ZDRAVOTNÁ GRAMOTNOSŤ A JEJ VPLYV NA KVALITU ŽIVOTA DOSPELÝCH NA SLOVENSKU
Informácie o zdraví a zdravotnej starostlivosti sú dnes dostupné na každom kroku. Mať k nim prístup však nestačí. Dôležité je aj vedieť ich správne interpretovať a použiť. Práve na tomto predpoklade je založený koncept zdravotnej gramotnosti, ktorý zohráva kľúčovú úlohu pri podpore nášho zdravia a kvality života. Odborný tím z Katedry pedagogiky FiF UK sa podujal identifikovať úroveň zdravotnej gramotnosti dospelej populácie na Slovensku a poukázať na význam vzdelávania pri jej zvyšovaní. Výsledkom jeho bádania je publikácia, ktorá otvára nový pohľad na zdravotnú edukáciu a prevenciu.
V rokoch 2021 – 2023 sa na Katedre pedagogiky FiF UK riešil projekt VEGA s názvom Edukácia k zdraviu dospelej populácie, ktorého cieľom bolo stanoviť úroveň zdravotnej gramotnosti jednotlivých vekových skupín dospelých na Slovensku. Okrem vedúceho projektu, docenta Júliusa Matulčíka, sa na jeho riešení za našu fakultu podieľali docentka Ľuboslava Sejčová a profesorka Olena Voliarska. Na projekte participovala aj Lekárska fakulta UK (profesorka Ľubica Argalášová, docentka Anna Mazalánová a magisterka Lenka Matejáková), Pedagogická fakulta UK (doktorka Veronika Kitová Mazalánová) a Slovenská zdravotnícka univerzita v Bratislave (profesorka Zuzana Slezáková a Jarmila Kristová).
Najvýznamnejším výsledkom realizovaného výskumného projektu, do ktorého sa prostredníctvom dotazníka zapojila aj akademická obec FiF UK, je publikácia s názvom Health Literacy And Adult Health Education (Zdravotná gramotnosť a zdravotná edukácia dospelých). Knihu vydalo renomované americké vydavateľstvo Nova Science Publishers, radené medzi prvých 25 najprestížnejších svetových akademických vydavateľstiev.
Publikácia vyšla v tlačenej i elektronickej forme (Health Literacy and Adult Health Education – Nova Science Publishers (novapublishers.com)). Zaoberá sa komplexnou problematikou zdravia: pozornosť venuje rozličným faktorom, ktoré ovplyvňujú zdravie, jeho úroveň a tým aj kvalitu života. Poukazuje na význam ekonomických a sociálnych podmienok na fyzické a psychické zdravie jedinca a upozorňuje na dôležitosť prevencie a podpory zdravia, osobitne prostredníctvom edukácie. Popisuje a kriticky hodnotí aktuálnu demografickú situáciu a zdravotný stav populácie v SR ako aj možné opatrenia v rámci ochrany a podpory zdravia.
Kľúčovým determinantom zdravia je zdravotná gramotnosť. Je nevyhnutným predpokladom správania sa ľudí a prispieva k udržaniu zdravia. Predstavuje dispozíciu danej osoby získavať, spracovávať a pochopiť základné informácie o zdraví a zdravotníckych službách. Na základe týchto informácií si modeluje vlastné vedomosti, zručnosti a postoje, ktoré je zároveň schopná primerane aplikovať v konkrétnych každodenných situáciách v starostlivosti a podpore o vlastné zdravie.
Na zhodnotenie úrovne zdravotnej gramotnosti jednotlivých vekových skupín dospelej populácie na Slovensku vytvoril výskumný tím pod vedením docenta Matulčíka metodiku kvantitatívneho výskumu na základe slovenskej verzie dotazníka HLS19-Q12. Ide o nástroj na meranie všeobecnej zdravotnej gramotnosti, ktorý bol validovaný v 17 krajinách vrátane Slovenska v rokoch 2019 – 2020. Následný empirický výskum vymedzil podstatu a obsah výchovy a vzdelávania, formálneho, neformálneho a informálneho vzdelávania a učenia sa k zdraviu ako prostriedku zvyšovania úrovne zdravotnej gramotnosti.
Práca autorského tímu znamená významný prínos v oblasti zdravotnej gramotnosti pre akademickú obec, pre všetkých, ktorých zaujíma problematika zdravia. Blahoželáme mu k dosiahnutým výsledkom.