Filozofická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Výskum čítania a jazykovej gramotnosti

VÝZVA ZVEDAVÝM RODIČOM ZVEDAVÝCH DETÍ

Prváci a predškoláci sa môžu zúčastniť pilotného výskumu čítania a jazykovej gramotnosti

Hľadáme deti, ktoré:

  • v septembri 2021 nastupujú do ZŠ a
  • deti končiace prvý ročník,    ktoré budú ochotné zúčastniť sa pilotného výskumu čítania a jazykovej gramotnosti.

 

Cieľom projektu je porozumenie významu vzdelávacieho prostredia materskej školy vo vzťahu k vývinu ranej jazykovej gramotnosti detí predškolského veku a jeho vplyvu na neskoršie čitateľské správanie. Ak sa rozhodnete nášho projektu zúčastniť, Vaše dieťa nám pomôže overiť technológiu zaznamenávania očných pohybov (tzv. „eye-tracking“) počas čítania. Tá nám umožní sledovať rôzne faktory, ktoré ovplyvňujú kvalitu čítania a porozumenia.

 

Počas stretnutia budeme sledovať očné pohyby dieťaťa v priebehu rôznych čitateľských aktivít:

  1. Skúšky pozornosti.
  2. Čítania alebo počúvania krátkych ilustrovaných príbehov a textov.
  3. Deťom predškolského veku bude text čítaný, deti 1. ročníka ZŠ budú texty príbehov čítať samostatne z obrazovky, formou listovania v ilustrovanej detskej knižke.
  4. Na konci dieťa dostane niekoľko otázok k vypočutým (prečítaným) textom.

 

Maximálna dĺžka trvania stretnutia je 60 minút. V priebehu stretnutia budú dodržané všetky povinné hygienické opatrenia v súlade s vyhláškou Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky (č. 99/2021).

Ako symbolickú odmenu za účasť na výskumnom projekte dostane každé dieťa darčekovú poukážku na nákup kníh v sieti kníhkupectiev Martinus, platnú do konca kalendárneho roka 2021. V prípade záujmu si rodičia môžu vyžiadať výstupný záznam stretnutia s orientačným odborným výkladom.

Výskum prebehne vo Vedeckom parku Univerzity Komenského v Mlynskej doline (Ilkovičova 8, Bratislava, oproti Botanickej záhrade, k dispozícii je dostatok parkovacích miest).

 

Na účasť vo výskume sa môžete prihlásiť na tomto odkaze: http://bit.ly/vyskum_citania

 

Po odoslaní formulára budete kontaktovaní emailom, zašleme Vám link na rezervačný systém, kde si sami zvolíte vhodný termín stretnutia. Asistenti Vám zároveň poskytnú všetky potrebné informácie o podmienkach účasti na experimente vrátane prípadných operatívnych organizačných zmien, ktoré môžu nastať v dôsledku nepredvídateľného vývoja pandemickej situácie.

V prípade akýchkoľvek otázok nás kontaktujte na: laboratorium.citaniauniba.sk. 


O výskume

Výskum je súčasťou projektu APVV-19-0074 „Stratégie efektívneho čitateľského správania a ich skúmanie v kľúčových etapách vývinu gramotnosti“, ktorý rieši tím zložený z pracovníkov SAV (Ústav výskumu sociálnej komunikácie) a Filozofickej fakulty UK (Katedra knižničnej a informačnej vedy).

Jeho hlavným cieľom je identifikácia kľúčových indikátorov vývinu jazykovej gramotnosti v predškolskom veku a vytvorenie vývinových čitateľských modelov slovensky hovoriacich detí od prvého až po štvrtý ročník základnej školy.

Vedúcou projektu je prof. PhDr. Oľga Zápotočná, CSc.

 

Odborníčky a odborníci z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV a Katedry knižničnej a informačnej vedy Filozofickej fakulty UK hľadajú odpovede na to, aký význam má vzdelávacie prostredie materskej školy na vývin ranej jazykovej gramotnosti predškolákov a aký je jeho vplyv na ich neskoršie čitateľské správanie. Deti, ktoré v septembri 2021 nastúpia do základných škôl a prvákov spolu s ich rodičmi pozývajú k účasti na pilotnom výskume jazykovej gramotnosti.

Dieťa v rámci aktuálneho pilotného výskumu absolvuje približne hodinové stretnutie, počas ktorého bude preskúšaná jeho pozornosť. Podľa veku bude počúvať alebo samostatne čítať krátke ilustrované príbehy a texty, ku ktorým dostane niekoľko otázok. Deti takto pomôžu odborníkom overiť technológiu zaznamenávania očných pohybov tzv. „eye-tracking“ počas čítania. Meranie touto metódou je bezkontaktné a nemá žiadny vplyv na zdravie a výkony dieťaťa.

 

Foto: Annie Spratt/Unsplash

 

Späť na stránku výskumného projektu Stratégie efektívneho čitateľského správania a ich skúmanie v kľúčových etapách vývinu gramotnosti