Workshopy a webináre pre Doktorandskú školu UK

Vzdelávame doktorandov a doktorandky

Pre Doktorandskú školu UK realizujeme viaceré aktivity: dvojdenné workshopy Učíme na vysokej škole a Prezentačné zručnosti, ako aj sériu kratších workshopov. Prvý z nich sme realizovali 1. októbra 2025 o 13:00 na tému prípravy a podania návrhu na knihu do medzinárodného akademického vydavateľstva.

Pozývame Vás aj na tieto ďalšie workshopy a webináre. Sú určené pre doktorandstvo aj vyučujúcich a vyučujúce na UK. Na webináre môžete prísť iba na prvých 30 minút alebo na ľubovoľný čas.

Nástroj polleverywhere na tvorbu dotazníkov vo výskume a interaktívnu výučbu: 15. októbra 9.00-10.30

Na tomto webinári uvedieme pomerne nový, vizuálne atraktívny nástroj na tvorbu dotazníkov: polleverywhere. Odprezentujeme jeho funkcie a ukážeme príklad jedného dotazníka. Následne dostanú účastníci a účastníčky priestor na vytvorenie a otestovanie vlastného dotazníka. Zreflektujeme, ako nástoj optimálne využiť tak vo výskume, ako aj pri vyučovaní veľkých skupín.

Link:  Pripojiť sa k schôdzi

 

Využitie artefaktov a vizualizácií pri zbere dát prostredníctvom interview: 22. októbra 13.00-14.30

Interview sa vo výskume najčastejšie realizuje spôsobom priameho kladenia otázok, či už jednotlivcom alebo skupinám výskumných subjektov. Na tomto webinári si predstavíme ako využiť pri interview rôzne artefakty a vizualizácie (Rose 2014, Wittstein a kol., forthcoming november 2025), či už na začiatku interview alebo počas celého interview, preberieme výhody takéhoto spôsobu získavania dát, nároky na výskumníkov a výskumníčky a uvedieme príklad niekoľkých výskumov realizovaných touto metódou. Účastníci a účastníčky budú mať ďalej možnosti pripraviť koncept takéhoto výskumu vo svojej oblasti a prediskutovať svoje námety aj zdieľať prípadné skúsenosti.

Odkazy na použitú literatúru (netreba vopred preštudovať):

Rose, Gillian (2014). On the Relation between ‘Visual Research Methods’ and Contemporary Visual Culture. The Sociological Review, 62(1), s. 24–46. https://doi.org/10.1111/1467-954X.12109

Wittstein, Matthew W., Aumiller, Jennifer, Burns Gilchrist, Sarah, Hart, Alexis D., Pleschová, Gabriela (forthcoming, november 2025). Visualizing Key Relationships: What Students Value When Mapping Their Mentoring Constellations. In Moore, Jessie (Ed.), Mentoring and/as Meaningful Relationships as a High-Impact Practice. Routledge.

Link: Pripojiť sa k schôdzi

 

Napísanie prehľadu literatúry (literature review) prostredníctvom umelej inteligencie: 29. októbra, 9.00-10.30

Na začiatku tohto webinára odprezentujeme dva štandardné prístupy k tvorbe prehľadu literatúry (Boote and Beyle, 2005; Knopf, 2006). Následne predstavíme dva zdarma dostupné nástroje umelej inteligencie, špeciálne dizajnované na prípravu rešerša vedeckej literatúry: Undermind a Web of Science. Ukážeme si, ako zadávať prompty a aké sú ich výhody a limity, napríklad čo sa týka získania prehľadu článkov a knižných zdrojov na určitú tému. V závere si účastníčky a účastníci individuálne môžu vyskúšať vytvoriť prehľad literatúry na vlastnú tému

Odkazy na použitú literatúru (netreba vopred preštudovať):

Boote, David N., Beile, Penny (2005). Scholars before Researchers: On the Centrality of the Dissertation Literature Review in Research Preparation. Educational Researcher, 34(6), s. 3–15.

Knopf, J. W. (2006). Doing a literature review. PS: Political Science and Politics, 39(1), s. 127–132.

Link: Pripojiť sa k schôdzi

 

Realizácia kurzu Blended Intensive Programme (BIP) – ako získať financie a ako naplánovať kurz v spolupráci so zahraničnou univerzitou: 4. novembra 9.00-10.30

Kurzy BIP si v posledných dvoch rokoch získali veľkú obľubu u študentstva  naprieč Európou. Pri tomto type kurzov totiž prebieha časť vzdelávania online v skupine študentstva z rôznych zahraničných univerzít a jeden týždeň strávia všetci spolu intenzívnym prezenčným vzdelávaním na vybranej univerzite. Takto aj študenti a študentky, čo z rôznych dôvodov nemôžu absolvovať semestrálny či dlhší pobyt v zahraničí zvládnu medzinárodnú študentskú mobilitu, na ktorú dostanú cestovnú podporu. Organizácia BIP kurzu býva pre vyučujúcich zaujímavá z dôvodu rozšírenia a prehĺbenia kontaktov so zahraničnými univerzitami aj ponúknutia kurzu atraktívneho pre študentstvo zo zahraničia. Na webinári predstavíme BIP kurzy, osobitne tie interdisciplinárne, ich prínosy a nároky, ako možno získať financovanie pre ich realizáciu a ako ich úspešne naplánovať a realizovať.

Link: Pripojiť sa k schôdzi

 

Mindfulness a jeho využitie pri podpore vlastného duševného zdravia: 5. novembra 13:00-14:30 (prezenčný workshop),

Podľa prieskumov realizovaných v projekte BELONG deklaruje zlé alebo veľmi zlé duševné zdravie 21 % študentstva a 8 % akademických pracovníkov a pracovníčok Univerzity Komenského v Bratislave, pričom tento stav už dlhšiu dobu pretrváva (prieskumy BELONG, január 2025, november a december 2022: Pleschová, 2025). Veľký nápor na duševné zdravie prežívajú aj doktorandi a doktorandky, najmä v náročných obdobiach pred tzv. minimovou skúškou, v závere akademického roka či počas posledného roku písania PhD práce. Koncept mindfulness sa osvedčil na mnohých univerzitách a akademických inštitúciách ako spôsob zvládania stresu a nárokov akademickej práce. Na príklade Bittingovej (2025) zrealizujeme workshop mindfulness a umožníme účastníkom a účastníčkam reflektovať dopady na vlastné duševné zdravie a pohodu. Prítomní a prítomné tiež budú povzbudení, aby identifikovali kľúčové momenty, kedy praktiky mindfulness môžu mať na nich transformujúce účinky a ako ich môžu začleniť do svojej rutiny.

Bitting, Kelsey S., Sweet, Michael S. (23. január 2025). Introducing brief mindfulness practices to mitigate faculty burnout in the post-COVID era. International Journal for Academic Development. https://doi.org/10.1080/1360144X.2025.2451318

Pleschová, Gabriela (2025). Duševné zdravie a pocit, že patríme na univerzitu. Pozvaná prednáška. Seminár OECD a MŠVVaM o akademických kariérach na Slovensku, Bratislava, 4. 2. 2025. https://app.genially.com/editor/67a04c9713ce7508af35e068

Pleschová, Gabriela, Hajdúk, Michal, Simon, Eszter, Januška, Jakub, Zemandl, Eva, Nyikes, Natalia, Kurowski, Martina, Košatková, Markéta, Vidláková, Jitka (v posudzovaní). Student Belonging and Well-being in Higher Education: Insights from Five European Universities. Policy Futures in Education

 

Ako si počas PhD štúdia rozvíjať mentorské vzťahy: 11. novembra (prezenčný workshop) 13.00-14.30, miestnosť G9 (Gondova)

Na tomto webinári Vás pozývame vytvoriť si mapu vlastných podporných a mentorských vzťahov a zreflektovať oblasti ich ďalšieho rozvoja. Využijeme pritom vizuálne pekný a prehľadný nástroj vyvinutý na Elon University. Vysvetlíme, ako môžete využiť mapu a koncept vzdelávania bohatého na vzťahy (relationship-rich education: Felten a Lambert, 2020) s cieľom napredovať vo svojom výskume a aktivitách, ktoré sú súčasťou akademickej práce a života. Poukážeme na to, ako tento nástroj využiť aj na podobnú podporu študentstva v bakalárskom a magisterskom programe.

Odkazy na použitú literatúru (netreba vopred preštudovať):

Felten, Peter, Lambert, Leo M. (2020). Mentoring Conversations. In Relationship-Rich Education: How Human Connections Drive Success in College. Baltimore: Johns Hopkins University Press. http://ebookcentral.proquest.com/lib/aul/detail.action?docID=6371405

Moore, Jessie, Vandermaas-Peeler, Maureen, Peeples, Tim (2022). Defining mentoring. Elon University. https://www.elon.edu/u/mentoring-relationships/ace-report/defining-mentoring/

Wittstein, Matthew W., Aumiller, Jennifer, Burns Gilchrist, Sarah, Hart, Alexis D., Pleschová, Gabriela (forthcoming, november 2025). Visualizing Key Relationships: What Students Value When Mapping Their Mentoring Constellations. In Moore, Jessie (Ed.), Mentoring and/as Meaningful Relationships as a High-Impact Practice. Routledge.

 

Koncept belonging a ako s ním pracovať pri rozvíjaní vlastnej produktivity: 12. novembra, 13:00-14:30

Pocit, že patríme na vysokú školu, má preukázateľný pozitívny vzťah s duševným zdravím (Pleschová et. al, v posudzovaní). Čo konkrétne znamená patriť k svojej inštitúcii (univerzite, fakulte, katedre) a ako spolupatričnosť rozvíjať a prepájať s akademickou produktivitou, kariérnym rastom a udržateľnosťou? Ako prepojiť zdravé vzťahy na pracovisku, so študentstvom, ktoré vzdelávame a s osobným životom? Počas tohto podujatia predstaví výsledky výskumu na piatich európskych univerzitách vrátane Univerzity Komenského, dáme ich do kontextu podobných výskumov na zahraničných vysokých školách a ukážeme, aké pozitívne dopady môžu mať pomerne jednoduché intervencie na prácu a život doktorandstva a akademických pracovníkov a pracovníčok na vysokej škole. Zamyslíme sa nad tým, ako môže každý z nás prispieť k zlepšeniu pracovného a študijného prostredia a ako tieto vzťahy upevňovať.

Odkazy na použitú literatúru (netreba vopred preštudovať):

Pleschová, Gabriela (2025). Duševné zdravie a pocit, že patríme na univerzitu. Pozvaná prednáška. Seminár OECD a MŠVVaM o akademických kariérach na Slovensku, Bratislava, 4. 2. 2025. https://app.genially.com/editor/67a04c9713ce7508af35e068

Pleschová, Gabriela, Hajdúk, Michal, Simon, Eszter, Januška, Jakub, Zemandl, Eva, Nyikes, Natalia, Kurowski, Martina, Košatková, Markéta, Vidláková, Jitka (v posudzovaní). Student Belonging and Well-being in Higher Education: Insights from Five European Universities. Policy Futures in Education

Link: Pripojiť sa k schôdzi