Informácie o štúdiu
Bakalárske štúdium (Bc.)
Študijný odbor: 1.1.4. Pedagogika
Stupeň štúdia: bakalárske
Forma štúdia: denné
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Udeľovaný akademický titul: bakalár (Bc.)
Profil absolventa:
Absolvent študijného programu Pedagogika (1. stupeň) dokáže vykonávať prípravné práce pre aplikovaný edukačný výskum, práce v štátnej správe a v oblasti sociálnych služieb a je schopný pracovať ako profesionálny vychovávateľ, voľnočasový pedagóg a sociálny pedagóg.
Absolvent odboru má znalosti o dejinách a teóriách výchovnej starostlivosti o deti a dorast, dokáže metodicky analyzovať modelové výchovné situácie a navrhovať ich pedagogické riešenia.
Teoretické vedomosti
Absolvent štúdia
- získa poznatky zo základov vied o výchove ako aj príbuzných disciplín a je schopný chápať podstatné súvislosti, princípy a teórie týkajúce sa edukačnej praxe.
- osvojí si poznatky o sociálnom kontexte rozvoja osobnosti výchovnou starostlivosťou
- nadobudne poznatky o procesoch výchovnej starostlivosti a ich účinnosti
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent štúdia
- dokáže aplikovať adekvátne teoretické zásady a praktické postupy na analýzu, explanáciu a riešenie výchovných situácií
- vie uplatňovať procedúry edukačnej intervencie v školských i mimoškolských podmienkach; hodnotiť ich možnosti uplatnenia a limity
- je schopný kooperovať s pracovníkmi príbuzných profesií (učiteľ, riaditeľ školy, školský psychológ a i.)
- má schopnosť hodnotiť svoju výchovnú prácu a ďalej sa systematicky vzdelávať
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent štúdia
- je schopný kooperovať ako člen pracovného tímu
- dokáže spolupracovať s rodičmi a inými členmi komunity, v ktorej žije a pracuje
- má predpoklady pokračovať v magisterskom stupni štúdia pedagogiky
Študijný odbor: 1.1.1. UAP Pedagogika v kombinácii
Stupeň štúdia: bakalárske
Forma štúdia: denné
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Udeľovaný akademický titul: bakalár (Bc.)
Profil absolventa:
Absolvent bakalárskeho stupňa štúdia má potrebné teoretické vedomosti, umožňujúce pokračovanie v magisterskom stupni štúdia. Je zorientovaný v odbore svojej predmetovej špecializácie a pripravený realizovať výchovnú prácu v školských a mimoškolských zariadeniach pre deti a mládež.
Teoretické vedomosti
Absolvent si v&n
- Osvojí odborné teoretické základy z vied o výchove (najmä filozofické, historické, psychologické, biologicko-hygienické)
- Osvojí si teoretické poznatky potrebné na výchovné pôsobenie na deti a dorast v ich voľnom čase
- Osvojí si moderné prístupy k výučbe pedagogiky
- Nadobudne poznatky o komplexnom pôsobení na rozvíjanie detskej osobnosti
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent získa schopnosť
- Výchovne viesť žiakov
- Partnersky komunikovať a spolupracovať s rodičmi a so širšou verejnosťou
- Organizovať voľnočasové aktivity pre deti a dorast
- Využívať informačné a komunikačné technológie pre profesijné potreby
- Kooperovať pri riešení odborných úloh v oblasti výchovy a vzdelávania
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent štúdia dokáže
Pracovať efektívne ako jednotlivec i ako člen pedagogického kolektívu
Sústavne sa profesijne rozvíjať a celoživotne sa vzdelávať
Udržiavať kontakt s najnovšími vývojovými trendmi v odbore
Magisterské štúdium (Mgr.)
Študijný odbor: 1.1.4. Pedagogika
Stupeň štúdia: magisterské
Forma štúdia: denné
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Udeľovaný akademický titul: Magister (Mgr.)
V študijnom programe je možné vykonať rigoróznu skúšku a získať titul PhDr. - Pravidlá na vykonávanie rigoróznych skúšok určuje Opatrenie rektora UK č. 2/2002 (5e).
Profil absolventa:
Absolventi študijného programu Pedagogika (2.stupeň) dokážu vykonávať samostatne náročnejšie práce pre aplikovaný edukačný výskum, práce v štátnej správe a v oblasti sociálnych služieb a sú schopní pracovať ako vysoko kvalifikovaní profesionálni vychovávatelia, voľnočasoví pedagógovia a sociálni pedagógovia, ako aj pedagogickí poradcovia, výskumníci a riadiaci pracovníci.
Teoretické vedomosti
Absolventi štúdia
- Získajú poznatky z oblasti teoretických fundamentov edukácie
- Rozumejú podstatným súvislostiam, princípom a teóriám edukácie v súčasnom spoločenskom kontexte
- Osvoja si poznatky o ekonomickom, politickom a kultúrnom kontexte rozvoja osobnosti edukáciou
- Nadobudnú poznatky o systémových procesoch edukácie a ich kvalite a efektívnosti
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolventi štúdia sú schopní:
- Samostatne a kvalifikovane riešiť pedagogické problémy
- Reflektovať svoju prácu a posudzovať jej kvalitu a efektívnosť
- Tvorivo uplatňovať princípy a procedúry spojené s plánovaním, organizovaním a vyhodnocovaním výchovnej starostlivosti a poradenskej služby
- Kooperovať s pracovníkmi príbuzných profesií (učiteľ, riaditeľ školy, školský psychológ a i.)
- Vedecky skúmať vzťahy medzi javmi edukačnej praxe, najmä závislosti edukačných efektov od ich determinantov
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolventi štúdia
- Sú schopní kooperovať ako členovia pracovného tímu
- Dokážu spolupracovať s rodičmi a s inými členmi komunity, v ktorej žijú a pracujú
- Majú schopnosť riadiť prácu malých skupín pedagogických pracovníkov
- Preukazujú schopnosť sledovať vývin odboru v zahraničí
Študijný odbor: 1.1.1. UAP Pedagogika v kombinácii
Stupeň štúdia: magisterské
Forma štúdia: denné
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Udeľovaný akademický titul: Magister (Mgr.)
V študijnom programe je možné vykonať rigoróznu skúšku a získať titul PaedDr. - Pravidlá na vykonávanie rigoróznych skúšok určuje Vnútorný predpis UK č. 2/2007 Zásady rigorózneho konania na Univerzite Komenského v Bratislave (smernica rektora účinná od 16.4.2007).
Profil absolventa:
Absolvent štúdia dokáže v súlade s najnovšími poznatkami pedagogických vied riadiť výučbový proces aprobačného predmetu. Je pripravený realizovať aj výchovnú prácu v školských a mimoškolských zariadeniach a poskytovať odborné služby výchovného poradcu v škole.
Teoretické vedomosti
Absolvent si
- Osvojí odborné teoretické základy z vied o výchove (najmä filozofické, historické, psychologické, biologicko-hygienické)
- Zvládne teoretické základy práce výchovného poradcu (konzultácie, orientujúce poradenstvo)
- Osvojí si teoretické poznatky potrebné na výchovné pôsobenie na deti a dorast v ich voľnom čase
- Osvojí si moderné prístupy k výučbe pedagogiky
- Nadobudne poznatky o komplexnom pôsobení na rozvíjanie detskej osobnosti
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent získa schopnosť
- Tvorivo aplikovať teoretické poznatky v podmienkach inštitucionálnej výučby
- Výchovne viesť žiakov
- Optimálne plánovať, racionálne organizovať a vyhodnocovať výučbu
- Metodicky adekvátne sprostredkúvať kognitívne a non-kognitívne sociokultúrne obsahy výučby s humanistickou orientáciou
- Diagnostikovať schopnosti, potreby, záujmy, učebné ťažkosti a objektívne posudzovať kvalitu a efektívnosť práce žiakov
- Partnersky komunikovať a spolupracovať s rodičmi a so širšou verejnosťou
- Organizovať voľnočasové aktivity pre deti a dorast
- Aplikovať primerané prístupy k poradenskej činnosti a pri riešení výchovných ťažkostí a problémov žiakov
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent štúdia dokáže
- Pracovať efektívne ako jednotlivec i ako člen pedagogického kolektívu
- Sústavne sa profesijne rozvíjať a celoživotne sa vzdelávať
- Udržiavať kontakt s najnovšími vývojovými trendmi v odbore
- Koordinovať edukačné pôsobenie školy (v spolupráci s kultúrno-osvetovými, športovými a inými organizáciami a zariadeniami na úseku výchovy a vzdelávania)
- Používať vhodné praktiky v súlade s profesijným, etickým a právnym rámcom platným v edukačnom systéme SR
Doktorandské štúdium (PhD.)
Študijný odbor: 1.1.4. Pedagogika
Stupeň štúdia: doktorandské
Forma štúdia: externé
Štandardná dĺžka štúdia: 5 rokov
Udeľovaný akademický titul: philosophiae doctor (PhD.)