Filozofická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Poruchy detského vývinu

Kód: A-boPS-832/15
Status : aktívny
Zabezpečuje: Váryová Barbora, PhDr., PhD.
Obdobie štúdia predmetu: LS (4)
Limit študentov v skupine: 22
Úroveň štúdia: bakalárska
Typ predmetu: povinný
Forma výučby: prednáška/seminár
Odporúčaný rozsah výučby - týždenný (v hod): 2
Odporúčaný rozsah výučby - za obdobie štúdia (v hod): 28
Počet kreditov: 3
Prerekvizity: - 
Spôsob hodnotenia a ukončenia predmetu: 
Prezentácia semestrálnej práce (projektu) – max 20 bodov, min. 10 bodov
Písomné vypracovanie semestrálnej práce – max 20 bodov, min. 10 bodov
Písomná skúška (previerka) – max 60 bodov, min. 31 bodov (hodnotenie písomky: A 60-55, B 54-49, C 48-43, D 42-37, E 36-31, FX 30 a menej)
Celkové hodnotenie predmetu: max. 100 bodov
Podmienkou absolvovania predmetu je získanie minimálne 51 bodov (súčet bodov za semestrálnu prácu: prezentácia a písomné vypracovanie a bodov z písomnej skúšky).


Výsledky vzdelávania:

Kurz poskytuje študentom pohľad na interfunkčné vzťahy psychických procesov vrámci osobnosti i v sociálnej interakcii, a to z pohľadu základných psychologických disciplín.

Stručná osnova predmetu:

1. Otázka normality v detskej klinickej psychológii, základná terminológia
2. Typický vývin, vývinové oneskorenie, nerovnomerný vývin, neurovývinové poruchy
3. Etiológia vývinových porúch - patogénne činitele rizikového vývinu
4. Klasifikácia vývinových porúch – história a súčasnosť
5. Postihnutie intelektových schopností (mentálna retardácia)
6. Pervazívne vývinové poruchy, porucha autistického spektra
7. Narušená komunikačná schopnosť, oneskorený a narušený vývin reči
8. Špecifické poruchy učenia
9. Poruchy pozornosti, správania a emócií
10. Vývin dieťaťa so zmyslovým postihnutí

Odporúčaná literatúra:

Říčan, P., Krejčířová, D. A kol.: Dětská klinická psychologie. 4. přepracované vyd. GRADA.2006. ISBN 8024710498
Hort, V. A kol.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Portál. Praha. 2008. ISBN 8073674041
Váryová, B., Andreánska, V.: Vývinové poruchy. In: Klinická psychológia. A. Heretik & A. Heretik,jr. a kol. Psychoprof s.r.o. 2007. s. 439-474. ISBN 9788089322008
Thorová, K.: Poruchy autistického spektra. Portál. 2006. ISBN 8073670917
Mikulajová, M.: Narušený vývin reči. In: Základy logopédie. A. Kerekrétiová a kol. Univerzita Komenského Bratislava. 2009. s.115-135. ISBN 9788022325745
Mikulajová, M. 2009. Jazykovo-kognitívne metódy prevencie a terapie dyslexie. MABAG spol. s.r.o. ISBN 978-80-89113-74-3
Pöthe, P.: Emoční poruchy v dětství a v dospívání. 2. dopl. vyd. GRADA. 2013. ISB
9788024745855
Valenta, M., Michalík, J. a kol.: Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálněprávním kontextu. GRADA. 2012. ISBN 9788024738291