Filozofická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Školská psychológia (ŠZS - Mgr.)

Otázky ŠZS (Mgr.) - Školská psychológia - AR 2022/2023
1Školská psychológia ako aplikovaná disciplína. Charakteristika, zameranie, jej postavenie v systéme psychologických vied. Podobnosti a rozdiely medzi edukačnou/pedagogickou a školskou psychológiou.
2Školská psychológia na Slovensku a v zahraničí. História. Aktuálne trendy v školskej psychológii.
3Školský psychológ ako pracovná pozícia - Postavenie a vzdelávanie školských psychológov. Legislatívne ukotvenie a inštitucionálne rámce.
4Školský psychológ. Koncepcia práce a činnosti ŠP - horizontálna a vertikálna štruktúra.
5Školský psychológ v systéme školy a výchovného poradenstva. Školský psychológ ako člen multidisciplinárneho inkluzívneho tímu. Spolupráca s ďalšími odborníkmi v škole a mimo školy.  
6Začínajúci školský psychológ. Adaptácia. Dokumentácia v práci školského psychológa.
7Etika práce školského psychológa - Etické princípy, kódexy, špecifiká v školskom prostredí. 
8Etika práce školského psychológa - najčastejšie etické dilemy, odporúčané postupy a možnosti ich riešenia.
9Preventívna činnosť. Druhy prevencie. Preventívne programy - tvorba, efektivita a charakteristika vybraného preventívneho programu.
10Krízová intervencia v práci školského psychológa – charakteristika krízových udalostí, reakcie na krízovú udalosť, integratívny model zvládania záťaže.
11Krízová intervencia v práci školského psychológa – charakteristika a fázy krízového manažmentu, možnosti pomoci v školskom prostredí, úloha a pozícia ŠP v krízovom manažmente
12Konzultačná, poradenská a terapeutická činnosť školského psychológa 
13Diagnostická činnosť školského psychológa. Špecifiká psychodiagnostiky detí a dospievajúcich. Metódy používané v práci školského psychológa, ich klasifikácia a psychometrické vlastnosti.  
14Rozhovor v práci školského psychológa. Rozhovor školského psychológa so žiakom, učiteľom a rodičom.  
15Pozorovanie v práci školského psychológa. Pozorovanie skupiny a individuálne pozorovanie.
16Psychodiagnostika kognitívnych funkcií, testy zisťovania úrovne kognitívneho vývinu žiaka, inteligenčné testy, testy pozornosti, pamäti určené pre deti a adolescentov.
17Ratingové a posudzovacie škály na sledovanie rizikového správania žiakov. 
18Poznávanie osobnosti žiaka v školských podmienkach - Dotazníky. Testy osobnosti. Projektívne metódy. 
19Diagnostika sociálnych vzťahov v triede/škole. Sociometria
20Školská zrelosť a spôsobilosť žiakov. Faktory školskej nespôsobilosti. Diagnostika. 
21Školská úspešnosť a neúspešnosť. Problémy žiakov v učení. Špecifické poruchy. Žiaci so ŠVVP.
22Podpora školského výkonu. Segregované, integrované a inkluzívne vzdelávanie.
23Rizikové správanie žiakov - internalizované problémy: charakteristika, diagnostika, prevencia, intervencia?
24Rizikové správanie žiakov – externalizované problémy: charakteristika, diagnostika, prevencia, intervencia?
25Šikanovanie - charakteristika, druhy, diagnostika, prevencia, intervencia
26Charakteristika a diagnostika problémov žiakov. Podstata, typy a charakteristika intervencií. Model riešenia problémov v správaní žiakov v škole: charakteristika, zásady. 
27Chybné ciele správania: kritéria diagnostikovania a charakteristika jednotlivých druhov správania podľa Dreikursovej teórie.
28Intervenčné a preventívne stratégie a techniky pri získavaní pozornosti a pri neadekvátnom správaní. 
29Intervenčné a preventívne stratégie a techniky pri boji o moc a pri odplácaní sa/pomste.
30Rodičovstvo: charakteristika štýlov neefektívneho rodičovstva a ich vplyv na osobnosť, výkon a sociálnu interakciu detí a adolescentov, intervencie
31Princípy efektívneho rodičovstva: charakteristika princípov a dôsledky ich uplatňovania na osobnosť, výkon a sociálnu interakciu detí a adolescentov  
32Efektívna spolupráca školy a rodiny. Podpora rodinného prostredia. Model efektívne vedeného individuálneho rozhovoru s rodinou.
33Odmeny a tresty vo výchove žiakov: charakteristika, druhy a dôsledky na osobnosť, správanie a prežívanie detí a adolescentov.
34Logické dôsledky: kritériá efektívneho využívania logických dôsledkov v škole, kritériá odlišujúce logické dôsledky od trestov.
35Manažment triedy: charakteristika štýlov triedneho manažmentu a ich vplyv na správanie a prežívanie žiakov.
36Trieda ako sociálna skupina. Sociálne vzťahy v triede. Skupinová dynamika. Klíma v triede.
37Podpora psychického zdravia v školskom prostredí. Zvládanie záťažových situácií. Psychohygiena. 
38Povzbudzovanie: charakteristika, odlíšenie od odmien, spôsoby a dôsledky na osobnosť, správanie a prežívanie detí a adolescentov.
39Reziliencia a mäkké zručnosti: charakteristika, druhy, posilňovanie v školskom prostredí.  
40Kariérové poradenstvo v práci školského psychológa. PROFTEENS.