Filozofická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Všeobecná psychológia IV.

Kód: A-boPS-029/00
Status : aktívny
Zabezpečuje: Heretik Anton, doc., Mgr., PhD., Marman Peter, Mgr., PhD.
Obdobie štúdia predmetu: LS (4)
Limit študentov v skupine: 20
Úroveň štúdia: bakalárska
Typ predmetu: povinný
Forma výučby: prednáška, seminár
Odporúčaný rozsah výučby - týždenný (v hod): 2/2
Odporúčaný rozsah výučby - za obdobie štúdia (v hod): 28/28
Počet kreditov: 6
Prerekvizity: -
Spôsob hodnotenia a ukončenia predmetu:  semestrálna práca (prezentácia + odovzdanie v písomnej forme) + písomná previerka.
20 bodov semestrálna práca, 30 bodov semestrálna písomná previerka - spolu maximálne 50 bodov
Hodnotenie predmetu:
50-46 bodov   (A)
45-41 bodov   (B)
40-31 bodov   (C)
30-27 bodov   (D)
26-25 bodov   (E)
menej ako 25 (FX)
Podmienkou absolvovania semestra je zisk min. 10 bodov v semestrálnej písomnej práci a celkový súčet min. 25 bodov.


 Výsledky vzdelávania:

Kurz poskytuje študentom pohľad na interfunkčné vzťahy psychických procesov vrámci osobnosti i v sociálnej interakcii, a to z pohľadu základných psychologických disciplín.

Stručná osnova predmetu:

- Úvod do problematiky emócií (filozofické, biologické, psychologické a sociálne súvislosti). Základné vlastnosti, typy emócií: afekty, city, nálady, dimenzie emócií.
- Komplexné teórie emócií I: James-Langeho, Cannon-Bardova, Schachter-Singerova.
- Komplexné teórie emócií II: Hodnotiace teórie emócií (Lazarus, Scherer a i.).
- Komplexné teórie emócií III: Sociálne, konštrukcionistické a diskurzívne prístupy (Harré, Lutz, Wierzbicka a i.)
- Parciálne prístupy k emocionálnym procesom: Výrazy tváre (Ekman, Izard a i.), teórie sémanticko-afektívneho priestoru (Russell, Plutchik a i.), Teória somatických markerov (Damasio).
- Základy vývinových aspektov emocionálnych procesov.
- Individuálne rozdiely v emocionalite: teórie temperamentu (Eysenck, Davidson, Tellegen, Watson a i.), Emocionálna inteligencia (Salovey, Mayer a i.) a emocionalita v kontexte psychického zdravia a porúch.
- Úvod do psychologických teórií motivácie, prehľad základných pojmov (motivácia, potreba, motív, zameranie a i.).
- Komplexné teórie motivácie I: Pudové teórie motivácie (psychodynamické a behaviorálne teórie, Freud, Hull a i.).
- Komplexné teórie motivácie II: Biologické teórie (etológia, sociobiológia a evolučná psychológia)
- Komplexné teórie motivácie III: Kognitívne teórie (Teória očakávania a úžitku, atribučné teórie, Vroom, McClelland, Atkinson, Kelly, Rotter, Weiner a i.)
- Parciálne prístupy k motivačným procesom: (teórie potrieb, hodnôť, teórie cieľov, zamerania a plánovania, teórie extrinztickej a intrinzickej motivácie a i.)

Odporúčaná literatúra:

Atkinsonová, R.L. a spol. (eds), (2007). Psychologie (Cesta do hlubin lidské duše. Praha: Portál.
Bačová, V. (2009). Súčasné smery v psychológii. Bratislava: VEDA.
Damasio, A. (2004). Hledání Spinozy. Radost, strast a citový mozek. Brno: Dybbuk.
Harré, R., Gillet, G.R. (2001). Diskurz a myseľ (úvod do diskurzívnej psychológie), Bratislava: IRIS.
Kusá, D. (2013). Psycho-logika emócií. Bratislava: VEDA, 2013.
Motlová, L., Koukolík, F. (2006.) Citový mozek. Praha: Galén.
Ramachandran, V.S. (2013). Mozek a jeho tajemství. Pátrání neurologů po tom, co nás činí lidmi. Brno: Dybbuk, 2013
Shah, J.Y., Wendi L. Gardner, W.L. (2007). NY: Handbook of Motivation Science. The Guilford Press.
Scherer, K.R., Schor, A., Johnstone, T. (eds.). (2001). Appraisal processes in Emotion, NY: Oxford University Press, 2001.
Schulze, R., Roberts, R.D. (eds.), (2007). Emoční inteligence. Praha: Portál.
Stuchlíková, I. (2007). Základy psychologie emocí. Praha: Portál.
Weiner, B. (1992). Human Motivation, Methapors, Theories and Research, London: Sage Publications.