Empatická asertivita
Kód: A-boPS-110/00
Status : aktívny
Zabezpečuje:
Bratská Mária, doc. PhDr., PhD.
Obdobie štúdia predmetu: ZS (5)
Limit študentov v skupine: 20
Úroveň štúdia: bakalárska
Typ predmetu: povinne voliteľný
Forma výučby: prednáška, seminár
Odporúčaný rozsah výučby - týždenný (v hod): 1/1
Odporúčaný rozsah výučby - za obdobie štúdia (v hod): 14/14
Počet kreditov: 3
Prerekvizity: -
Spôsob hodnotenia a ukončenia predmetu: 31 - 60 bodov za priebežnú písomnú prípravu na výučbu. 20 – 40 bodov za prehrávky situácií z písomnej prípravy - spolu maximálne 100 bodov
Hodnotenie predmetu:
100-91 bodov (A)
90-81 bodov (B)
80-71 bodov (C)
70-61 bodov (D)
60-51 bodov (E)
menej ako 50 (Fx)
Podmienkou absolvovania semestra je zisk min. 51 bodov.
Výsledky vzdelávania:
Kurz poskytuje študentom pohľad na aplikovanú disciplínu v základných informačných rozmeroch s možnosťou konfrontácie s inými aplikovanými disciplínami.
Stručná osnova predmetu:
Asertivita: história, teoretické východiská, druhy asertivity.
Kontinuum pasivita – asertivita – agresia.
Základné asertívne práva.
Tréning asertivity.
Metódy a techniky asertivity.
Oblasti využitia asertívneho správania a konania.
Nácvik asertívneho komunikovania, správania a konania.
Kritika.
Zvládanie hnevu.
Konštruktívna hádka.
Kompromis, konsenzus, múdra dohoda.
Asertivita v situáciách psychickej záťaže.
Odporúčaná literatúra:
BRATSKÁ, M. 2001. Zisky a straty v záťažových situáciách alebo príprava na život. 1. vyd. Bratislava : Trade Leas, spol. s. r. o., 2001. 325 s.
BRATSKÁ, M. 2000. Metódy aktívneho sociálneho učenia a ich aplikácia. 2. nezm. vyd. Bratislava : Univerzita Komenského, 2000. 137 s.
BRATSKÁ, M. 1992. Vieme riešiť záťažové situácie? 1. vyd. Bratislava : SPN, 1992. 151 s.
BRATSKÁ, M. 2007. Čo má vedieť rečník o empatii. In Veľká kniha rétoriky pre riaditeľov škôl. 1. vyd. Bratislava : RAABE, 2007. 22 s.
BRATSKÁ, M. 2008. Konštruktívne riešenie a zvládanie záťažových situácií – cesta k múdrosti.
In I. Ruisel a kolektív: Myslenie – osobnosť – múdrosť. 1. vyd. Bratislava: Ústav experimentálnej psychológie SAV, 2008. s. 254-276.
BRATSKÁ, M. 2008. Záťažové situácie ako zdroj sily osobnosti. In MALCHÁREK J. a kol. Sila osobnosti alebo ako neprehrať sám so sebou. 1. doplnené vyd. Bratislava : Občianske združenie športom proti drogám, 2008. s. 15 – 86.
BUCK, M. 2002. Vystúp z tieňa. 1. vyd. Bratislava : DAAD, 2002. 140 s.
BUDA, B. 1994. Empatia, psychológia vcítenia a vžitia sa do druhého. 2. vyd. Nové Zámky : Psychoprof, 1994. 340 s.
KOMÁRKOVÁ, R. – SLAMĚNÍK, I. - VÝrOST, J. (Eds.) 2001. Aplikovaná sociální
psychologie III. Sociálněpsychologický výcvik 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2001. 224 s.
KŘIVOHLAVÝ, J. 1994. Jak zvládat stres. 1. vyd. Praha : Grada Avicenum, 1994. 190 s.
PRAŠKO, J. 2005. Asertivita v partnerství. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2005. 235 s.
PRAŠKO, J. – PRAŠKOVÁ, H. 1996. Asertivitou proti stresu. 1. vyd. Praha : Grada Publishing,
1996. 181 s.
PREKOP, J. 2004. Empatie. Vcítění v každodenním životě. 1. vyd. Praha : Grada, 2004. 131 s.
VALIŠOVÁ, A. 2002. Asertivita v prostředí rodiny a školy. 1. vyd. Praha : ISV nakl., 2002. 326 s.
VYBÍRAL, Z. 2000. Psychologie lidské komunikace. 1. vyd. Praha : Portál, 2000. 264 s.
WEISS, P. a kol. 2011. Etické otázky v psychológii. 1. vyd. Praha : Portál, 2011. 352 s.
WILLERTON, J. 2012. Psychologie mezilidských vztahů. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. 160 s.
Časopisy, zborníky z konferencií a priebežne vydávané monografie zo sociálnej psychológie u nás a v zahraničí.