Nová príručka o rodovo inkluzívnom vzdelávaní na vysokých školách
Na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského vznikla nová príručka pre pedagogický personál vysokých škôl, ktorá ponúka praktické odporúčania pre vytváranie inkluzívneho a rešpektujúceho akademického prostredia. Publikácia reaguje na potrebu systematickej podpory rodovej rovnosti vo vzdelávaní.
Úvod
Rodovo inkluzívne vzdelávanie je téma, ktorá sa v posledných rokoch dostáva do centra pozornosti vďaka rastúcemu dôrazu na rovnosť príležitostí, diverzitu a bezpečné univerzitné prostredie. Nová príručka Rodovo inkluzívne vzdelávanie na vysokých školách vznikla na ako odpoveď na potrebu metodickej podpory pedagogických a odborných pracovníkov a pracovníčok vysokých škôl.
O publikácii
Publikácia je výstupom z grantového projektu VEGA MŠVVaŠ SR č. 1/0316/22 – Multidisciplinárne aspekty feminizácie školstva a jej realizáciu podporil projekt Enlight+ „Gender Equality and LGBT+ Inclusive Environments (GELIE)“.
Na príručke sa autorsky podieľali PhDr. Silvia Dončevová, PhD., doc. PhDr. Mariana Szapuová, PhD., Mgr. Andrea Fábiková, PhD. a Mgr. Miroslava Mišičková, ktorá sa zároveň postarala o grafickú úpravu.
Obsah a cieľ
Príručka je určená pedagogickému personálu vysokých škôl, ktorý chce aktívne prispieť k vytváraniu rodovo inkluzívneho a rešpektujúceho akademického prostredia.
Publikácia prináša:
- teoretické východiská rodovo inkluzívneho vzdelávania,
- odporúčania pre vytváranie inkluzívneho prostredia,
- príklady dobrej praxe v oblasti jazyka, komunikácie, vyučovacích metód, výberu študijných materiálov a hodnotenia,
- osobné checklisty pre sebareflexiu vyučujúcich.
Ako uvádzajú autorky publikácie, vytvorenie bezpečného inkluzívneho prostredia „je súčasťou formovania demokratickej akademickej kultúry. Ide o priestor otvorený pluralite názorov, záujmov a očakávaní bez obáv z dehonestácie. Pri vytváraní takého prostredia má byť pedagogický zbor aktívnym spolutvorcom podmienok, v ktorých sa všetci cítia dôležití a rešpektovaní“. Publikácia ponúka pedagogičkám a pedagógom množstvo podnetov pre dosiahnutie tohto cieľa.

