Filozofická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Školská psychológia

Kód: A-boPS-023/00
Status : aktívny
Zabezpečuje: Herényiová Gabriela, PhDr., PhD., Sabová Lucia, Mgr., PhD.
Obdobie štúdia predmetu: LS (6)
Limit študentov v skupine: 40
Úroveň štúdia: bakalárska
Typ predmetu: povinný
Forma výučby: prednáška, seminár
Odporúčaný rozsah výučby - týždenný (v hod): 2/2
Odporúčaný rozsah výučby - za obdobie štúdia (v hod): 28/28
Počet kreditov: 5
Prerekvizity: - 
Spôsob hodnotenia a ukončenia predmetu: Správy zo psychologického vyšetrenia jednotlivých preberaných psychodiagnostických metód – priebežne 70% a záverečný písomný test 30% v skúškovom období.


Výsledky vzdelávania:
Kurz poskytuje študentom pohľad na aplikovanú disciplínu v základných informačných rozmeroch s možnosťou konfrontácie s inými aplikovanými disciplínami.

Stručná osnova predmetu:

Predmet a metódy školskej psychológie, najnovšie trendy v rozvoji školskej psychológie na Slovensku a v zahraničí.
Koncepcia práce školského psychológa, sekvenčný model jeho činnosti, plán práce na celý školský rok, kooperácia s učiteľmi a rodičmi.
Rodina v procese vzdelávania, spolupráca rodiny a školy.
Humanizácia školstva, a vstup školského psychológa do procesu humanizácie, preventívne programy v školských podmienkach.
Identifikačno – diagnostická činnosť školského psychológa – poznávanie osobnosti žiakov, sociálnych vzťahov v triede, rodinného prostredia a štýlov rodinnej výchovy, učebných štýlov žiakov a vyučovacích štýlov učiteľov.
Intervenčná činnosť školského psychológa pri riešení problémov žiakov v správaní,
pri profesionálnej orientácii a voľbe povolania, pri skvalitňovaní sociálnej klímy triedy
a interpesonálnych vzťahov a interakcie učiteľ – žiak.
Konzultačno – poradenské aktivity školského psychológa, spolupráca s rodičmi žiakov a s učiteľmi pri výchove a vzdelávaní žiakov.
Nápravná a optimalizačná činnosť školského psychológa – preventívne a rozvíjajúce programy.

Odporúčaná literatúra:

GAJDOŠOVÁ,E.: 1998.Školský psychológ a jeho vstup do humanizácie našich škôl. Príroda, Bratislava
GAJDOŠOVÁ,E,- HERÉNYIOVÁ,G.: 2002. Škola rozvíjania emocionálnej inteligencie žiakov. Príroda, Bratislava
GAJDOŠOVÁ,E.-HERÉNYIOVÁ,G.-VALIHOROVÁ,M.:2010. Školská psychológia. Stimul, Bratislava