5 X 5
Viliam Turčány: Srdce, DrSc.
(Smena, Bratislava 1987)
/1/ Turčány je poeta doctus, básnik žijúci z literatúry a pre ňu, virtuóz, pre ktorého je reálnou iba skutočnosť literárne „spracovaná“ – čo nebolo v literatúre, to ani nie je. /2/ Preto i tie veci skutočného sveta, ktoré k nemu nejakým zázrakom preniknú (napríklad láska), si zliterarizuje, dotiahne do literárne štylizovanej polohy, aby ich urobil skutočnejšími, no najmä aby sa v nich vyznal. /3/ Je to ináč klasicky príležitostná poézia, treba však povedať, že básnik si príležitosti veľmi nevyberá – vo svojej „nevinnosti“ je schopný ospievať všetko. /4/ Turčányho básnické anachronizmy by mohli byť i celkom milé, keby niekedy (napríklad, keď píše kartu z Gibraltáru svojmu riaditeľovi) kurtoázia nebola na nerozoznanie od úslužnosti. /5/ Takže človeku sa občas zazdá, že tento ódický amok nie je vlastne až takým superkultúrnym počínaním...
Milan Rúfus: Prísny chlieb
(Smena, Bratislava 1987)
/1/ Vari jeden z posledných na Slovensku (posledný bude Vaško), koho ešte neomrzelo básnické hlbokomyslenie, je Rúfus. /2/ Knižka nám ukazuje, ako je básnik sám doma (Fialkové údolie 31, pozri V. Turčány: Srdce, DrSc., s. 47) a ako z pocitu nesplendidnej izolácie sa aj slamky chytá. /3/ Tou slamkou je smrť, po zemiakoch ďalšia vec, ktorá vie dostať slovenského človeka do hĺbky. /4/ Snahou budovať ľudskosť od základov knižka pripomína Zvony, lenže z dakedajších rúfusovských zmysluplných vecí sa medzičasom stali teatrálne rekvizity. /5/ Mal by si priznať, že aj jeho pričinením.
Roald Dahl: Fantastické poviedky
Preložila Ivica Chorvátová
(Pravda, Bratislava 1987)
/1/ Tento slovenský Dahl je akýsi nudný, trvalo mi rok, kým som knihu po troche prečítal. /2/ Žijeme vo svete, ktorý si žiada byť interpretovaný, ba je to priam nutnosť, ak si chceme zachovať aký-taký prehľad, ak sa chceme zachovať. /3/ Reflex všetko interpretovať môže však byť aj zdrojom potešenia, napríklad čitateľského: radosť z interpretácie je i radosťou zo zjednodušenia, z redukovania bohatosti textu na základné schémy (architémy, mytologémy), z odhalenia jednoduchej podstaty zložitého javu. /4/ Dahl nám túto radosť odopiera, lebo sám si ju doprial vo vzťahu ku skutočnosti, jeho text nemôžeme zjednodušiť, lebo sám je už zjednodušením sveta na základné životné štruktúry, na paradoxné schémy, ironické štúdie a prapodivné preparáty života. /5/ Nepodarilo sa mu pred čitateľom zamaskovať svoju inteligenciu, a to sa v umení nerobí, keďže to robí z čitateľa konzumenta: prečítaním poviedky sa „vec“ končí – a mala by sa začínať!
Vojtech Mihálik: Nárek
(Smena, Bratislava 1987)
/1/ „... a pohlavie mi visí ako spiaci netopier.“ /2/ Chápem, Majstre, že táto nahota je obrazom nahého, odizolovaného zúfalstva. /3/ Vy si však vo svojom nešťastí pomáhate aj inak: vstupujete do svedomia svetu i človeku, podávate veci tak, aby Vaša krivda – čiže aj Vaše právo kázať nám – bola čo najväčšia. /4/ Sú to verše trpké, no žiaľ, i tŕpkovské a o tých už bol ktosi čosi napísal. /5/ Čítal som od Vás lepšie básne, nevzdávajte sa však, píšte ďalej a časom sa ohláste.
Jonáš Záborský: Faustiáda
(Tatran, Bratislava 1984)
/1/ V posledných rokoch si Záborského objavilo a obľúbilo množstvo mladých ľudí, ktorí zrejme vycítili istú analogickosť životného pocitu vzdelanca (a národa vôbec) v „jeho“ a vo „svojom“ čase, pocitu značných disproporcií medzi tým, čo by sa malo pre človeka robiť a čo sa skutočne robilo. /2/ Iste, Záborský je pochopiteľný a vysvetliteľný najmä v kontexte druhej polovice minulého storočia po krachu revolučných nádejí, v období koncepčnej bezvládnosti, v dobe, ktorá nemala svoj štýl, v ktorej pevneli byrokratické články riadenia spoločnosti, no spoločnosť sama sa rozpadávala, existovala iba úradne, nie duchom. /3/ V takom prechodnom období je človek odkázaný predovšetkým sám na seba, nesmie podliehať citom, lebo tie sú nepovzbudzujúce, ale chopiť sa rozumu – a svet, ako ho videl Záborský, bol svet postavený nie na hlave, na rozmýšľaní, ale postavený na hlavu, bláznivý. /4/ V Záborskom sa tají obrovská energia, ktorá chce meniť svet, no keďže nemôže, aspoň sa z neho smeje. /5/ A tak i naša mládež, ktorá bola nútená uvažovať konvenčne a životne minimalisticky, ktorej bol odmietnutý prepych omylov a hľadania, „protestovala“ napríklad čítaním Záborského – jeho čitateľskou aktualizáciou akoby sa priam škodoradostne utvrdzovala v názore, že Kocúrkovo je i dnes.
(Slovenské pohľady, 1988, č. 4)