Filozofická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Vývinová psychológia I.

Kód: A-boPS-003/00
Status : aktívny
Zabezpečuje: Konrádová Ľubica, PhDr., PhD., Mesárošová Barbora, PhDr., PhD.
Obdobie štúdia predmetu: ZS (1)
Limit študentov v skupine: 20
Úroveň štúdia: bakalárska
Typ predmetu: povinný
Forma výučby: prednáška, seminár
Odporúčaný rozsah výučby - týždenný (v hod): 2/2
Odporúčaný rozsah výučby - za obdobie štúdia (v hod): 28/28
Počet kreditov: 6
Prerekvizity: -
Spôsob hodnotenia a ukončenia predmetu: Podmienkou absolvovania semestra je zo strany študenta prejaviť minimálne 60 percentnú úroveň znalostí z preberaných tém a vypracovať seminárnu prácu na pridelenú tému (vrátane jej prezentácie), zodpovedajúcu týmto kritériám: preštudovať relevantné zdroje literatúry, prejaviť pochopenie naštudovaných materiálov k prezentovanej téme a splniť kritériá spracovania problematiky po formálnej stránke :
20 % hodnotenia tvorí seminárna práca, 20 % hodnotenia – priebežná písomná skúška, 60 % hodnotenia – finálna skúška = 100% výkonu študenta
Podmienkou absolvovania semestra je dosiahnutie min. 60% výkonu v každej z dvoch písomných skúšok a 60% kritérií seminárnej písomnej práce.


Výsledky vzdelávania:

Kurz poskytuje študentom pohľad na interfunkčné vzťahy psychických procesov vrámci osobnosti i v sociálnej interakcii, a to z pohľadu základných psychologických disciplín.

Stručná osnova predmetu:

Predmet a systém vývinovej psychológie, všeobecné vývinové charakteristiky
Biologická podmienenosť správania
Teratogénne vplyvy na vývin ľudského jedinca
Podiel dedičnosti a prostredia pri vývine jednotlivca
Spoločensko-kultúrna podstata vývinových zmien
Vývinové perspektívy a prehľad reprezentatívnych vývinových teórií
Teórie učenia
Psychodynamické vývinové koncepcie
Piagetova kognitívno-štrukturálna teória vývinu
Teórie morálneho vývinu
Teórie spracovania informácií
Vygotského kultúrno-historická vývinová teória
Biologické vývinové koncepcie
Humanistické teórie vývinu
Etika v rámci štúdia probandov vo vývinovej psychológii, typy, projekty a metódy výskumu

Odporúčaná literatúra:

Langmeier, J.-Krejčířová,D.: Vývojová psychologie, Grada 1998.
Atkinsonová,R.L.-Atkinson,R.C.-Smith,E.E.-Bem,D.J.-Nolen Hoeksema,S.:Psychologie.Victoria Publishing. Praha, 2003
Hall,C.S.-Lindzey,G.: Psychológia osobnosti. SPN ,Bratislava, 1997.
Verny,Th.- Kelly,J.: Tajomný život dieťaťa pred narodením, SPN, Bratislava 1993.
Piaget,J.-Inhelder,B.: Psychológia dieťaťa.. SOFA, Bratislava 1993.
Vygotskij, L.S.: Myšlení a rěč.SPN, Praha, 1970.
Vygotskij,L.S.:Vývoj vyšších psychických funkcií. Praha, SPN, 1976
Janoušek,J.: Sociálne kognitivní teorie Alberta Bandury. Čs. psychologie, 1992, 36,5, str. 385-398.
Kollárik, T. a kol.: Sociálna psychológia.Univerzita Komenského Bratislava, 2008.
Heidbrink, H.: Psychologie morálního vývoje. Portál, Praha, 1997.
Hunt, M.: Dejiny psychologie2.vyd.Praha, Portál, 2010.
Dreikursová-Fergusonová, E.:Adlerovská teória. SAS, Bratislava, 2005.
Jakabčic, I.: Základy vývinovej psychológie. Iris, Bratislava 2002.
Veselský, M.: Pedagogická psychológia – vybrané kapitoly. Univerzita Komenského Bratislava, 1999