Ako inovatívne učiť na VŠ

Ako inovatívne učiť s podporou AI

V akademickom roku 2025/26 ponúkame kurz pre doktorandov, doktorandky, vyučujúcich a vyučujúce na vysokej škole. Kurz osobitne zameriavame na učenie s využitím umelej inteligencie a na to, ako pomáhať študentstvu využívať umelú inteligenciu eticky a efektívne a ako budovať zručnosti potrebné pre rozvoj zdravého mesta/regiónu.

Kurz vyučujeme kombinovane v slovenčine aj angličtine formou ôsmych poldenných workshopov v zimnom semestri a praktickou časťou v letnom semestri, kde majú účastníci a účastníčky možnosť zaviesť do svojej učiteľskej praxe poznatky z workshopov, a to v spolupráci s vybranou koučkou/koučom spomedzi vedúcich workshopov kurzu.

V rámci kurzu zároveň poskytujeme prípravu a podporu pri príprave prihlášky na ENLIGHT Innovative teaching award.

Kurz je akreditovaný na medzinárodnej úrovni britskou Staff and Educational Development Association (SEDA). Všetci absolventi/-ky tak získajú medzinárodne platný certifikát. Doktorandi a doktorandky zároveň dostanú 5 ECTS kreditov za každý úspešne absolvovaný semester.

Kurz realizujeme v rámci projektu Erasmus+ Universities for Healthy City (HealthyU) v spolupráci s Central European University, C. U. Leuven, Slovenskou technickou univerzitou, Zhiva, hlavným mestom SR Bratislavou, ako aj o. z. Therapolis. Účasť na kurze je pre doktorandstvo a zamestanectvo UK a STU bezplatná

 

Harmonogram kurzu pre akademický rok 2025/2026

Prvý semester kurzu (zimný) pozostáva z 8 workshopov, ktoré prebiehajú na FiF UK, Gondova 2, 2. poschodie vľavo, miestnosť 209, v čase 9:00 - 12:30. Podmienkou získania kreditov za zimný semester je zúčastniť sa aspoň na 6 z 8 workshopov vrátane ukážky mikrovyučovania.

Letný semester prebieha formou individuálnej spolupráce medzi koučom/koučkou a jednotlivými účastníkmi a účastníčkami kurzu pri príprave a výskume a reflexii vlastného vyučovania.


Workshop č.

Téma

Dátum

Lektori/ky

1.

Využitie umelej inteligencie v dizajne kurzov na VŠ. Predstavenie kurzu a hodnôt SEDA

26.9.

 

Gabriela Pleschová

Ivana Juríková 

 

2.

Plánovanie hodín s využitím GenAI. Etické aspekty využitia umelej inteligencie

10.10.

 

Gabriela Pleschová

Simona Bajáková

3.

Učenie v praxi so zapojením umelej inteligencie 

24.10.

Matt Mokhefi-Ashton*

Silvia Hnilicová 

4.

Inclusive and Responsive Teaching Supported by GenAI

7.11.

 

Kaitlin Lucas, Central European University*

5.

Hodnotenie na vysokej škole s využitím GenAI

21.11.

 

Andy Thys, Stijn Dert, KU Leuven*

6.

Ako vytvoriť jednoduchého učiaceho robota 

5.12.

Miroslav Beblavý

7.

Undertaking research into student learning

19. 12. Agnes Simon*

8.

Ukážka  mikrovyučovania

9. 1. 2026

 

Účastníci/účastníčky kurz. Práca v paralelných skupinách vedených rôznymi lektormi/kami kurzu

 

Odovzdanie eseje o mikrovyučovaní

 

16.1.


 

 

Prestávka medzi 1. a 2. semestrom

16.1.-31.1.2025

*workshop alebo časť workshopu prebieha v anglickom jazyku

 

Harmonogram 2. semestra kurzu

Kontakt s priradenou koučkou/koučom: do 31. 1.

Návrh inovácie kurzu: do 9. 2.

Plán 3 hodín kurzu: 12. 2 (draft) a 23. 2.

Workshop 1. Inštruktážne stretnutie k pozorovaniu hodiny: 13.2. (13:30–14:30)

Workshop 2. Prezentácia plagátu: inovácia 3 hodín kurzu a predpokladané nástroje merania (v paralelných skupinách): 27. 2. (9:00–12:00)

Workshop 3. Analýza dát: 10. 4.  (9:00-11:30)

Workshop 4. SOTL, skúsenosti, triky a odporúčania (stretnutie bývalých  a súčasných účastníkov/účastníčok kurzu): 15. 5. (13:00-15:00)

Dizajn výskumu na zhodnotenie dopadov učenia: 8.3. (draft) a 22. 3.

Stretnutie k vyhodnoteniu analýzy dát z odučených kurzov: do 24.4.

Pozorovanie hodiny: do 3. 5.

Reakcia na pozorovanie hodiny: 10. 5.

SOTL štúdia: 21.5. (draft) a 14. 6.

Záverečná konferencia kurzu a slávnostné odovzdávanie certifikátov: 29. a 30. 6. (čas bude upresnený)

Kódy kurzu (AIS)

FiF.KPA/A-dSZ-502/21 (1. semester) a FiF.KPA/A-dSZ-504/21 (2. semester)

Minulé obdobie kurzov pre vyučujúcich a vyučujúce na VŠ

V predchádzajúcich štyroch rokoch sme na FiF UK ponúkali základný kurz, ktorý vyučujúcim prinášal najdôležitejšie poznatky z teórie a praxe prístupu vyučovania orientovaného na študenta. Kurz absolvovalo 43 vyučujúcich z rôznych akademických disciplín. Za rok 2023/24 získal kurz priemerné hodnotenie 9,25 (z 10 možných bodov) za užitočnosť pre prax a 9,9 čo sa týka spolupráce s koučkou.

Výber z anonymnej spätnej väzby od absolventov a absolventiek

Kurz by Mali absolvovať všetci, ktorí chcú na univerzite učiť. Nie je len o inovatívnych prístupoch vo vyučovaní, ale aj o modernom pedagogickom prístupe k študentstvu. Oceňujem mentoring, ktorí mi veľmi pomohol posúvať sa ďalej a prekonať všetky zložité momenty nie len v rámci kurzu, ale v rámci celkového pedagogického pôsobenia.

Ako benefit vnímam aj to, že ste nás navzájom spojili s učiteľmi z iných fakúlt s rovnakým nadšením. To, ako to robíte, bolo fantastické.

Kurz vrelo odporúčam, pretože nebol iba inšpiratívnym prehľadom ďalších metód vzdelávania, ale všetci účastníci a účastníčky si kurz užívali, pracovali aj počas prestávok a bolo na nás vidno, že sme si radi našli čas napriek tomu, že kurz prebiehal počas piatkového dopoludnia. Kurz mi taktiež naspäť ukázal, prečo chcem zostať učiť, a že učenie má zmysel.

Celý kurz bol úžasný, hoci časovo vedel dať niekedy zabrať, ale nadobudnuté skúsenosti vykompenzovali všetko. Z Vašej strany bola aj flexibilita, v prípade oneskorenia úloh. Boli to príjemné osobné stretnutia v prvom semestri, zaujímavé poznatky a skúsenosti ostatných pedagógov. Z Vašej strany bolo vidieť veľa prípravy a vynaloženej energie do kurzu. Dali ste si záležať. Podporujem, aby sa to šírilo ďalej, a dúfam, že čoskoro mnoho pedagógov bude chcieť priniesť inováciu do prípravy výučby, lebo to má zmysel. Z "časti" (lebo nie vždy je všetko v jeho rukách), aký prístup vyučujúceho, také zrkadlo študentstva.

Ďakujem za možnosť zúčastniť sa na tomto kurze, spolu so zimným semestrom mi veľa dali a veľa som sa naučila. Taktiež som mohla stretnúť veľa skvelých ľudí a rozhodne by som všetkým tento kurz odporúčala. Želám Vám ešte veľmi veľa úspešných absolventov a absolventiek a veľa úspechov!

V závere vám dievčatá musím vzdať poklonu nielen za to, že kurz bol dokonalo do poslednej minúty prepracovaný a naplnený a naplánovaný, ale aj za to že ste nám príkladom ako pedagogické osobnosti. Mne sa veľmi páči, že to čo nás učíte aj samé reprezentujete, že ste orientované na študenta, že dokážete vytvoriť nesmierne príjemné, stimulujúce prostredie. Mňa ste napríklad namotivovali k tomu, aby som sa svojou pedagogikou začala zaoberať, aby som rástla . Všetky máte krásny jazykový/rečový prejav, veľmi dobre sa počúvate. akékoľvek aj náročné a konfrontujúce otázky ste vždy zodpovedali s takou rozvahou a na úrovni, vždy podložene príkladom. Pre mňa ste veľkým učiteľským vzorom  a Ďakujem že som sa od vás mohla učiť.   

Som veľmi rada, že som sa na kurz prihlásila. Pomohol mi prežiť tento semester. Príprava bola pre mňa náročná a aj mi chýbal čas pre prípravu na výučbu, keď sme mali v piatky často prezenčné semináre, no neľutujem to a jednoznačne to stálo za to, lebo to moju ped. prax. zlepší, takže som rada obetovala pár hodín víkendu.

Prihlasovanie na kurz

Prihlásovanie na ďalší kurz bude opäť otvorené v septembri. Prihlásiť sa nmožno zaslaním krátkej písomnej prihlášky do 22. septembra, ktorá obsahuje

a)     Motivačný list (v rozsahu pol strany, max 450 slov)

Vyzdvihnite svoju motiváciu participovať na kurze:

  • Prečo sa prihlasujete sa na kurz?
  • Akým typom učiteľa/-ky sa chcete stať? Čo v súčasnosti robíte pre to, aby ste sa stali lepším učiteľom/-kou?

b)      Krátky popis doterajších zásad pri učení

V rozsahu pol strany (max 600 slov) reagujte na tieto otázky (stačí niektoré):

 

  • Čo charakterizuje súčasné VŠ vyučovanie tak, ako ho poznáte z vlastnej skúsenosti? Akú rolu v ňom zohráva učiteľ/-ka?
  • Čo charakterizuje dobré učenie?
  • Ako sa snažíte dosiahnuť svoje vyučovacie ciele v bežnom vyučovaní?
  • Ako si myslíte, že je vhodné študentstvo hodnotiť?
  • Aký dôležitý princíp, princípy alebo teóriu využívate vo svojom vyučovaní ?
  • Čo považujete za najväčšie výzvy súvisiace s vyučovaním?
  • Ako usilujete na dané výzvy reagovať? (možno tiež opísať situáciu, kedy sa vám na výzvu nepodarilo adresne reagovať, ciele neboli naplnené a aké mohli byť dôvody pre tento neúspech)
  • Aký vzťah vidíte medzi svojim učením a výskumom?
  • Ako využívate pri vyučovaní umelú inteligenciu?

c)     Stručný životopis (maximálne 1 strana A4)

  • Katedra a fakulta, kde pôsobíte
  • Emailový kontakt (fakultný e-mail)
  • Dosiahnuté vzdelanie, názvy inštitúcií a programov
  • Kurzy, na ktorých ste participovali doteraz, prípadne iné skúsenosti s vyučovaním (napríklad v jazykovej škole, na inom ako VŠ stupni štúdia a pod.)
  • kurz(y), ktoré plánujete učiť v letnom semestri

Formát prihlášky

Prosíme štrukturujte svoju prihlášku podnadpismi. Prihlášku posielajte ako jeden dokument formátu word alebo pdf., kde bude najskôr uvedený životopis, potom popis zásad pri učení a napokon motivačný list. Prosíme dodajte v súlade s GDPR vetu, že súhlasíte (ak teda súhlasíte) so zverejnením svojej fotografie pri propagácii výstupov kurzu (najmä Instagram - zverejňujeme foto, kde osoby vyzerajú dobre či výborne :-). Súbor nazvite svojím menom a priezviskom, napr. jan_novak. Prihláška nám pomôže dozvedieť sa viac o vás, budúcich účastníkoch/čkách kurzu a pripôsobiť kurz vašim potrebám. Zašlite ju emailom na adresu gabriela.pleschova@uniba.sk

Kritériá výberu

Ponúkame 15 miest pre učiteľov/-ky z Univerzity Komenského v Bratislave a Slovenskej technickej univerzity. Pri výbere uplatňujeme nasledujúce kritériá:

  • úroveň záujmu participovať na kurze, zahŕňajúca očakávanie, že záujemca/záujemkyňa odučí v letnom semestri vybraný kurz (alebo časť kurzu- minimálne 3 stretnutia s bakalárskymi alebo magisterskými študentmi) 
  • úroveň záväzku učiť, zlepšovať svoje vlastné vyučovanie, a výsledky vzdelávania študentstva
  • všeobecná kvalita prihlášky 

Uchádzači/-čky môžu pred prihlásením prekonzultovať svoje prihlášky s koordinátorkou kurzu, Dr. Pleschovou e-mailom (gabriela.pleschova@uniba.sk) alebo telefonicky (02 9013 2051). Veľmi sa tešíme na všetky prihlášky!