Rodičovstvo s deťmi do troch rokov: teória a výskum

Monografia profesora Petra Gavoru, doktorky Dariny Dvorskej a doktorky Janky Medveďovej z Katedry pedagogiky FiF UK sa zaoberá rodičovstvom. K tejto úlohe sa v európskej tradícii viaže mnoho predstáv, mýtov, symbolov a osobných príbehov. Ambíciou autorskej publikácie je prispieť k teórii rodičovstva a pomocou empirických výskumov prehĺbiť jeho vedecké poznanie.


30. 06. 2024 22.06 hod.

Základnou tézou autorov – na rozdiel od väčšiny slovenských prameňov – je, že rodičovstvo nezahŕňa len výchovu dieťaťa. Jeho súčasťou je i starostlivosť o dieťa, jeho ochrana a, napokon, starostlivosť rodiča o seba samého a jeho sebarozvoj. Rodičovstvo autorský tím chápe jednak ako sociálnu rolu a identitu rodiča, jednak ako jeho konanie, teda o vykonávanie konkrétnych činností pri opatrovaní, starostlivosti, ochrane a výchove dieťaťa. Druhý typ vnímania rodičovstva teda úzko súvisí nielen s dieťaťom, ale aj so samotným rodičom: s jeho utváraním a sebarozvojom. Publikácia ukazuje, ako rodičia napĺňajú svoju rolu, ako v jej rámci uvažujú a konajú. Autorský tím sa nesnaží analyzovať činnosť rodiča literárne. Takýchto prác je veľa a ambíciou nebolo rozšíriť ich rad. Cieľom bolo poskytnúť opis rodičovstva založený na solídnych a metodologicky hodnotných empirických zisteniach z dobre zostavených súborov rodičov a pomocou osvedčených metodologických postupov.

Šesť kapitol knihy pokrýva pole rodičovstva, pričom smeruje od definovania terminológie rodičovstva ku kľúčovým vlastnostiam rodiča a jeho konaniu. Teoretická časť zachytáva viaceré aspekty rodičovstva: vedomosti rodičov, ich emocionalitu, typológiu materstva, intenzívne materstvo a rodičovstvo otcov (kapitola 1). Dve kapitoly sú venované veľkým témam rodičovstva – výchovným štýlom rodičov a ich self-efficacy, teda  presvedčeniu ľudí o ich schopnosti kontrolovať udalosti, ktoré ovplyvňujú ich životy (kapitoly 2 a 3). I keď sa zdá, že ide o rôznorodé oblasti, súhrne tvoria hutný celok, ktorý je dobrou vstupnou bránou k empirickým výskumom.

Prvý výskum (kapitola 4) odhaľuje, ako matky a otcovia detí do troch rokov vnímajú svoje rodičovstvo – ako vstúpili do role rodiča, ako každodenne napĺňajú svoje rodičovstvo, ako si stanovili normy svojho konania a ako ich tieto priviedli do krízy, z ktorej našli východisko len tak, že do bezmedznej lásky k dieťaťu vložili lásku k sebe.

Druhý výskum (kapitola 5) sa zameral na profil rodičovstva. Dáta získané na veľkom súbore matiek umožnili definovať tento profil ako emocionalitu rodiča, jeho kompetencie, rodičovskú záťaž a rodičovskú neistotu. Autor a autorky taktiež ukázali, ako tieto prvky súvisia s demografickými údajmi rodičov, rodiny a dieťaťa.

Analytická časť kapitoly 6 odhalila, aké sú preferencie rodičov v systematickom i epizodickom vzdelávaní. Podľa zistení sa štvrtina respondentiek začala vzdelávať skôr, než sa im narodilo prvé dieťa.

Autorskému tímu sa podarilo sumarizovať poznatky o rodičovstve z teoretického i empirického hľadiska. Výsledky ukazujú na skutočnosť, akým významným fenoménom sa rodičovstvo stáva. Publikácia teda prináša nové poznatky a môže sa stať inšpiráciou pre nové výskumy a odborné diskusie.

Monografia vyšla v roku 2024 vo Vydavateľstve Univerzity Komenského a je k dispozícii aj online.

Publikácia je výstupom projektu VEGA 1/0484/21 Premeny rodinnej výchovy a rodičovského vzdelávania na Slovensku financovaného Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a mládeže SR, a bola finančne podporená aj z Fondu na podporu vydávania výstupov tvorivej činnosti FiF UK.