Sfragistika, numizmatika, faleristika
Predmet vyučuje: doc. PhDr. Frederik Federmayer, PhD.
Forma výučby: prednáška
ECTS: 3
Cieľ predmetu:
Študenti na prednáškach získajú základné informácie o sfragistike, numizmatike a faleristike. Zoznámia sa s vývojom týchto pomocných vied historických, ich terminológiou a metodológiou, prameňmi, literatúrou a súčasným stavom výskumu. Získajú poznatky o popise, typológii a identifikácii sfragistických, numizmatických a faleristických prameňov a ich využití pre historický a archivársky výskum.
Osnova výuky:
- úvod do sfragistiky, predmet skúmania tejto disciplíny
- typológia a dejiny užívania pečatí
- vedecký popis sfragistických pameňov
- úvod do numizmatiky, predmet skúmania tejto disciplíny
- počiatky mincovníctva na území Slovenska
- Periodizácia uhorského mincovníctva
- úvod do faleristiky, predmet skúmania tejto disciplíny
- najvýznamnejšie rytierske rády a rady v Európe a v Uhorsku
- habsburské záslužné rady a vyznamenania v 18.- 20. storočí
- najvýznamnejšie rady a vyznamenania v Československu/SR
Podmienky absolvovania:
- pravidelná dochádzka na vyučovanie (maximálne 3 absencie)
- úspešné absolvovanie písomného priebežného (v 8. týždni semestra, 40% hodnotenia) a záverečného testu (v skúškovom období, 60% hodnotenia)
Odporúčaná literatúra:
- NOVÁK, J. Pečate miest a obcí na Slovensku. I.-II., Bratislava 2008.
- RÁBIK – LABANC – TIBENSKÝ: Vybrané kapitoly z PVH -Sfragistika, Trnava 2013.
- FEDERMAYER, F.: Identifikácia a rozvádzanie skratiek v kruhopisoch a nápisoch pečatí fyzických osôb (č.1,2). In: Slovenská archivistika, roč.XLI, č. 1,2, 2006.
- KREJČÍKOVÁ, J. – KREJČÍK, T. Úvod do české sfragistiky. Ostrava 1989.
- HLINKA, J. - KAZIMÍR, Š. - KOLNÍKOVÁ, E.: Peniaze v našich dejinách. Bratislava, Obzor 1976.
- LOBKOWICZ, F.: Encyklopedie řádů a vyznamenání. Praha, Libri 1999.
- GRAUS, I.: K niektorým aktuálnym problémom faleristiky. Slovenská archivistika roč.40, 2005, č.1, s.103-125.
- GRAUS, I.: Rád Draka a jeho insígnie. Vojenská história roč.10, 2006, č. 4, s. 3-25.
