Granty a projekty
Informačná tvorivosť v digitálnom prostredí
Informačná tvorivosť v digitálnom prostredí
Projekt financovaný EÚ NextGenerationEU prostredníctvom Plánu obnovy a odolnosti SR v rámci projektu č.09I03-03-V04-00239“, InCreDe
Hlavná riešiteľka: J. Steinerová
Členovia: J. Šušol, M. Ondrišová, Ľ. Hrdináková, J. Zábojník
Anotácia: Projekt sa zameriava na výskum informačnej tvorivosti v digitálnom prostredí s orientáciou na doktorandov. Analyzuje základnú literatúru, informačné správanie, informačnú gramotnosť (Informačné interakcie), vedeckú komunikáciu a inteligentné systémy, zaoberá sa aplikáciami umelej inteligencie na podporu informačnej tvorivosti.
Šľachtické knižnice 18. a 19. storočia na západnom a strednom Slovensku
APVV-22-0130: Šľachtické knižnice 18. a 19. storočia na západnom a strednom Slovensku
Doba riešenia: 2023-2027
hlavný riešiteľ projektu: Doc. Mgr. Lucia Lichnerová, PhD.
riešiteľ za katedru: Mgr. Marta Špániová, PhD.
Výskumný projekt nadväzuje na výskumné iniciatívy knihovedy, ktoré kladú dôraz na sociálnu dimenziu dejín knižnej kultúry a spoločenský dosah dejín knižníc v slovenských kultúrnych, literárnych a národných dejinách. Projekt má ambíciu priniesť ucelené spracovanie šľachtických knižníc na Slovensku 18. a 19. storočia, ktoré dosiaľ neboli objavené a/alebo preskúmané, s dôrazom na územie stredného a západného Slovenska. Prínosom projektu je, že sa zameria na obdobie, do ktorého spadá aj významná etapa slovenských dejín – slovenské národné obrodenie a na geografickú oblasť, ktorá doteraz nebola pokrytá systematickým výskumom. Unikátnosť projektu tkvie v interdisciplinárnom a komplexnom výskume v spolupráci pracovníkov akademických/výskumných a pamäťových inštitúcií z rôznych vedných disciplín. Výskum sa zameria na knižničné dokumenty a fondy šľachtických knižníc, ktoré sa uchovali buď ako celky alebo boli rozptýlené v správcovských pamäťových inštitúciách. Sústredí sa na komplex výskumných otázok týkajúcich sa budovania, charakteru a zloženia, využitia, funkcií, sociálnych vplyvov a pôsobenia šľachtických knižníc v kontexte kultúrnych, literárnych a spoločenských dejín Slovenska a Slovákov. Prostredníctvom výskumu šľachtických knižničných zbierok a recepcie literatúry sa výskum zameria na postavenie šľachty v prenose spoločenských a kultúrnych zmien v dôležitých etapách spoločenského a kultúrneho vývoja na našom území v 18.-19. storočí.
Sociálne reprezentácie etických výziev digitálnej informačnej revolúcie
Projekt VEGA 1/0360/21
Sociálne reprezentácie etických výziev digitálnej informačnej revolúcie
Vedúca projektu: Jela Steinerová
Číslo úlohy: VEGA 1/0360/21
Začiatok riešena: 2021, koniec riešenia: 2023
Riešitelia:
- Jela Steinerová
- Jaroslav Šušol
- Pavol Rankov
- Lucia Lichnerová
- Miriam Ondrišová
- Mirka Pastierová
- Katarína Buzová
- Ľudmila Hrdináková
- Marta Špániová
- Zuzana Struháriková
- Annamária Brijaková
Cieľ projektu
Cieľom projektu je výskum sociálnych, etických a hodnotových zmien, ktoré spôsobujú digitálne technológie pri informačnom správaní vybraných komunít (vedci, študenti, autori). Interpretujú sa premeny diskurzu o etických faktoroch informačného prostredia v sociálnych reprezentáciách vybraných komunít. Prípadové štúdie sa zameriavajú na sociálne hodnoty digitálnych informácií, digitálnu etiku a digitálnu gramotnosť. Využívajú sa inovatívne emergentné kvalitatívne aj kvantitatívne sociálnovedné metódy. Originálnym prístupom sa prepájajú filozoficko-sociálne a systémové dimenzie informačnej etiky. Etické výzvy sa skúmajú z hľadiska mikroetiky a makroetiky informačných interakcií ako sociokultúrne praktiky pri tvorbe aj využívaní informácií. Rozvíjajú sa nové interpretácie vybraných kategórií digitálnej etiky ako súkromie, distribuované autorstvo, etika informačného prieskumu. Poznatky sa aplikujú v modeloch informačného správania, digitálnej gramotnosti a dizajne digitálnych knižníc.
Stratégie efektívneho čitateľského správania a ich skúmanie v kľúčových etapách vývinu gramotnosti
Výskumný projekt APVV 19/0074
Stratégie efektívneho čitateľského správania a ich skúmanie v kľúčových etapách vývinu gramotnosti
Hlavný riešiteľ: Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV
Spoluriešiteľské pracovisko: Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta, KKIV
Vedúca projektu: Prof. PhDr. Oľga Zápotočná, PhD.
Plánovaný na roky: 2020-2024
Riešitelia za KKIV:
- PhDr. Ľudmila Hrdináková, PhD.
- Doc. PhDr. Pavel Rankov, PhD.
- Mgr. Katarína Buzová, PhD.
- Mgr. Jakub Fázik, PhD.
- Mgr. Zuzana Struháriková
- Mgr. Annamária Brijaková
Projekt je zameraný na skúmanie špecifického rozvojového potenciálu jazykovo, literárne a kultúrne podnetného vzdelávacieho prostredia materskej školy a jeho významu vo vzťahu k vývinu ranej gramotnosti detí na prelome predškolského a mladšieho školského veku.
Hlavné ciele projektu:
- identifikácia kľúčových indikátorov vývinu jazykovej gramotnosti (v centre pozornosti výskumu budú tie indikátory vývinu gramotnosti, ktoré sú do značnej miery formované sociálnym a kultúrnym prostredím, závisia od širokého spektra jazykových skúseností spojených s čítaním, resp. vykazujú zvýšenú citlivosť na riziká spojené so sociálne a ekonomicky limitujúcimi podmienkami prostredia);
- overovanie prediktívnej validity zvolených ukazovateľov gramotnosti na výbere detí z excelentných materských škôl v strednodobej perspektíve na úrovni predškolského a mladšieho školského veku;
- skúmanie efektov kvality predškolského vzdelávania (konfrontáciou výskumnej vzorky detí z excelentných MŠ s referenčnou skupinou predškolákov a žiakov prvého ročníka ZŠ)
VÝSKUM ČÍTANIA A JAZYKOVEJ GRAMOTNOSTI - VÝZVA ZVEDAVÝM RODIČOM ZVEDAVÝCH DETÍ