3D vizualizácia historických objektov

alebo – ako si vytvoriť vlastný online dostupný 3D-model meča či hracej skrinky

 

Predmet vyučuje: Mgr. Ján Korekáč, PhD.

Forma výučby: prednáška so seminárom (P:1 / S:1)

ECTS: 4

Cieľ:

Predmet je určený najmä pre študijné programy archívnictvo, muzeológia a digitalizácia historického dedičstva, dejiny umenia, estetika, história, archeológia ale aj pre študentky a študentov zaujímajúcich sa o využitie moderných technológií pri dokumentácii a sprístupňovaní historického dedičstva.

Študentky a študenti dostanú informácie o tom, ako sa vyvíjalo zobrazovanie historických objektov od najstarších čias (camera obscura, fyzické modely) cez 2D-modely až po interaktívne 3D-modely. S pomocou jednoduchého  software získať z mapových, obrazových či písomných prameňov poznatky o vzniku či ďalšej existencii architektonického či v užšom slova zmysle umeleckého diela. Na konci budú tieto informácie samostatne získavať a analyzovať formou seminárnej práce.

Stručná osnova:

  • Úvod (digital imigrants a digital natives, digital turn v spoločnosti)
  • 2D zobrazovania priestorov a objektov v minulosti
  • 3D vizualizácie v historických vedách a príklady dobrých projektov
  • Case study: Od výskumu historického prameňa po zobrazenie urbánnej štruktúry v 3D modeli
  • na príklade stredovekej Bratislavy – ako sa dostať od myšlienky cez výskum až po 3D tlač
  • Technické riešenia: od mračna bodov po 3D-vizualizáciu
  • Fotogrametria a jednoduché voľne dostupné aplikácie na 3D-vizualizáciu historických objektov (3DFZephyr a Blender) – 4 až 5 hod. praktickej práce s voľne dostupnými aplikáciami na hodine.
  • exkurzia do Digitalizačného centra na Pamiatkovom úrade SR

Podmienky na absolvovanie:
Absolvovanie záverečného kolokvia (20% z hodnotenia) a odovzdanie seminárnej práce (prezentácia vlastného 3D-modelu objektu, ktorý si vyberie študent/ka podľa svojho výberu – 80%). Vyučujúci akceptuje max. 3 absencie.

Odporúčaná literatúra
Online tutorials podľa odporučenia vyučujúceho.