1 | Školská psychológia ako aplikovaná disciplína. Charakteristika, zameranie, jej postavenie v systéme psychologických vied. Podobnosti a rozdiely medzi edukačnou/pedagogickou a školskou psychológiou. |
2 | Školská psychológia na Slovensku a v zahraničí. História. Aktuálne trendy v školskej psychológii. |
3 | Školský psychológ ako pracovná pozícia - Postavenie a vzdelávanie školských psychológov. Legislatívne ukotvenie a inštitucionálne rámce. |
4 | Školský psychológ. Koncepcia práce a činnosti ŠP - horizontálna a vertikálna štruktúra. |
5 | Školský psychológ v systéme školy a výchovného poradenstva. Školský psychológ ako člen multidisciplinárneho inkluzívneho tímu. Spolupráca s ďalšími odborníkmi v škole a mimo školy. |
6 | Začínajúci školský psychológ. Adaptácia. Dokumentácia v práci školského psychológa. |
7 | Etika práce školského psychológa - Etické princípy, kódexy, špecifiká v školskom prostredí. |
8 | Etika práce školského psychológa - najčastejšie etické dilemy, odporúčané postupy a možnosti ich riešenia. |
9 | Preventívna činnosť. Druhy prevencie. Preventívne programy - tvorba, efektivita a charakteristika vybraného preventívneho programu. |
10 | Krízová intervencia v práci školského psychológa – charakteristika krízových udalostí, reakcie na krízovú udalosť, integratívny model zvládania záťaže. |
11 | Krízová intervencia v práci školského psychológa – charakteristika a fázy krízového manažmentu, možnosti pomoci v školskom prostredí, úloha a pozícia ŠP v krízovom manažmente |
12 | Konzultačná, poradenská a terapeutická činnosť školského psychológa |
13 | Diagnostická činnosť školského psychológa. Špecifiká psychodiagnostiky detí a dospievajúcich. Metódy používané v práci školského psychológa, ich klasifikácia a psychometrické vlastnosti. |
14 | Rozhovor v práci školského psychológa. Rozhovor školského psychológa so žiakom, učiteľom a rodičom. |
15 | Pozorovanie v práci školského psychológa. Pozorovanie skupiny a individuálne pozorovanie. |
16 | Psychodiagnostika kognitívnych funkcií, testy zisťovania úrovne kognitívneho vývinu žiaka, inteligenčné testy, testy pozornosti, pamäti určené pre deti a adolescentov. |
17 | Ratingové a posudzovacie škály na sledovanie rizikového správania žiakov. |
18 | Poznávanie osobnosti žiaka v školských podmienkach - Dotazníky. Testy osobnosti. Projektívne metódy. |
19 | Diagnostika sociálnych vzťahov v triede/škole. Sociometria |
20 | Školská zrelosť a spôsobilosť žiakov. Faktory školskej nespôsobilosti. Diagnostika. |
21 | Školská úspešnosť a neúspešnosť. Problémy žiakov v učení. Špecifické poruchy. Žiaci so ŠVVP. |
22 | Podpora školského výkonu. Segregované, integrované a inkluzívne vzdelávanie. |
23 | Rizikové správanie žiakov - internalizované problémy: charakteristika, diagnostika, prevencia, intervencia? |
24 | Rizikové správanie žiakov – externalizované problémy: charakteristika, diagnostika, prevencia, intervencia? |
25 | Šikanovanie - charakteristika, druhy, diagnostika, prevencia, intervencia |
26 | Charakteristika a diagnostika problémov žiakov. Podstata, typy a charakteristika intervencií. Model riešenia problémov v správaní žiakov v škole: charakteristika, zásady. |
27 | Chybné ciele správania: kritéria diagnostikovania a charakteristika jednotlivých druhov správania podľa Dreikursovej teórie. |
28 | Intervenčné a preventívne stratégie a techniky pri získavaní pozornosti a pri neadekvátnom správaní. |
29 | Intervenčné a preventívne stratégie a techniky pri boji o moc a pri odplácaní sa/pomste. |
30 | Rodičovstvo: charakteristika štýlov neefektívneho rodičovstva a ich vplyv na osobnosť, výkon a sociálnu interakciu detí a adolescentov, intervencie |
31 | Princípy efektívneho rodičovstva: charakteristika princípov a dôsledky ich uplatňovania na osobnosť, výkon a sociálnu interakciu detí a adolescentov |
32 | Efektívna spolupráca školy a rodiny. Podpora rodinného prostredia. Model efektívne vedeného individuálneho rozhovoru s rodinou. |
33 | Odmeny a tresty vo výchove žiakov: charakteristika, druhy a dôsledky na osobnosť, správanie a prežívanie detí a adolescentov. |
34 | Logické dôsledky: kritériá efektívneho využívania logických dôsledkov v škole, kritériá odlišujúce logické dôsledky od trestov. |
35 | Manažment triedy: charakteristika štýlov triedneho manažmentu a ich vplyv na správanie a prežívanie žiakov. |
36 | Trieda ako sociálna skupina. Sociálne vzťahy v triede. Skupinová dynamika. Klíma v triede. |
37 | Podpora psychického zdravia v školskom prostredí. Zvládanie záťažových situácií. Psychohygiena. |
38 | Povzbudzovanie: charakteristika, odlíšenie od odmien, spôsoby a dôsledky na osobnosť, správanie a prežívanie detí a adolescentov. |
39 | Reziliencia a mäkké zručnosti: charakteristika, druhy, posilňovanie v školskom prostredí. |
40 | Kariérové poradenstvo v práci školského psychológa. PROFTEENS. |
| |