Úprava textu v praxi

Skvelý rozprávačský úvod, delenie na odseky, presná pointa či minimum prídavných mien. Novinársky prejav nie je iba hromada slov na papieri.
O tom, ako funguje redigovanie v printových médiách, prišiel študentom tretieho ročníka porozprávať novinár a vrcholový manažér Martin Podstupka. Náplňou jeho práce je úprava textu z hľadiska faktickej a vecnej presnosti. „Je dôležité neopravovať tok viet, ale práve tieto chyby,“ poradil študentom skúsený novinár. Ako šéfredaktor i zástupca šéfredaktora robil zmeny v texte, no vážnejšie úpravy vykonával s vedomím autora a editora textu.
Vysvetlil, že každá redakcia má vlastný kódex alebo manuál, teda balík zásad, ktorý pri práci používa. Novinár sa musí prispôsobiť a písať podľa zaužívaných pravidiel. Text potom posudzuje vedúci oddelenia, ktorý opraví preklepy či chyby z nepozornosti. Môže sa stať, že novinársky prejav má nepravdivé zdroje alebo ho autor mimoriadne zle napísal. Vtedy je úlohou vedúceho pracovníka vyriešiť tieto prešľapy s autorom textu medzi štyrmi očami a navrhnúť mu, čo zmeniť a ako dielo upraviť. M. Podstupka zvykol materiály vracať z niekoľkých dôvodov, predovšetkým však preto, aby sa autor ju svojmu textu vrátil, uvedomil si chyby a naučil sa ich sám opravovať. Neprikazoval, ale poradil mu riešenie, ktoré buď prijal, alebo prišiel s lepším a musel o ňom vedenie presvedčiť.
Autor textu by mal používať krátke vety, aby docielil jeho plynulý rytmus. Nesmie zabúdať ani na pestrosť a pripojiť tabuľky, grafy alebo infografiku. Pri krátení textu musí redaktor strážiť obsah a nadväznosť. Preto študentom zdôraznil, že veľmi dôležitou časťou autorovho diela je správny titulok, ktorý by editor nemal zásadne meniť bez jeho súhlasu. „Je to samovražedná snaha kaziť ľuďom meno,“ povedal.
Sedem rokov pracoval ako zástupca šéfredaktorka v Hospodárskych novinách, potom sa na túto pozíciu dostal v týždenníku Trend. Vyskúšal si aj prácu manažéra v agentúre PR Clinic a teraz pôsobí ako vedúci redaktor časopisu Správy SAV (Slovenskej akadémie vied).