PROJEKT CLADES: JAZYK, DEMOKRACIA a UDRŽATEĽNOSŤ

Katedra anglistiky a amerikanistiky sa zapojila do medzinárodného projektu CLADES (Critical Language Awareness, Democratic Engagement and Sustainability). Projekt je financovaný z programu Erasmus+ a odštartoval v októbri 2024. Jeho cieľom je v priebehu troch rokov podporiť rozvoj kritického jazykového povedomia a tým posilniť spoločenskú angažovanosť v súlade s demokratickými hodnotami.

 

O PROJEKTE

Spoločnosť čelí momentálne mnohým výzvam, medzi ktoré patrí aj pokles dôvery v politické inštitúcie, šírenie populistických a extrémistických myšlienok či informačná presýtenosť. Vzdelávacie systémy v Európe síce venujú pozornosť občianskemu vzdelávaniu, no často zanedbávajú význam jazyka v tomto procese. Ten totiž nie je len nástrojom komunikácie, ale aj prostriedkom na formovanie názorov, vnímania reality a spoločenských hodnôt.

Projekt CLADES sa snaží upozorniť na to, akú úlohu zohráva jazyk v demokratickom procese a pri budovaní demokratickej spoločnosti. Projektový tím vychádza z predpokladu, že kritické jazykové povedomie pomôže ľuďom rozpoznávať mocenské vzťahy v jazyku, analyzovať manipulatívne naratívy a využívať jazyk eticky a zodpovedne.

Projekt CLADES spája päť partnerských organizácií z nasledujúcich európskych krajín:

  • SOLIDAR Foundation (Belgicko)
  • Univerzita Komenského v Bratislave (Slovensko)
  • Univerzita v Gente (Belgicko)
  • Univerzita v Gloucestershire (Spojené kráľovstvo)
  • Univerzita v Groningene (Holandsko, koordinátor projektu)

Zameriava sa na tri hlavné oblasti:

   1. Integráciu kritického jazykového povedomia do vzdelávacích systémov

Projektový tím vytvorí vzdelávacie materiály, ktoré pomôžu študentskej a pedagogickej obci lepšie porozumieť princípom kritického jazykového povedomia a aplikovať ich v rôznych odboroch. Jedným z kľúčových výstupov projektu bude nový univerzitný kurz a dve online kurzy:

  • CLA for Educators (Kritické jazykové povedomie pre pedagógov a pedagogičky)
  • Econarrative and Ethical Leadership (Ekonaratív a etické líderstvo)

   2. Podpora študentstva v aktívnom využívaní vlastného hlasu

Kritické jazykové povedomie nespočíva len v analýze jazyka, ale aj v jeho aktívnom používaní na podporu demokratických hodnôt. Projektový tím CLADES preto vytvorí priestor, kde bude môcť študentstvo vyjadriť svoje názory a zdieľať vlastné skúsenosti. Členky a členovia projektu zorganizujú tri kongresy, kde sa budú analyzovať jazykové praktiky a ich vplyv na spoločnosť.

   3. Školenia pre pedagógov a pedagogičky

V rámci projektu CLADES sa uskutočnia aj dve školenia pre vyučujúcich. Ich cieľom bude ukázať, ako možno budovať kritické jazykové povedomie v rámci vzdelávacieho procesu. Tréningy poskytnú pedagógom a pedagogičkám konkrétne nástroje na inováciu predmetov a vyučovacích metód.

Viac informácií nájdete na projektovej webovej stránke

PRVÝ PROJEKTOVÝ KONGRES

V dňoch 24. – 25. februára 2025 sa v holandskom Groningene uskutočnil prvý kongres projektu CLADES s názvom Speaking for Change – Speaking about Change. Slovenskú delegáciu tvorili docentka Eva Reid a doktorka Linda Steyne z katedry anglistiky a amerikanistiky spolu so študentkami bakalárskeho, magisterského a doktorandského štúdia (N. Valentová, A. Zacharidesová, D. Kowalczuková a D. Miháľová). Hlavným cieľom podujatia s názvom bolo diskutovať o tom, ako jazyk ovplyvňuje spoločenské a environmentálne zmeny. Členky slovenského tímu sa zúčastnili viacerých interaktívnych workshopov, ktoré sa venovali využitiu kritického jazykového povedomia vo vzdelávaní a v spoločenskej praxi.