Filozofická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Pre uchádzačov

Štúdium na KDVU - všeobecné a špecifické predpoklady

Na bakalárskom stupni sú všeobecnými predpokladmi: 

  • všeobecný spoločenský prehľad (orientácia v aktuálnych domácich i zahraničných udalostiach a procesoch, porozumenie a interpretácia termínov, ktoré zachycujú aktuálne reálie v spoločenskej, politickej, ekonomickej  a kultúrnej oblasti, poznanie významných súčasných udalostí, osobností a inštitúcií)
  • všeobecný  historický prehľad (schopnosť zoraďovať historické fakty, dávať ich do vzájomných súvislostí, príčinných a následných vzťahov, triedenie, rozlišovanie a klasifikovanie poznatkov a ich aplikácie)
  • jazykové úlohy (schopnosť analyzovať jazykové prostriedky slovenského jazyka z hľadiska ich gramatických, lexikálnych a štylistických vlastností, bohatstvo slovnej zásoby, význam a forma v slovnej zásobe)
  • analytická práca s textom (orientácia v texte, práca s informáciami, analytické operácie, vyvodzovanie záverov, kritické myslenie)
  • logické úlohy (slovné úlohy, analytické a logické myslenie, úsudok, vyvodzovanie)
  • intelektové predpoklady pre štúdium (všeobecná inteligencia, verbálna, numerická a abstraktná inteligencia, postreh, bystrosť úsudku) 

Špecifickými predpokladmi sú znalosť viacerých cudzích jazykov (schopnosť rozumieť čítanému odbornému textu v angličtine, nemčine, prípadne ďalších jazykoch); schopnosť vizuálne vnímať diela výtvarného umenia a architektúry a primerane verbalizovať a interpretovať vypozorované vlastnosti týchto diel.

 

Magisterské štúdium sa aktuálne nerealizuje a katedra poskytuje výberové prednášky pre 2. stupeň štúdia pre všetkých študentov FiF UK.  

Aktuálne je na katedre otvorený program pre PhD. doktorandské štúdium.

Podrobné informácie: https://fphil.uniba.sk/studium/studijne-programy/doktorandske-studium/umenovedne-studia/

Študijný program sa zameriava na užšie špecializácie a prehĺbenie historických, teoreticko-systematických a metodologických poznatkov a aspektov profesionálnej prípravy odborníka – muzikológa, historika výtvarného umenia, estetika umenia, resp. teoretika umeleckej kultúry v širšom ponímaní. Obsahovo, štrukturálne a profilovo organicky nadväzuje na 2. stupeň vzdelania získaného v študijných programoch v rámci študijného odboru 41. Vedy o umení a kultúre. Študijný program sa sústreďuje na vybrané problémy dejín a teórie umenia a umeleckej kultúry so špecializáciou na konkrétne obdobia, žánrovo-druhové vrstvy a regionálne okruhy. Prehlbuje teoretický a metodologický základ daných disciplín a upriamuje pozornosť na štúdium vybraných vedeckých problémov, s akcentovaním filozoficko-historického základu. Študent sa naučí samostatne a tvorivo riešiť vedecké problémy, ako aj pripravovať a implementovať rozvojové programy v oblasti umenia a umeleckej kultúry v profesionálnych kultúrnych inštitúciách. ďalším cieľom štúdia je zvládnutie celého spektra interpretačných metód a prístupov, rôznych typov exegézy zmyslu a analýzy umeleckých foriem. Absolvent je pripravený tiež na pedagogické pôsobenie na vysokých školách, v akademických inštitúciách a platformách, a to v domácom i medzinárodnom kontexte. Z hľadiska dizertačných tém a zamerania jednotlivých študentov štúdium akcentuje individuálnosť, ktorú vyvažuje spoločný rámec vzdelávania, daný najmä povinnými predmetmi. 

Študent v čase ukončenia študijného programu 

  • disponuje rozvinutým kategoriálnym aparátom umenovedného bádania, má osvojené príslušné interpretačné metódy a orientuje sa v príbuzných disciplínach;
  • vyznačuje sa nezávislým kritickým a analytickým myslením, má schopnosti samostatnej realizácie výskumných projektov a prezentácie ich výsledkov;
  • nachádza spôsoby inovatívnej aplikácie výsledkov bádania v spoločenskej a umeleckej praxi a túto aplikáciu sám realizuje (inovácie v oblasti interpretácie a popularizácie hudby, výtvarného umenia a ostatných druhov umenia v širších kultúrnych a spoločenských kontextoch, resp. v oblasti organizácie umeleckého života);
  • svoje odborné znalosti dokáže uplatniť v pedagogickej praxi;
  • je schopný zvládnuť prípravu projektov po koncepčnej i organizačnej stránke, ako aj koordinovať prípravu vedeckých a odborných podujatí;
  • ovláda techniky vedeckej edičnej práce v umenovednej oblasti (najmä v oblasti hudby a výtvarného umenia) a je pripravený podieľať sa na budovaní informačných systémov a databáz v oblasti umenia. 

Ciele vzdelávania sú v študijnom programe dosahované prostredníctvom merateľných vzdelávacích výstupov v jednotlivých častiach (moduloch, predmetoch) študijného programu. Zodpovedajú príslušnej úrovni Kvalifikačného rámca v Európskom priestore vysokoškolského vzdelávania.

Aktuálne informácie týkajúce sa prijímacieho konania na bakalárske štúdium