Filozofická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Nová príručka o rodovo inkluzívnom vzdelávaní na vysokých školách

Na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského vznikla nová príručka pre pedagogický personál vysokých škôl, ktorá ponúka praktické odporúčania pre vytváranie inkluzívneho a rešpektujúceho akademického prostredia. Publikácia reaguje na potrebu systematickej podpory rodovej rovnosti vo vzdelávaní.


Úvod

Rodovo inkluzívne vzdelávanie je téma, ktorá sa v posledných rokoch dostáva do centra pozornosti vďaka rastúcemu dôrazu na rovnosť príležitostí, diverzitu a bezpečné univerzitné prostredie. Nová príručka Rodovo inkluzívne vzdelávanie na vysokých školách vznikla na ako odpoveď na potrebu metodickej podpory pedagogických a odborných pracovníkov a pracovníčok vysokých škôl.

O publikácii

Publikácia je výstupom z grantového projektu VEGA MŠVVaŠ SR č. 1/0316/22 – Multidisciplinárne aspekty feminizácie školstva a jej realizáciu podporil projekt Enlight+ „Gender Equality and LGBT+ Inclusive Environments (GELIE)“.

Na príručke sa autorsky podieľali PhDr. Silvia Dončevová, PhD., doc. PhDr. Mariana Szapuová, PhD., Mgr. Andrea Fábiková, PhD. a Mgr. Miroslava Mišičková, ktorá sa zároveň postarala o grafickú úpravu.

Obsah a cieľ

Príručka je určená pedagogickému personálu vysokých škôl, ktorý chce aktívne prispieť k vytváraniu rodovo inkluzívneho a rešpektujúceho akademického prostredia.

Publikácia prináša:

  • teoretické východiská rodovo inkluzívneho vzdelávania,
  • odporúčania pre vytváranie inkluzívneho prostredia,
  • príklady dobrej praxe v oblasti jazyka, komunikácie, vyučovacích metód, výberu študijných materiálov a hodnotenia,
  • osobné checklisty pre sebareflexiu vyučujúcich.

Ako uvádzajú autorky publikácie, vytvorenie bezpečného inkluzívneho prostredia „je súčasťou formovania demokratickej akademickej kultúry. Ide o priestor otvorený pluralite názorov, záujmov a očakávaní bez obáv z dehonestácie. Pri vytváraní takého prostredia má byť pedagogický zbor aktívnym spolutvorcom podmienok, v ktorých sa všetci cítia dôležití a rešpektovaní“. Publikácia ponúka pedagogičkám a pedagógom množstvo podnetov pre dosiahnutie tohto cieľa.

Príručka je k dispozícii online