Výber z najvýznamnejších zahraničných grantov

Výber z najvýznamnejších zahraničných projektov, ktorých riešiteľom alebo spoluriešiteľom sú zamestnanci fakulty:

2017 – 2018:  Uvažovať a diskutovať o euroskepticizme - Comprehending & Debating EuroScepticism (CODES) (Aneta Világi, PhD., Katedra politológie)

Grantová schéma: Európa pre občanov - Projekty občianskej spoločnosti

V poslednej dobe čelí Európska únia v dôsledku vnútorných kríz a tiež geopolitických tlakov silnejúcej tendencii euroskeptických nálad a postojov. Tieto destabilizačné tendencie s dôsledkami pre podporu Európskej únie majú dopad najmä na krajiny strednej a východnej Európy. Projekt CODES sa snaží prispieť k pochopeniu benefitov a hodnotového prínosu európskej integrácie občanmi EÚ s využitím takých nástrojov, akými sú diskusia a reflexia. Projekt sa tento cieľ snaží dosiahnuť prostredníctvom štyroch špecifických krokov:

1.      Identifikáciou zdrojov euroskepticizmu medzi občanmi.

2.     Zvyšovaním povedomia o vplyve EÚ na zlepšovanie životných podmienok svojich občanov v tých oblastiach, ktoré sú späté s ich každodenným životom.

3.     Diskusiou o zdrojoch euroskepticizmu s lokálnymi lídrami a identifikáciou možných spôsobov ako týmto výzvam čeliť v ich každodennej práci.  

4.     Rozširovaním poznatkov o zdrojoch euroskepticizmu a špecifických, zmysluplných spôsobov ako im čeliť.    

Ciele projektu budú dosahované prostredníctvom nástrojov akými sú debaty s občanmi, okrúhle diskusné stoly s lokálnymi mienkotvorcami a diseminačnými podujatiami v Bratislave a Bruseli. Projekt si na základe poznatkov a zistení zozbieraných v procese jeho realizácie zároveň kladie ambíciu prispieť do debaty o komunikačnej stratégii k európskym voľbám 2019.

2016 – 2019: Dobré úmysly, zmiešané výsledky – výskum komplexného prístupu EÚ k manažmentu konfliktov a kríz - (EUNPACK) (prof. Jozef Bátora, PhD, Katedra politológie)

Grantová schéma: Horizont 2020, Rámcový program EÚ pre výskum a inovácie

Projekt EUNPACK skúma mechanizmy na mikro-úrovni, ktoré EÚ využíva v reakcii na krízy. Ako funguje v praxi a na lokálnej úrovni zahraničná politika EÚ pri snahách o stabilizáciu konfliktov a kríz v susedstve Únie? Dokážu diplomati Únie adresovať praktické problémy, ktoré trápia dôchodcov v srbskej a kosovsko-albánskej časti Mitrovice v Kosove? Ako úradníci EÚ v praxi podporujú zapojenie žien do politického a spoločenského života v severnom Iraku? Čo a ako robí Únia na zabezpečenie základnej infraštruktúry v údoliach Afganistanu, či v urbánnych centrách v Líbyi a v Mali? A ako pracujú predstavitelia Únie so znepriatelenými stranami na lokálnej úrovni v konflikte na východnej Ukrajine? Dokáže sa Únia posunúť od široko koncipovaných zahraničnopolitických stratégií k praktickým riešeniam, ktoré uľahčujú život obyvateľom v krízových oblastiach? A ak nie, čo, kde a ako treba zlepšovať?

Teoreticky je projekt ukotvený na pomedzí tzv. nového inštitucionalizmu v politológii a sociálno-antropologických etnografických prístupov k štúdiu konfliktov. Kombinuje sa tým dôraz na štúdium organizačných štruktúr a procesov, ktoré podmieňujú fungovanie medzinárodných organizácií, medzi ktoré patrí zahraničnopolitická administratíva EÚ, a dôraz na miestne spoločenské faktory, praktiky a kognitívne rámce, ktoré ovplyvňujú a podmieňujú schopnosť Únie pôsobiť ako stabilizačný aktér v krízach a konfliktoch na miestnej úrovni.  Zahŕňa to na jednej strane skúmanie zahraničnopolitických organizačných štruktúr, procedúr a praktík Únie na úrovni bruselského aparátu a na úrovni diplomatickej prítomnosti v konfliktných oblastiach. Na druhej strane to obsahuje etnografický analytický vhľad do miestnych komunít skúmajúc miestne formy a praktiky vyrovnávania sa s krízami a konfliktom s dôrazom na to, či a akú úlohu tu prípadne zohráva EÚ. Jednotlivé prípadové štúdie zamerané na manažment kríz v Kosove a Srbsku, na východnej Ukrajine, v Iraku, Afganistane, Líbyi a v Mali budú takisto analyzovať prístupy Únie v troch fázach krízy: v predkrízovej, krízovej a post-krízovej fáze. Dôležitou ambíciou projektu je posunúť poznanie miestnych dynamík v krízových oblastiach od euro-centrických koncepcií smerom k zahrnutiu miestne ukotvených a kultúrne senzitívnych prístupov.

2016 – 2019: COURAGE - Cultural Opposition: Understanding the Cultural Heritage of Dissent in the Former Socialist Countries (ODVAHA - Kultúrna opozícia: Pochopenie kultúrneho dedičstva odporu v bývalých socialistických krajinách) (doc. Mgr. Vladimír Zvara, PhD., katedra muzikológie)

Grantová schéma: Horizont 2020, rámcový program EÚ pre výskum a inovácie, výzva Reflexívne spoločnosti 2015

Projekt COURAGE – ODVAHA je prvým projektom financovaným prostredníctvom programu Horizont 2020 v humanitnej oblasti výskumu, ktorý je koordinovaný inštitúciou zo strednej alebo východnej Európy. Medzinárodnú spoluprácu 12 výskumných pracovísk riadi Inštitút histórie Výskumného centra pre humanitné štúdiá Maďarskej akadémie vied. Slovenskú republiku v projekte zastupuje Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave a jej Katedra muzikológie, v spolupráci s vedeckými pracovníkmi zo Slovenskej akadémie vied.

Projekt COURAGE výrazne ovplyvní spôsob nazerania na dejiny éry socializmu v stredovýchodnej Európe, na históriu útlaku a odporu. Cieľom projektu je vytvorenie prvej digitálnej databázy, online i offline, súkromných a verejných zbierok v Európe, ktoré poukazujú na rôzne formy kultúrnej opozície v bývalých socialistických krajinách stredovýchodnej Európy, od nástupu komunistického režimu v regióne až po pád železnej opony. Dedičstvo kultúrnej opozície v bývalých socialistických krajinách je súčasťou celoeurópskej dedičstva a pripomína nám, že občianska odvaha vytvára kultúrne hodnoty aj pod nadvládou autoritárskeho režimu.

Projekt vytvorí sa obsiahly elektronický register existujúcich, avšak roztrúsených zbierok, ktoré dokumentujú históriu a formy kultúrnej opozície v bývalých socialistických krajinách. Tieto zbierky tiež budú podrobované analýze v širšom sociálnom, politickom a kultúrnom kontexte. Výstupmi projektu budú okrem akademických publikácií, príručky k zbierkam, správ za jednotlivé krajiny, digitálneho úložiska a elektronických informačných zdrojov tiež podujatia pre verejnosť (putovné a online výstavy, filmové festivaly) a webový portál. Pre pedagógov a školy budú vytvorené vzdelávacie programy a metodické usmernenia pre prácu s týmito archívnymi zbierkami.

cultural-opposition.eu

2015 – 2016: Demokratické vládnutie a diferenciácia v Európe (doc. Jozef Bátora, katedra politológie)
Grantová schéma: Štipendijný program EHP Slovensko – Inštitucionálna spolupráca medzi vysokými školami a v stredoškolskom vzdelávaní (EEA/EHP-SK06-IV-V-02)
Procesy európskej integrácie sa v posledných desaťročiach vyvíjali v rozmanitých a premenlivých smeroch. Krajiny v Európe rozvíjali rôzne formy väzieb k inštitucionálnym usporiadaniam politického a ekonomického vládnutia v rámci Európskej únie. Európska integrácia skrátka nie je a v dohľadnej budúcnosti nebude zjednocujúci a súdržný proces, ktorý by viedol k jednému dominantnému typu procesu politického zjednotenia európskych krajín. Slovensko a Nórsko sú príkladmi krajín v rozličným stupňami integrácie do politického usporiadania EÚ. Komparatívny prístup, ktorý využíva ako východisko kontext týchto dvoch krajín a rozširuje výskumný záber smerom k iným európskym krajinám, poskytuje úrodnú pôdu pre štúdium diferenciácie a demokratického vládnutia v súčasnej Európe.
Projekt sa zameriava na túto výskumnú oblasť a snaží sa vytvoriť trvalú spoluprácu medzi Univerzitou Komenského (UK), popredným politologickým prostredím na Slovensku, a ARENA z Univerzity v Oslo, ktorá je špičkovým európskym centrom excelentného výskumu o demokratickom vládnutí v Európe. Projekt vytvorí rámce pre transfer súboru najlepších praktík pre dosiahnutie excelentnosti výskumu a výučby v PhD. stupni v oblasti demokratického vládnutia.

2012–2015: IRISS: Increasing resilience in surveillance societies (doc. E. Láštic a kol., katedra politológie)
Donor/grantová schéma: 7. rámcový projekt EÚ
IRISS will reconstruct the spread of surveillance systems and technologies in public and private sectors from the perspective of their impact on the fabric of a democratic society. The project will focus on the observable effects and everyday understanding of surveillance in contemporary Europe, analysing differences within and between individual societies and matching the observable effects against the situation in other parts of the world. Web: irissproject.eu

2011–2014: INPROFOOD – Towards inclusive research programming for sustainable food innovations (doc. Z. Kiczková, katedra filozofie a dejín filozofie)
Donor/grantová schéma: 7. rámcový projekt EÚ
Cieľom projektu je podnecovať nové formy komunikácie medzi výskumom v oblasti zdravia a potravín, výrobou a verejnosťou, rozvíjať také prístupy k určeniu priorít výskumu, ktoré sú iniciované zdola, podporovať konkrétne inovatívne programy zapájania stakeholderov do procesov určovania priorít výskumu v oblasti zdravia a potravín na národnej i na európskej úrovni, vypracovať akčné plány na posilnenie hlasu verejnosti v oblasti výskumu zdravia a potravín. Web: http://www.inprofood.eu/partners/

2013: Visegrad Eastern Partnership Literary Award (doc. Ľ. Matejko, katedra rusistiky a východoeurópskych štúdií)
Donor/grantová schéma: Medzinárodný vyšehradský fond
Výskum súčasných literatúr v postsovietskom priestore; vytvorenie medzinárodnej platformy pre výmenu poznatkov a kritickú reflexiu literárneho života v krajinách Východného partnerstva a úlohy literatúry a spisovateľov v procesoch transformácie spoločnosti. Publikačné výstupy: vydávanie časopisu; preklady diel súčasných autorov krajín Východného partnerstva. Web: http://fphil.uniba.sk/katedry-a-odborne-pracoviska/katedra-rusistiky/visegrad-eastern-partnership-literary-award/

2013–2016: Implementation and Development of Korean Studies at the Comenius University in Bratislava (doc. M. Slobodník a kol., katedra východoázijských štúdií)
Donor/grantová schéma: Academy of Korean Studies
Projekt udelila grantová schéma Akadémie kórejských štúdií (Kórejská republika). Cieľom je podpora a rozvoj koreanistiky. Ako samostatný študijný program vznikla na FiF UK v septembri 2012. Vďaka grantu môže katedra pozývať hosťujúcich pedagógov z Európy i Kórey na prednáškové bloky na FiF UK. Z grantových prostriedkov bola nakúpená technika a odborná literatúra. Výsledkom projektu bude okrem iného publikovanie dvoch učebníc (učebnica kórejského jazyka a slovník moderných kórejských dejín).

2011: Central European Studies (prof. J. Benická a kol., FiF UK)
Donor/grantová schéma: Medzinárodný vyšehradský fond
Cieľom projektu bolo etablovanie nového študijného programu na FiF UK zameraného na jazyky a kultúru strednej Európy. Program sa študuje v anglickom jazyku a je určený primárne zahraničným študentom, otvorený je aj pre domácich.