juríková

Gabriela Pleschová

 

4.

Aktivizácia a inovatívne metódy v malých skupinách II.: gamifikácia 

8.11.2024

9:00-12:30

Agi Simon*

5.

Aktivizácia vo veľkých skupinách: skladačkové skupiny, bzučiace skupiny, učenie v pohybe, rovesnícke vzdelávanie

22.11.2024

9:00-12:30

Gabriela Pleschová

Simona Bajáková

 Sofia Olšovská

6.

Hodnotenie na vysokej škole

6.12.2024

9:00-12:30

Gabriela Pleschová

Simona Bajáková

Sofia Olšovská

 

7.

Ukážka  mikrovyučovania

utorok

17.12.2024

9:00-12:30

Účastníci/účastníčky kurzu

Paralelné skupiny vedené vždy jednou z lektoriek kurzu

8.

 

Scholarship of teaching and learning (SOTL): Čo je to SOTL štúdia, prečo a ako ju správne napísať?

 

10.1.2025

9:00-12:30

 

Agi Simon*

Prestávka medzi 1. a 2. semestrom

14.1.-31.1.2025

*workshop alebo časť workshopu prebieha v anglickom jazyku

 

Harmonogram 2. semestra kurzu

 

Kategória zadania 

Zadanie 

Termín 

Kontakt s priradenou koučkou

                                Do 31.1.2025

Dizajn vyučovania 

  

Návrh inovácie kurzu 

Vyplnenie dotazníka do 9.2.2025

Plán 3 hodín kurzu 

1. verzia 

12.2.2025

Finálna verzia 

23.2.2025

Workshop č.1:

Inštruktážne stretnutie k pozorovaniu hodiny

14.2.2025

(10:00 – 11:30)

Workshop č.2 

Prezentácia plagátu (inovácia 3 hodín kurzu a predpokladané nástroje merania) 

28.2.2025 (9:00-12:30) 

Paralelne vo facilitovaných skupinách 

Dizajn výskumu

Dizajn výskumu na zhodnotenie dopadov učenia 

 

 

1. verzia 

8.3.2025

Finálna verzia 

22.3.2025

Stretnutie k vyhodnoteniu analýzy dát z odučených kurzov

19.4.2025 (13:00-15:00) 

Pozorovanie hodiny 

Do 3.5.2025

Reakcia na pozorovanie hodiny 

 10.5.2025


Workshop č.3

SOTL, skúsenosti, triky a odporúčania

(stretnutie bývalých a súčasných účastníkov/účastníčok kurzu)


 V týždni od 12-16.5-2024

SOTL štúdia 

1. verzia 

31.5.2025

Finálna verzia 

14.6.2025

Slávnostné odovzdávanie certifikátov

 

24.6.2025

Čas bude upresnený

Kurz doteraz absolvovalo 37 vyučujúcich z rôznych akademických disciplín. Za rok 2023/24 získal kurz priemerné hodnotenie 9,25 (z 10 možných bodov) za užitočnosť pre prax a 9,9 čo sa týka spolupráce s koučkou

Výber z anonymnej spätny väzby od účastníčok a účastníkov minulých ročníkov:

 

Kurz by Mali absolvovať všetci, ktorí chcú na univerzite učiť. Nie je len o inovatívnych prístupoch vo vyučovaní, ale aj o modernom pedagogickom prístupe k študentstvu. Oceňujem mentoring, ktorí mi veľmi pomohol posúvať sa ďalej a prekonať všetky zložité momenty nie len v rámci kurzu, ale v rámci celkového pedagogického pôsobenia.

Ako benefit vnímam aj to, že ste nás navzájom spojili s učiteľmi z iných fakúlt s rovnakým nadšením. To, ako to robíte, bolo fantastické.

Kurz vrelo odporúčam, pretože nebol iba inšpiratívnym prehľadom ďalších metód vzdelávania, ale všetci účastníci a účastníčky si kurz užívali, pracovali aj počas prestávok a bolo na nás vidno, že sme si radi našli čas napriek tomu, že kurz prebiehal počas piatkového dopoludnia. Kurz mi taktiež naspäť ukázal, prečo chcem zostať učiť, a že učenie má zmysel.

Celý kurz bol úžasný, hoci časovo vedel dať niekedy zabrať, ale nadobudnuté skúsenosti vykompenzovali všetko. Z Vašej strany bola aj flexibilita, v prípade oneskorenia úloh. Boli to príjemné osobné stretnutia v prvom semestri, zaujímavé poznatky a skúsenosti ostatných pedagógov. Z Vašej strany bolo vidieť veľa prípravy a vynaloženej energie do kurzu. Dali ste si záležať. Podporujem, aby sa to šírilo ďalej, a dúfam, že čoskoro mnoho pedagógov bude chcieť priniesť inováciu do prípravy výučby, lebo to má zmysel. Z "časti" (lebo nie vždy je všetko v jeho rukách), aký prístup vyučujúceho, také zrkadlo študentstva.

Ďakujem za možnosť zúčastniť sa na tomto kurze, spolu so zimným semestrom mi veľa dali a veľa som sa naučila. Taktiež som mohla stretnúť veľa skvelých ľudí a rozhodne by som všetkým tento kurz odporúčala. Želám Vám ešte veľmi veľa úspešných absolventov a absolventiek a veľa úspechov!

V závere vám dievčatá musím vzdať poklonu nielen za to, že kurz bol dokonalo do poslednej minúty prepracovaný a naplnený a naplánovaný, ale aj za to že ste nám príkladom ako pedagogické osobnosti. Mne sa veľmi páči, že to čo nás učíte aj samé reprezentujete, že ste orientované na študenta, že dokážete vytvoriť nesmierne príjemné, stimulujúce prostredie. Mňa ste napríklad namotivovali k tomu, aby som sa svojou pedagogikou začala zaoberať, aby som rástla . Všetky máte krásny jazykový/rečový prejav, veľmi dobre sa počúvate. akékoľvek aj náročné a konfrontujúce otázky ste vždy zodpovedali s takou rozvahou a na úrovni, vždy podložene príkladom. Pre mňa ste veľkým učiteľským vzorom  a Ďakujem že som sa od vás mohla učiť.   

Som veľmi rada, že som sa na kurz prihlásila. Pomohol mi prežiť tento semester. Príprava bola pre mňa náročná a aj mi chýbal čas pre prípravu na výučbu, keď sme mali v piatky často prezenčné semináre, no neľutujem to a jednoznačne to stálo za to, lebo to moju ped. prax. zlepší, takže som rada obetovala pár hodín víkendu.