Filozofická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Rovnosť príležitostí

 

 Navrhovaný projekt priamo súvisí s rovnosťou príležitostí a vychádza z potreby uplatňovania princípov Gender Mainstreamingu v oblasti vzdelávania, a to v súvislosti s potrebou demokratizácie spoločnosti zahrňujúcej rodovú demokraciu.Trh práce v súčasnosti predstavuje jednu z oblastí, kde sa rodová nerovnosť prejavuje najvýraznejšie, pričom táto nerovnosť je závažnou prekážkou efektívneho využívania ľudských zdrojov. Jedným z rozhodujúcich prostriedkov, ako zmeniť dlhodobo pretrvávajúci negatívny jav rodovej segregácie, je rodové scitlivovanie a rodové vzdelávanie všetkých zainteresovaných aktérov na trhu práce, no predovšetkým vysokoškolsky vzdelaných ľudí ako kľúčových aktérov na pracovnom trhu, ktorých pôsobenie či už ako zamestnancov, zamestnávateľov alebo ako podnikateľov môže mať významný dopad na celkovú situáciu na trhu práce z hľadiska požiadaviek rodovej rovnosti. Vysokoškolskí študenti a študentky sú preto ideálnou cieľovou skupinou, ktorá bude doplnená pedagogickými pracovníkmi, zamestnávateľmi a nezamestnanými. V súčasnosti na Slovensku neexistuje ucelená koncepcia vzdelávania k rodovej rovnosti, ktorá by pripravovala vysokoškolských študentov a študentky na požiadavky rodovej rovnosti a na potrebu jej uplatňovania na trhu práce. Nepriaznivé dôsledky tohto stavu sa negatívne prejavujú v nepripravenosti mladých ľudí vstupujúcich do sféry práce pôsobiť v smere horizontálnej a vertikálnej rodovej desegregácie a dosahovania rodovej rovnosti.

Vytvorenie a realizácia účinných vzdelávacích modulov určených na implementáciu rodového vzdelávania na úrovni študentov a študentiek vysokých škôl predpokladá poznanie reálneho stavu rodového vnímania a existujúcich rodových stereotypov tak v skupine poslucháčov a učiteľov vysokých škôl, ako aj v praxi, t.j. skupine absolventov, zamestnávateľov a nezamestnaných. Výsledky výskumu zameraného na zistenie existujúceho stavu v tejto oblasti sú tak dôležitým predpokladom vypracovania efektívneho vzdelávacieho modulu, ktorý bude vytvorený na základe zisteného a bude tieto zistenia zohľadňovať tak v obsahu, ako aj vo forme vzdelávania.

Projekt povedie k zvýšeniu rodovej citlivosti a zručností v aplikácii Gender Mainstreamingu za účelom eliminácie existujúcich bariér reálnej rodovej rovnosti. Vytvoria sa tak teoretické i praktické predpoklady a účinné mechanizmy na zvýšenie šancí zainteresovaných skupín uplatniť sa na trhu práce a scitlivenie zamestnávateľov na implementáciu Gender Mainstreamingu. Ako silná prekážka v tomto procese pôsobia existujúce, či už zjavné alebo latentné formy diskriminácie žien, ktoré sa v živote udržiavajú aj v dôsledku pretrvávajúcich rodových stereotypov, schém myslenia a vzorcov správania. Vzhľadom na vyššie uvedené, ako aj vzhľadom na nízku úroveň rodovej citlivosti v spoločnosti a na absenciu rodového vzdelávania, je v celom systéme verejného a občianskeho vzdelávania veľmi aktuálna potreba implantovať a realizovať vzdelávanie z oblasti rodových štúdií.