Stanovisko Katedry pedagogiky a andragogiky k tvrdeniam pani prof. Potočárovej
Členov Katedry pedagogiky a andragogiky úprimne mrzia nepravdivé informácie prof. Potočárovej, ktoré publikovala v rozhovore pre denník Postoj (26.3.2023), no radi by sme ako bývalí kolegovi a členovia akademickej obce slušne, zmierlivo a vecne uviedli pár faktov a urobili bodku za medializáciou tohto článku.
Stav na katedre do 31.8.2021:
- Prof. Potočárovú nikto z katedry ani z fakulty nevyštval. Naopak, odišla z vlastného rozhodnutia koncom akademického roka 2020/21. Mrzelo nás to, pretože naše študijné odbory odchod garantky ohrozil.
- Do roku 2022 na odborné zabezpečenie programu stačil jeden profesor a dvaja docenti, dnes sú požiadavky zvýšené až na piatich garantov pre magisterské programy. Je teda zrejmé, že na katedre muselo dôjsť k zásadným personálnym i koncepčným premenám.
- Tzv. učiteľský základ garantujú kolegovia z inej fakulty, preto nerozumieme výčitkám pani profesorky vo vzťahu ku katedre.
- Publikačná činnosť pani profesorky sa v medzinárodných databázach WoS a ani Scopus nevyskytuje. Jej H-index vo WoS je nula. Katedre bol v minulosti vyčítaný nízky presah publikačného významu v medzinárodnom rozsahu.
- Práve pani profesorka (ako jediná s týmto titulom na katedre) mala byť nositeľkou udržateľnosti vedeckej línie pedagogiky. Rozvíjať vedu sa dá i mimo rozvoja študijných programov (ak s ich koncepciou nebola spokojná).
Stav na katedre od 1.9.2022:
- Katedra sa začala rozvíjať na grantovej a výskumnej úrovni - aktuálne je riešiteľským pracoviskom 3 projektov VEGA a 1 celouniverzitného rozvojového projektu, 2 projektov Erasmus + Strategické/Kooperačné partnerstvá a aktuálne je podaná žiadosť o APVV projekt v oblasti pedagogiky.
- Výrazne je posilnené personálne zázemie. Na katedre pôsobia traja profesori: jeden riadny, jeden na funkčnom mieste profesora a jeden hosťujúci. Všetci poskytujú mladším kolegom vedeckú, výskumnú a profesionálnu pomoc, čo do roku 2022 chýbalo.
- Katedra aktuálne spĺňa štandardy a požiadavky kladené na publikačnú činnosť a výstupy v zahraničných databázovaných časopisoch. Určite teda nejde o úpadok pedagogiky, skôr naopak. Precízne pripravujeme analýzy publikačnej činnosti a práve spomínaní profesori sú v tomto smere príkladom.
- Aktívne pracujeme na koncepciách študijných programov a príkladne sa týmto aktivitám venuje i Rada študijných programov katedry. Do analýzy študijných programov zapájame študentov. Všetci členovia katedry systematicky pracujú na zvyšovaní kvality, čoho dôkazom je postupná úprava a modernizácia profilu absolventa i jednotlivých študijných programov, vrátane aktualizácie spoločného základu učiteľstva.
- Na katedre sa zmenila pracovná klíma. Tá je teraz tvorivá a ľudská. Hlavným motívom činnosti katedry prestali byť osobné spory. Tým sa zvýšila i profesijná angažovanosť členov katedry. O veciach sa diskutuje a to je základ budúceho úspechu.
Máme nádej, že korektné vysvetlenie vecí a najmä jasná vízia rozvoja odboru pedagogiky do budúcnosti budú najlepším dôkazom, ako vyvrátiť tvrdenia prof. Potočárovej, staré 2 roky.