Skladanie portrétu Štefana Strážaya
Obsah
Na úvod ● s. 5
Peter Zajac: Strážayova metafora ● s. 6
Zoltán Rédey: Svet podľa Strážaya
(Problém sveta a jeho tematizácia v Strážayovej lyrike) ● s. 15
Valér Mikula: Trápenie, ale neurčité
(Hľadanie témy u Strážaya) ● s. 45
Jaroslav Šrank: Domov, cesta, mesto
(K niektorým motívom poézie Štefana Strážaya) ● s. 61
Fedor Matejov: K jednej básni Štefana Strážaya
(Začiatok románu) ● s. 88
Mária Valentová: Portrétny žáner v poézii
Štefana Strážaya ● s. 99
Igor Hochel: V „interiéri“ aj „exteriéri“ ľudskej duše
(Nad básnickou zbierkou Štefana Strážaya Interiér) ● s. 112
Erik Markovič: Náznaky palintropickosti v poézii
Štefana Strážaya ● s. 119
Braňo Hochel: Strážay v prekladoch ● s. 140
Na úvod
Svoju poslednú básnickú zbierku Interiér vydal Štefan Strážay roku 1992 a odvtedy sa publikačne odmlčal. Keďže to nebolo kraskovsko-rúfusovské „významné mlčanie“, ale iba také „obyčajné“, keď nemáme čo, ale najmä nechceme čo-to povedať, zdalo sa, že v rušnej ponovembrovej ére ho čaká osud zabudnutého básnika.
Takáto situácia by básnikovej diskrétnej mentalite určite najväčšmi vyhovovala, lenže postupne sa začali objavovať články a štúdie vracajúce sa k Strážayovi. K jeho poetike sa obrátili i nejakí začínajúci básnici a nakoniec prekvapujúco (i pre básnika samého) vyšlo roku 2011 v reprezentatívnej edícii Knižnica slovenskej literatúry jeho Básnické dielo.
Toto všetko svedčí o tom, že i keď básnik svoje posledné slovo (aspoň verejno-publikačne) už povedal, jeho poézia ešte zďaleka nie. Ukazuje sa, že spôsob, akým vo svojej poézii hovorí, i to, čo hovorí (a tiež to, čo zamlčuje), predstavuje literárnohistoricky i typovo jednu z podstatných zložiek modernej slovenskej poézie.
K Strážayovej poézii sa teda treba vracať nielen kvôli reformulácii literárnych dejín druhej polovice 20. storočia, ale aj kvôli pochopeniu existenciálnych dejov v človeku vtedy i teraz.
Z oboch týchto dobrých dôvodov sme na Filozofickej fakulte UK v Bratislave usporiadali dňa 5. 4. 2013 vedeckú konferenciu Štefan Strážay – skladanie portrétu. Všetky príspevky z nej (až na jeden) po autorskom dopracovaní ponúkame v tomto zborníku v poradí, v akom odzneli na konferencii.
V. Mikula