Filozofická fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Filmy. ktoré pozeráme

Vysockij. Vďaka, že som nažive (Высоцкий. Спасибо, что живой)

Rusko (2011)

Režisér: Piotr Bruslov

Čo je pre ktorýkoľvek film z hľadiska jeho úspešnosti najdôležitejšie? Dobré herecké obsadenie, pútavý scenár, zvučný názov, hodnovernosť biografických udalostí, skvelá režisérska ruka, či megalomanská reklama? Nuž, na to, aby jednorazovo prerazil a vyniesol svojim tvorcom (jednorazovo ale zato štedro) nemalý balík peňazí, postačí aj to posledné. A náklady na reklamu nemusia byť ani príliš vysoké, pokiaľ sa ju podarí umocniťrafinovaným tajomstvom. Napríklad takýmto: kto stvárnil hlavnú postavu legendárneho a národom milovaného Vladimíra Vysockého vo filme Vysockij. Vďaka, že som nažive.? Povráva sa, že ani samotní kolegovia – herci nevedeli, s kým vlastne hrajú. Na „plac“ vyzývali výlučne Vysockého. Autori filmu do dnešného dňa nedali odpoveď ani zvedavému divákovi, a tak nečudo, že príjmová pokladnica sa plní, veď kto by sa za 100 rubľov (len v prípade, že si privstanete a pôjdete do kina na ranné premietanie, inak to bude viac) sám nechcel presvedčiť o tom, či uhádne, kto sa skrýva pod maskou Vysockého alebo nie. A preto neprekvapí ani to, že nedávno, na odovzdávaní cien „Blockbuster“ za rok 2011 v Moskve získal cenu „Domáci kasový trhák“ ("Самый кассовый российский фильм") práve Vysockij. Prekážkou nebolo ani to, že jeho premiéra sa uskutočnila až na sklonku roka, presne 1. decembra.

Ponáhľala som sa do kina uvidieť aspoň zlomok zo súčasnej ruskej kinematografie (veď nemávam takú príležitosť každý deň), titul znel lákavo, vyhliadla som si ho ešte pred cestou do Petrohradu, ale počiatočné vzrušenie rýchlo vystriedala celá zmes pocitov z rozčarovania a rozpakov. A pravdupovediac, trvalo mi dlho, kým som sa odvážila vysloviť (najmä v kruhu ruských priateľov), že cisár je nahý. Pozerať sa na takmer vernú (voskovú) kópiu Vysockého, meravú tvár bez mimiky, postavu bez minimálneho hereckého výkonu, ba takmer bez života,  neprinieslo očakávaný pôžitok. Rozpaky umocňoval slabý scenár, autorom ktorého je mimochodom syn Vladimíra Vysockého Nikita Vysockij, umelo predlžované scény, dej, ktorý by sa dal efektnejšie realizovať na oveľa menšom časovom priestore a v neposlednom rade zvláštna „suita“ motajúca a priživujúca sa na sláve hlavnej postavy. No pochopila som, že otázka identity herca, ktorý svoje telo prepožičal „vzkriesenému“ či skôr vyvolanému zo záhrobia ruskému bardovi, je úplne nepodstatná. Načo meno, keď je i tak všetko jasné. Nešlo o herecké ani filmové umenie, iba o dobre vykalkulovaný titul ťažiaci zo slávy speváka, herca, charizmatického Vladimíra Vysockého.

Apropo, ešte jedna zaujímavosť. Čo myslíte, kto videl film pred premiérou v Rusku ako prvý? Napoviem vám, že prvenstvo mu nie je cudzie. V tohtoročných prezidentských voľbách ho získal už v prvom kole :)

Ingrid Valová

Pád ZSSR (СССР. Крушение)

Rusko (2011)

Režisér: A. Popovová

Osemdielny dokument A. Popovovej, ktorý sa na obrazovkách objavil v jubilejnom roku 2011 je jedným z posledných a jedným z najveľkorysejších filmových projektov tematizujúcich to, ako „prestala existovať veľká krajina“. Pri pátraní po vnútorných a vonkajších príčinách rozpadu ZSSR necháva režisérka prehovoriť nielen osoby, ktoré boli do procesu bezprostredne zapojené (M. Gorbačov, B. Jeľcin, V. Černomyrdin, L. Kravčuk, G. Burbulis, S. Šuškevič, D. Jazov a iní), ale aj diplomatov, ktorí v osemdesiatych rokoch v Sovietskom zväze pôsobili, predstaviteľov americkej administratívy a zahraničných novinárov. Obraz, ktorý vzniká je tak monumentálny a historické exkurzy, ktoré fungujú ako poznámky pod čiarou ho pomáhajú lepšie uchopiť. 

Výpovede svedkov a aktérov sú pritom veľmi osobné. Pád Sovietskeho zväzu je vnímaný nielen ako udalosť dejín, ale aj ako udalosť, ktorá zasiahla život každého z nich. Divák tak akoby zostupoval dolu po pomyselných schodíkoch – „moja krajina“, „moje okolie“, „ja“. 

Spomienky na družbu národov a poukázanie na súčasný stav, keď sa niekdajší spoluobčania stali cudzincami ešte umocňujú pocit nostalgie. Padlo nielen „impérium zla“, ale aj niečo, s čím boli spojené pozitívne emócie a ideály. Slová V. Putina o najväčšej geopolitickej katastrofe storočia tak možno považovať za podtext filmu.

Nina Cingerová

Dva dni (Два дня)

Rusko (2011)

Režisér: A. Smirnovová

Vo filme Dobrý ročník poslal Ridley Scott londýnskeho finančného experta do Provensálska s nekonečnými šachovými a tenisovými partiami, karafami s vínom, cikádami a gramofónom, aby tam našiel zaľúbenie vo všetkom tom, čím nebol ani on, ani jeho doterajší život. Režisérka a scenáristka Denníka jeho ženy (cena Nika a ocenenie za najlepší film roku 2000 na festivale Kinotavr) Avdotia Smirnovová pracuje v svojej najnovšej snímke s veľmi podobnou schémou. Na budovanie napätia využíva opozíciu čistého, idylického, duchovného vidieku a skazeného, skorumpovaného, materialistického mesta a vyberá si typické postavy a kulisy ruského kontextu. Vinicu nahradzuje pustnúcou usaďbou, finančného žraloka moskovským byrokratom a pôvabnú čašníčku bistra principiálnou predstaviteľkou postsovietskej inteligencie. Na rozdiel od svojho britského kolegu však necháva svojich predstaviteľov žiť v reálnom svete, čo je nesmierne sympatické. Tu môžu na jedlo sadať muchy a napriek tomu, že obaja muži sú ochotní zmeniť svoj život pre lásku k žene, len Smirnovová je natoľko odvážna, že nedovolí divákovi uveriť v modernú rozprávku.

Postavu moskovského úradníka si zahral F. Bondarčuk, mladú literárnu vedkyňu stvárnila K. Rappoportová. 

Nina Cingerová

Jeľcin. Tri dni v auguste (Ельцин. Три дня в августе)

Rusko (2011)

Režisér: A.  Mochov

K dvadsiatemu výročiu augustového prevratu natočil A. Mochov (Учитель в законе 2007) prvý umelecký film o prvom ruskom prezidentovi. Práve porazenie pučistov (a nie napríklad október 1993) sa stalo tou udalosťou, s ktorou sa filmovo spojilo precedentné meno Jeľcin. Scenáristom snímky je korešpondent kultového programu Namedni Alexej Pivovarov.

Píše sa rok 1991. Projekt novej zväzovej dohody je pripravený. Prezident Ruskej sovietskej federatívnej socialistickej republiky Boris Jeľcin a prezident Kazašskej SSR Nursultan Nazarbajev nastoľuje v rozhovore so sovietskym prezidentom Michailom Gorbačovom otázku prehodnotenia postavenia vedúcich predstaviteľov nomenklatúry. Pučisti na čele s predsedom KGB Vladimirom Kriučkovom zablokujú Gorbačova na Kryme a vyhlásia založenie Štátneho výboru pre výnimočný stav. Vedenie prechádza do rúk vice-prezidenta Gennadija Janajeva. Boris Jeľcin sa vracia z dače do Moskvy a stavia sa na čelo opozície.

Abbás Kiarostami tvrdil, že či už ide o dokumentárny alebo hraný film, v každom prípade rozprávame veľkú lož. Najdôležitejšie je aby sme vytvorili celú sériu lží a dospeli tak k vyššej pravde. Tieto lži nie sú skutočné, ale v istom zmysle sú pravdivé. Platí to aj pre snímku o Jeľcinovi. Režisér sa nesnaží o riešenie sporných otázok augustových udalostí, dôležité nie je hľadanie toho, ako to v skutočnosti bolo, ale to, ako naplniť „pravdu“ konkrétnym obsahom, ktorý by s ňou korešpondoval a nie ju spochybňoval, hýbal s ňou. „Dobrí“ sú dobrými v každom ohľade – sú nielen zodpovednými politikmi, ktorým leží na srdci osud národa, ale aj starostlivými otcami a manželmi. V tomto zmysle sa javí ako koherentné objavenie paralelnej línie o láske tehotnej novinárky a jedného z ochrancov Bieleho domu, ktorá by mohla pri takom silnom a sebestačnom námete na prvý pohľad prekvapiť. Dieťa dostane meno Boris a bude dieťaťom novej a lepšej doby, o ktorú sa pričinil jeho menovec.

Nina Cingerová

Generation П

Россия, 2011

Режиссёр: Виктор Гинзбург

«Generation П» - первая попытка экранизации одноименного романа Виктора Пелевина. Роман Пелевина вышел в 1999 году, фильм - 12 лет спустя. Такого отрезка времени оказалось достаточно, чтобы многие явления, существовашие в эпоху написания романа, исчезли, заменились новыми. Исчезли многие товары, марки которых пестрят по всему произведению, исчезли малиновые пиджаки и «разборки» в их первозданном мире, поменялись политики: Ельцина уже нет в живых, Радуев умер в колонии, Березовский - в эмиграции. Поэтому фильм, вышедший в 2011 году, - своебразный привет современной России из лихих 90-х. Но настолько ли все изменилось? В 90-х, когда реклама только приходила на российский рынок, она не была тем, чем она является сейчас — привычной обыденностью. Тогда реклама была явлением новым, чуждым, но крайне перспективным в продвижении интересов самых разных структур. Однако, пройдя путь интернализации в сознании масс, реклама не стала менее влиятельным орудием игр экономических и политических. Пелевин в своей книге довел роль медиа-технологий до всепоглощающего абсурда. В его книге реальность перестаёт ей быть, всё заменяется образами, производимыми высокими технологиями. Всё это приправлено мифологией, препаратами, расширяющими сознание, и мистико-спиритуалистическими практиками. И всё это должно было получит своё кинематографическое воплощение. Задача, конечно, непростая. Результат тоже вышел неоднозначным. Сказать, что фильм не получился, нельзя. Особенно учитывая плачевное состояние современной российчской киноиндустрии, редко радующей массового зрителя чем-то оригинальным и стоящим. Но при этом каждый, кто со знанием дела прочитал книгу Пелевина, скажет, что она лучше фильма. То же скажет и Ваш покорный слуга. Не вышло у авторов фильма передать всю многоранность книги. Фильм вышел рваным и неоднородным. И, по моему скромному мнению, понять его, не прочтя, книги, вряд ли можно. Вся теория вау-импульсов, красной нитью проходящей по всей книге, в фильме упонимается вскользь и не играет никакой роли. Может, не стоило её упоминать вовсе? Фильму бы это пошло только на пользу. Но, повторюсь, фильм нельзя назвать провалом, и его стоит смотреть, хотя бы для того, чтобы потом прочесть книгу.

Иван Посохин

Сериал «Интерны»

Россия, 2010-2011

Режиссёр: Максим Пежемский

Интерны – редкий в современном российском телевизионном кинематографе оригинальный, и, что особенно приятно, удачный ситком. Жизненные и невероятно смешные истории, приключающиеся с главными героями, мало кого могут оставить равнодушным. Жемчужина сериала, естественно, - доктор Быков, роль которого исполняет Иван Охлобыстин (Даунхаус, Царь). Охлобыстину удаётся создать образ циничного, преисполненного сарказма, но при этом справедливого и умного врача-деспота. Но это не русский доктор Хаус, ставящий невероятно сложные диагнозы, а борющийся за жизни пациентов заведующий отделением, бывший байкер, способный любую ситуацию повернуть в свою пользу. Компанию ему составляют незадачилвые интерны: Варвара Черноус, слишком наивная и идеалистичная девушка, Семён Лобанов, простой парень, хамоватый и неудачливый, Глеб Романенко, сын главного врача, типичный представитель «золотой молодёжи», Борис Левин, «ботаник» с завышенной самооценкой и красным дипломом. Колорит сериалу придают и персонажи вроде врача-венеролога Купитмана, взяточника и тонкого ценителя коньяка, или главврача и по совместительству любовницы Быкова Анастасии Константиновны Кисегач.

В настоящее время снято 80 серий «Интернов». Многие из них доступны на официальном сайте телеканала «ТНТ».

Иван Посохин

ПираМММида

Россия, 2010

Режиссёр: Эльдар Салаватов

«МММ» – это не просто компания или финансовая пирамида. Это – часть истории России. Это 90-е годы, беспокойные и нестабильные. Это огромные надежды и последовавшие за ними разочарования, иногда даже смерти.

«МММ» просуществовала всего несколько лет.  Но и сегодня в русской культуре можно найти её следы.  Ну вот, скажем, из последних – фильм «ПираМММида». Фильм, основанный на реальных событиях начала 1990-х, в его основу положена автобиографическая повесть самого основателя «МММ» – Сергея Мавроди. Его называли народным бизнесменом, финансовым революционером или просто параноиком, отягощённым манией величия.

Социализм в прошлом. Капитализм ещё не наступил. У России есть уникальный шанс превратиться из сырьевого придатка Запада в мировой финансовый центр.

Никому не известный гениальный математик создаёт «МММ» - компанию, которую позже назовут финансовой пирамидой - начинает печатать собственные акции и продавать их по принципу «сегодня всегда дороже, чем вчера». Невероятная рекламная кампания, тысячи пунктов продаж и миллионы вкладчиков каждую неделю – такого Россия ещё не видела… Политики и банкиры в растерянности, никто не знает, как прекратить этот беспредел. 

Фильм содержит в себе оттенок романтизма, который присутствует в таких фразах главного героя, как «Я Россией не торгую», его скрытом патриотизме и отчасти желании вывести страну из затянувшегося кризиса с помощью  государственных структур или без неё.

Но его диалог с властью оказывается неудачным, великий математик остаётся у разбитого корыта. А вместе с ним и миллионы легковерных россиян.

Фильм стоит посмотреть по двум причинам. Во-первых, это прекрасный экскурс в недалёкое российское прошлое. Во-вторых, актёрский состав весьма неплох – Алексей Серебряков (Груз 200, 9 рота, Обитаемый остров), Фёдор Бондарчук (Даун Хаус, 9 рота, Адмиралъ) , Пётр Фёдоров (Обитаемый остров).

Маша Карпук

Neadekvátni ľudia (Неадекватные люди)

Rusko (2010)

Režisér: Roman Karimov

 Prosím, zoznámte sa. Vitalik, vzdelaný muž stredného veku, sa po smrti svojej priateľky rozhodne začať nový život - v novom byte, novom zamestnaní a novom meste. Odteraz chce žiť ako „adekvátny“ človek. Kristína, nespútaná tínedžerka, ktorá sa stane jeho susedkou ho chce premeniť zo zadrota na „normálneho“ chlapa.

Film debutujúceho, len 27-ročného, režiséra Romana Karimova je napriek „lolitovskému“ námetu, ktorý by mohol vzbudzovať určité pochybnosti, prekvapujúco svieži - nenapodobňuje, nemoralizuje a neuráža. Poteší najmä to, že dialógy mladých hrdinov vyznievajú prirodzene, scenárista svojich hrdinov „neznásilňuje“ ostroumnými aforizmami a my mu dokážeme uveriť, že takto sa to naozaj mohlo stať. „Hluché“ miesta, ktoré by niektorí kritici radi videli dokreslené vhodnou hudbou sú z môjho pohľadu naopak plusom. Ak by režisér pristúpil na ich ozvučenie, vznikol by efekt „hudobného klipu“ a ja by som teraz písala komentár v úplne odlišnom duchu. V neposlednom rade je Karimovova práca dôkazom toho, že aj s nízkym rozpočtom a neznámymi tvárami (I. Ľubimov, I. Olerinská) sa dá natočiť kvalitný film. Ak ste jedným dychom čítali prózu Iriny Denežkinovej, bude sa vám páčiť a radi mu odpustíte aj nekvalitnú prácu kameramana.    

Nina Cingerová

Kraj (Край)

Rusko (2010)

Režisér: Alexej Učiteľ

V lete 1945 prichádza do trestaneckej osady Kraj, kdesi uprostred tajgy, veterán Veľkej vlasteneckej vojny Ignat. V srdci má nenávisť voči Nemcom a vášeň k lokomotívam. Pre neho sú ako ľudia, jeho druhovia, ktorým dáva mená a stará sa o nich. Keď sa dozvie, že na neďalekom ostrove sa nachádza opustená lokomotíva, vydá sa na cestu, aby ju vzkriesil. Nájde však aj jej pani – dcéru nemeckého inžiniera Elzu, ktorá v Gustavovi prežila vojnu.

Po Antonovových Zajatcoch hmly (Polumgla) z roku 2005 je Kraj ďalším z filmov, ktorý tematizuje zložité vzťahy medzi porazenými a víťazmi. Tentokrát však do nich vstupujú aj stroje, ktoré v záverečných minútach filmu zvedú súboj na život a na smrť. Chtiac-nechtiac sa tak nevyhnete porovnávaniu s Bojašovovým „mŕtvym“ hrdinom (Tankist ili „belyj tigr“), ktorý brázdil bojové polia na „živých“ tankoch. Táto metafora však v Učiteľovom filme nie je natoľko prepracovaná a preto zostáva západným divákom mnohokrát nepochopená (por. kritiky na stránke csfd.cz).

Film bol ruským nominantom na Oskara v roku 2010.

Nina Cingerová

Unavení slnkom 2: Exodus

(Утомленные солнцем 2: Предстояние)

Rusko, Nemecko, Francúzsko (2010)

Režisér: Nikita Michalkov

 

V pokračovaní kultového filmu Unavení slnkom (1994) sa bývalý generál Kotov, odsúdený na smrť počas stalinských čistiek dostáva z gulagu na front, kde bojuje za svoju sovietsku vlasť. Podobne ako v snímke Dvanásť (2007), v ktorej Michalkov svojho hrdinu obliekol do božských vlastností – múdrosti, dobroty, trpezlivosti,  sa aj tu musíme vyrovnať s tým, že režisér je v jeho prípade viac ako režisér. Postava Kotova, ktorú si zahral Michalkov vyniká takmer bohatierskymi vlastnosťami a je povznesená nad ľudské slabosti. Film má viacero silných bojových scén. Ich pátos, ktorý k snímkam typu „veľký film o veľkej vojne“ nepochybne patrí je však v silnom kontraste s absurdnými výjavmi, pri ktorých je každému jasné, že takto sa to za žiadnych okolností stať nemohlo. Do kategórie rušivých prvkov patrí aj „vzkriesenie“ Olega Menšikova (Miťu), ktorý v posledných záberoch prvej časti pácha samovraždu. V neposlednom rade je tento film svedectvom toho, že pravoslávne motívy (Lunginov Cár a Ostrov, Chotinenkovov Pop, Proškinov Zázrak ) si našli svoje pevné miesto v súčasnom ruskom filme. Michalkov necháva svoju hrdinku prijať krst na námornej míne a útočí na diváka oslepujúcim svetlom kríža. Film sa v Rusku stretol s negatívnymi kritikami ironizujúcimi predovšetkým ego režiséra. 

Nina Cingerová

Cár (Царь)

Rusko (2009)

Režisér: Pavel Lungin

Režisér, ktorý je u nás známy predovšetkým snímkou Ostrov (2006), rozohráva na príbehu o Ivanovi Hroznom a metropolitovi Filippovi filozofickú partiu o večných témach dobra a zla, svetla a tmy, moci a bezmoci. Práve vďaka jasnej profilácii postáv - psychopatického cára, ktorý nerobí nič iné, len spína ruky v modlitbe a zabíja a cirkevného hierarchu, ktorý predstavuje stelesnenie východnej duchovnosti, je problematické upratať film pod hlavičku historický. Aj preto do istej miery prekvapia diskusie, ktoré v Rusku rozpútal. Film podľa kritikov nezodpovedá historickým faktom. Nesedí oblečenie, jazyk (dokonca, aj keď sa pozabudne na preklad do súčasnej ruštiny), rozsah a datovanie bitiek, vek postáv, cirkevné rituály a vlastne vôbec nič. Reakcie, ktoré sa týkajú ideologickej orientácie filmu sa naopak dali očakávať. Ivan IV. má medzi nacionalistami postavenie národného svätca. Príznačná je patetická výzva na stránke agentúry Russkaja linija (internetového portálu, ktorý necháva ožiť známu triádu z 19. storočia - pravoslávie, samoderžavie, národnosť), v ktorej padajú slovné spojenia ako „politická zrada“ či „neprofesionálny Rus“ (ako protiklad „profesionálneho patriota“). Západný divák má zo svojej pozície na výber: buď sa upriami na filozofický profil filmu, bude ho vnímať ako výpoveď o vzťahu cirkvi a štátu, o povahe moci a viery, chápať ho ako úvahu o problémoch ľudstva vo všeobecnosti, alebo sa upriami na obraz krvavého Ruska s jurodivým pomätencom na čele. A tu nepomôže ani to, že na každého Ivana sa nájde aj jeden Filipp.

Úlohu Ivana Hrozného si vo filme zahral Lunginov„dvorný“ umelec – Piotr Mamonov. Za pozornosť stojí postava šuta Vassiana, ktorého vynikajúco stvárnil  Ivan Ochlobystin. Scenárista (Dom slnka) a herec patrí k zaujímavým postavám ruskej umeleckej scény. Okrem iného aj preto, že bol v roku 2001 vysvätený za kňaza Ruskej pravoslávnej cirkvi. Práve Cár bol pre neho v tomto smere osudovým filmom. Jeho úloha sa stretla s natoľko negatívnym ohlasom v pravoslávnych kruhoch, že Ochlobystin je na základe vlastnej žiadosti momentálne oslobodený od vykonávania kňazskej služby. 

Nina Cingerová

Kislorod

Россия, 2008

Режиссер: Иван Вырыпаев

Не подсесть на кислород…

Иван Вырыпаев - человек довольно известный в российской культурной среде. В свои 38 лет он стал одним из главных представителей того, что в России называют «новой драмой», его постановки идут в главных «альтернативных» театрах страны, пьесы переводят на множество иностранных языков. Но довольно быстро театральной сцены Вырыпаеву стало мало, и он стал заниматься кино. На данный момент по его сценариям снято шесть фильмов, в четырех из которых он выступил как режиссер, а в двух еще и как актер.

В качестве режиссера и сценариста Вырыпаев выступил и в фильме 2008-го года «Kislorod». За основу он взял свою собственную пьесу 2002 года «Кислород», постановки которой уже успели стать театральным «хитом» середины нулевых. Фильм по своей структуре кардинальным образом отличается от того, что мы привыкли видеть. Серия «клипов», основанных на речитативе, на фоне которого происходит основное действие, отсутствие реплик персонажей, включение психоделических мультипликационных элементов и документальных материалов – вот лишь малая доля «особенностей» фильма. «Kislorod» - это своеобразный крик «обозленного молодого человека», задыхающегося в современном мире, поглощенном дефицитом каких-либо ориентиров и девальвацией вечных ценностей. Как сказал сам Вырыпаев: «Кислород» - кино для тех, кто хочет осмыслить свою жизнь. Для тех, кто не удовлетворен ответами на вечные вопросы. Для тех, кто ищет, кто сомневается. Но этот фильм не дает ответов, он лишь увеличивает число вопросов. Ведь с вопросов-то все и начинается. Без попыток осознать свою жизнь, любовь, веру невозможно жить, как и без кислорода. Иначе – задохнешься».

Иван Посохин

Nirvána (Нирвана)

Rusko (2008)

Režisér: Igor Vološin

Nezávislý scenárista a režisér Vološin patrí medzi autorov, ktorí sú doma hneď v niekoľkých filmových žánroch. Po krátkometrážnych dokumentárnych snímkach prišiel do ruských kín s celovečerným filmom v štýle kyberpunku. V príbehu o Alise, Vel a Valerovi Miortvom nastolil večné témy o láske, zrade a klamstve, hoci slovo ľúbostný by som pri opisu ich vzťahu volila len s veľkým váhaním. Obsah však v prípade Vološinovho filmu nie je natoľko dôležitý, dej filmu je miestami predvídateľný, ba až banálny. Prím hrá predovšetkým forma. Karnevalové masky, kostýmy a aj ulice Petrohradu (zažijte Piter FM naopak!) si tak v snímke zahrali jednu z hlavných úloh. V roku 2008 si Nirvána odniesla z festivalu Kinotavr v Soči (najväčší filmový festival v RF) cenu za najlepší debut. 

Nina Cingerová

Rusko

Morfium (Морфий) (2008)

Režisér: Alexej Balabanov

Voľné spracovanie Bulgakovových poviedok podľa scenára Sergeja Bodrova ml., ktorý tragicky zahynul v roku 2002 pri natáčaní na Kaukaze. V revolučnom roku 1917 prichádza do mestečka v ruskej glubinke mladý doktor Poľakov, ktorý po nešťastnej náhode s pacientom prijíma prvú dávku morfia. Film o skaze v nás a skaze mimo nás sa nesie v duchu balabanovského naturalizmu, ktorého je tu cítiť viac ako Bulgakova. 

Nina Cingerová