Nový pohľad na maloobchod v ére digitalizácie
Profesor Pavol Kita z Katedry marketingovej komunikácie Filozofickej fakulty UK a doktor Marián Čvirik z Katedry marketingu na Ekonomickej univerzite v Bratislave publikovali významnú štúdiu v prestížnom vedeckom časopise Journal of Retailing and Consumer Services.
Štúdia autorskej dvojice ukazuje, že Slovensko môže byť inovatívnym hráčom v oblasti maloobchodu s potravinami a ponúka návody, ktoré môžu inšpirovať nielen domácu, ale aj zahraničnú odbornú obec. Taktiež poukazuje na slepé miesta, ktoré si vyžadujú zvýšenú mieru aktivity pre dosahovanie vyššej efektivity.
„Na začiatku sme mali ambiciózny cieľ, ktorým bolo ukázať cestu k efektívnejším obchodným modelom v maloobchode s potravinami, čo sa prejavuje oblasti spotrebiteľských cien, manažérskych rozhodnutí ale aj v udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti firiem,“ špecifikuje profesor Kita. Spolu s doktorom Čvirikom preto predložili empirické a štatistické dôkazy o vplyve veľkostných kategórií na generovanie a realizáciu obchodných modelov maloobchodu.
Podľa doktora Čvirika v štúdii analyzovali „kľúčové determinanty obchodných modelov na základe ktorých generujeme za pomoci moderných štatistických metód obchodný model“. Identifikovaný obchodný model slúžil ako základ pre ďalšie simulovanie reálnych podmienok na trhu. Použité štatistické metódy zahŕňali faktorovú analýzu a klastrovanie, čím vedci dosiahli hĺbkový pohľad na efektivitu a výzvy digitalizácie. „V rámci lokality sme orientovali na Bratislavu a spôsobom ako digitalizácia zlepšuje efektivitu interakcií so zákazníkmi, dodávateľmi a zamestnancami,“ dopĺňa profesor Kita.
Práca profesora Kitu a doktora Čvirika má veľký teoretický i praktický význam. Umožňuje slovenským maloobchodom lepšie pochopiť, ako využiť digitalizáciu v praxi a prispôsobiť sa meniacim sa zákazníckym požiadavkám. Publikácia predstavuje výstup z projektu VEGA 1/0012/22 Inovatívne obchodné modely formátov maloobchodných jednotiek založené na dátach geomarketingu a ich vplyv na tvorbu hodnotovej ponuky a maloobchodnej siete potravín v období digitalizácie.
Článok vyšiel vo vedeckom časopise, ktorý vydáva spoločnosť Elsevier. Podľa databázy Scopus patrí Journal of Retailing and Consumer Services medzi päť najlepších periodík v oblasti marketingu a je známy svojim dôrazom na prepojenie teórie a praxe v oblasti biznisu a manažmentu. Časopis je indexovaný v databázach Current contents a Core collection, kde sa umiestňuje na top pozíciách.