Výber z najvýznamnejších domácich grantov

Výber z najvýznamnejších domácich projektov, ktorých riešiteľmi sú zamestnanci fakulty:

2016 – 2020: EURECOR: Usporiadanie uznania v Európskej únii a malé členské štáty (prof. Jozef Bátora a kol., Katedra politológie)

Donor/Grantová schéma: APVV-15-0732

EÚ je spoločenstvom krajín zdierajúcich normy, hodnoty a pravidlá, ktoré umožňujú spoluprácu naprieč spoločnosťami členských štátov. Ako taká funguje EÚ ako špecifický typ usporiadania uznania – systému noriem  a očakávaní, ktoré charakterizujú vzťahy medzi členskými štátmi, formujú ich identity a odlišujú ich od vzťahov s nečlenskými štátmi.  Doteraz máme relatívne málo poznatkov o tom, čo umožňuje členským štátom získať v rámci EÚ uznanie, za akých okolností sa tak deje a akým spôsobom tvorba uznania prebieha. Projekt skúma čo, ako a za akých okolností vytvára uznanie malých členských štátov ostatnými členskými štátmi. Cieľom projektu je analyzovať povahu usporiadania uznania EÚ a stanoviť jeho vlastnosti a charakteristiky, a to najmä s ohľadom na rolu malých členských štátov ako je aj Slovensko.

Analýza je postavená na empirickom výskume dvoch navzájom prepojených dimenzií:

- verejného a mediálneho diskurzu o správaní sa členských štátov vo vzťahu k vybraným politikám EÚ

- formovania „myšlienkových komunít“ ktoré zdieľajú porozumenie EÚ ako politického projektu, a to v rámci členských štátov, ako aj ponad ich hranice

Projekt sa pokúsi priniesť precíznejšie a hlbšie porozumenie usporiadania uznania v EÚ a tým prispieť k rozvoju teoretických debát o procesoch uznania a tvorbe identity ako aj o charaktere EÚ ako politickej entity. Zároveň poskytne poznatky, ktoré budú prakticky využiteľné pri formulovaní stratégií verejnej diplomacie a brandingu SR aj iných malých štátov Únie.

 

2016 – 2019: NEUROPSY: Štandardizácia neuropsychologickej batérie NEUROPSY na slovenskej populácii (prof. A. Heretik a kol., Katedra psychológie)

Donor/Grantová schéma: APVV-15-0686

Projekt NEUROPSY je príspevkom k rozvoju stavu neuropsychologickej diagnostiky na Slovensku, v rámci ktorej chýba štandardizovaná neuropsychologická testová batéria. Projekt vytvára a overuje neuropsychologickú batériu zameranú na diagnostiku širokého záberu porúch kognitívnych funkcií so špecifickým dôrazom na diagnostiku ľahkej kognitívnej poruchy a demencie. Prínos spočíva najmä v zlepšení kvality diagnostického procesu a umožnení skorej diagnostiky ochorení s kognitívnou symptomatikou, s využiteľnosťou výsledkov v interdisciplinárnej spolupráci. Vďaka podrobnému mapovaniu kognitívneho profilu môže umožniť detailnejšie zacielenie intervencie a taktiež identifikáciu zmien kognitívnych funkcií, čím je využiteľná v ďalších výskumných projektoch. Poskytuje aj ďalšie konkrétne výstupy pre výskum aj prax – publikácie a manuály s odporúčaniami pre diagnostický proces demencie, databázu anonymných dát pre výskumníkov k tvorbe kontrolných súborov a vytvorenie elektronickej aplikácie vybraných testov.

 

2015–2019: Hudba v Bratislave (doc. J. Bartová a kol., Katedra muzikológie)

Donor/grantová schéma: APVV-VV2014

Projekt je zameraný na výskum hudby a hudobného života v Bratislave od stredoveku po súčasnosť. Vychádza sa v ňom z predpokladu, že Bratislava ako hudobnokultúrne centrum mala v sieti stredoeurópskych miest jedinečné postavenie, vyplývajúce z jej špecifickej geografickej polohy, spoločensko-politického postavenia aj jej viacetnického a viacnáboženského obyvateľstva. Hlavným cieľom tohto projektu je prispieť k poznaniu hudobných dejín Bratislavy novými poznatkami, získanými pramenným výskumom v tých tematických oblastiach, ktoré doteraz neboli dostatočne prebádané a zároveň poskytnúť obraz o hudobnej minulosti mesta v ucelenej, systematicky koncipovanej a po vedomostnej aj metodologickej stránke aktualizovanej podobe.

2015–2019: Natura et cultura. Koevolúcia človeka a prírodného prostredia v 6. až 2. tisícročí pred n. l. v oblasti severne od stredného Dunaja skúmaná na základe archeologických a environmentálnych prameňov (prof. J. Bátora a kol., Katedra archeológie)

Donor/grantová schéma: APVV-VV2014

Projekt sleduje kultúrne, technologické a environmentálne zmeny, ktoré prebehli v strednom Podunajsku 6. až 2. tisícročia pred n. l., teda od prechodu k poľnohospodárskemu spôsobu života až po pôsobenie mediteránnych urbánnych civilizácií na kultúry staršej doby bronzovej. Kľúčovým východiskom projektu je oblasť severných prítokov stredného Dunaja, ktorá poskytuje nielen výnimočný archeologický záznam, ale aj množstvo lokalít vhodných pre paleoenvironmentálny výskum. Stredoeurópska krajina je výsledkom dlhej koevolúcie prírody a ľudských aktivít a preto je prakticky nemožné sledovať vývoj prírodného prostredia bez znalosti histórie ľudských aktivít. Hlavnou súčasťou projektu je preto realizácia cielených archeologických výskumov a prieskumov na vybraných lokalitách z neolitu až staršej doby bronzovej. Osobitný dôraz projekt kladie na opevnené sídliská a ich hospodárske zázemie a na sledovanie premeny sídliskovej štruktúry. Dôležitou súčasťou je využitie nedeštruktívnych metód ako napr. letecká prospekcia, povrchový prieskum a geofyzikálne merania a pod. Rovnako významný je paleoekologický výskum, ktorý prinesie ďalšie možnosti identifikovania vplyvu človeka na krajinu. Cieľom bude pochopenie komplexných zmien, ktoré viedli k vzniku súčasnej krajiny.

2015–2019: Sociálna stratifikácia a sociálna mobilita v slovenskej spoločnosti (prof. J. Sopóci a kol., Katedra sociológie)

Donor/grantová schéma: APVV-VV2014

Projekt je venovaný analýze najnovšieho vývoja a aktuálneho stavu sociálnej stratifikácie a mobility na Slovensku, ako aj relevantných súvislostí a dôsledkov sociálnych nerovností existujúcich v slovenskej spoločnosti. Analýza je založená na zisteniach empirického výskumu uvedených javov, vychádzajúceho z najnovších teoretických poznatkov a metodologických postupov aplikovaných v súčasnej svetovej sociológii. Výsledkom analýzy, v ktorej sa využijú i zistenia iných sociologických výskumov a dostupné štatistické údaje, budú sociologické poznatky: o aktuálnom stave sociálnych nerovností a sociálnom rozvrstvení slovenskej spoločnosti; o ekonomických, sociálnych a kultúrnych charakteristikách hlavných spoločenských tried a statusových skupín ako základných prvkov stratifikačného systému; o životných šanciach príslušníkov jednotlivých tried a statusových skupín slovenskej spoločnosti; o ich vnútrogeneračnej i medzigeneračnej sociálnej mobilite, o zdrojoch a mechanizmoch ich mobility; o myslení a konaní príslušníkov jednotlivých sociálnych tried a statusových skupín a o ich vzájomných vzťahoch; o najvýznamnejších spoločenských súvislostiach a dôsledkoch sociálnych nerovností, ako sú názory obyvateľstva na sociálne nerovnosti, sociálna súdržnosť a dôvera, sociálne napätia a societálna anómia; o najnovších vývojových trendoch v oblasti sociálnej stratifikácie, mobility i dôsledkov sociálnych nerovností na Slovensku v kontexte vývoja týchto javov v susedných štátoch.

2015–2019: Veda, spoločnosť, hodnoty: filozofická analýza ich vzájomných väzieb a interakcií (doc. M. Szapuová a kol., Katedra filozofie a dejín filozofie)

Donor/grantová schéma: APVV-VV2014

Výskumný projekt nadväzuje na viaceré aktuálne iniciatívy, rozvíjané v súčasnej filozofii vedy, ktoré kladú dôraz na sociálnu a hodnotovú dimenziu vedeckého poznania, ako aj na otázky súvisiace s rozvojom vedy a jej spoločenského významu a dosahu. Projekt má ambíciu reagovať na aktuálne problémy, ktoré možno identifikovať vo vzájomných interakciách medzi vedou a jej spoločenským prostredím. Projekt spočíva vo viacdimenzionálnom filozofickom výskume súčasnej dynamiky vzťahov medzi vedeckým poznaním a jeho hodnotovo nasýteným spoločenským prostredím, spoločenských a etických dopadov niektorých oblastí vedeckého skúmania, najmä biomedicíny a biotechnológií, mocenských techník pôsobiacich na vedu a vo vede, a napokon úlohy vedy pri určovaní spoločenských hodnôt. Tento komplex navzájom previazaných otázok je predmetom výskumu, v ktorom je zastúpená epistemologická, sociálnofilozofická ako aj etická perspektíva.

2013-2017: Kognitívne, osobnostné a psychofyziologické faktory zvládania stresu v kontexte vzťahu anxiety a alergie a možnosti ich optimalizácie (doc. I. Brezina a kol., k. psychológie)

Donor/grantová schéma: APVV, dotácia: 245 948 €

Projekt je zameraný na analýzu a konfrontáciu relevantných psychických a psychofyziologických ukazovateľov u alergických pacientov a u vysoko úzkostlivých jedincov vzhľadom na ich podobnosť v zmenenej reaktivite na stres. Projekt je zameraný aj na analýzu možných paralel s kognitívnymi procesmi, osobnostnými dispozíciami i emocionálnymi stavmi. Zámerom projektu je opísať aj biomarkery a mechanizmy, ktoré odrážajú intenzitu psychoneuroendokrinnej odpovede alergikov i vysoko úzkostlivých jedincov v záťažových situáciách. Projekt je riešený v spolupráci s Ústavom experimentálnej endokrinológie SAV a Ústavom mikroelektroniky a fotoniky FEI STU. Bližšie informácie: www.dlhodobymonitoring.sk ako aj v masmediálnych formách (televízia, rozhlas, denníky).

2013–2017: Slovenčina v kontexte viacjazyčných spoločenstiev na Slovensku (doc. J. Tancer kol., Katedra germanistiky, nederlandistiky a škandinavistiky)

Donor/grantová schéma: APVV-VV2012

Za základné zdroje dynamiky jazyka sa spravidla považujú vyjadrovacie potreby, súvisiace s vývinom kultúry a poznania, a heterogenita, ktorá ako odraz rôznorodosti jazykového spoločenstva a komunikácie spočíva v koexistencii útvarov národného jazyka a tiež v existencii diferencovaného bilingvizmu, resp. multilingvizmu. Projekt sa sústredí na problematiku jazykových kontaktov ako jedného zo signifikantných zdrojov dynamiky jazyka - či už dynamiky slovenského jazyka ako dominantného alebo dynamiky iných jazykov vytvárajúcich jazykovú situáciu na Slovensku s istou historickou tradíciou. S cieľom získať komplexný sociolingvistický obraz o interferenčných javoch a štruktúrnych zmenách ako aj o motiváciách zmien vo fungovaní jazykov v rámci vzájomných jazykových kontaktov výskum zahŕňa tieto čiastkové témy: problematika vzťahu slovenčiny a češtiny; otázka menšinových jazykov na Slovensku a skúmanie viacjazyčných regiónov; otázka, akým spôsobom je možné skúmané problémy zmapovať v rámci teórie jazykového manažmentu, s cieľom neskoršieho vypracovania stratégií na ich riešenie; úloha jazykových ideológií.

2013–2017: TransIus - Od konvencií k normám prekladu v právnom diskurze (prof. J. Rakšányiováa kol., Katedra germanistiky, nederlandistiky a škandinavistiky)

Donor/grantová schéma: APVV-VV2012

Projekt je zameraný na sformulovanie dosiaľ absentujúcej ucelenej teórie právneho prekladu zameranej na právny preklad z a do málo rozšírených jazykov s dôrazom na slovenčinu ako východiskový a cieľový jazyk, ako i na preklad vo viacjazyčných právnych systémoch a fungovanie jazyka vo viacerých právnych systémoch a etablovanie vedeckého tímu odborníkov na právny preklad z renomovaných translatologických pracovísk v oblasti právneho prekladu v európskom a globálnom kontexte. Kolektív spracuje bibliografiu knižných a elektronických zdrojov právneho prekladu a relevantných jazykových technológií využiteľných v procese právneho prekladu, akými sú uplatnenie jazykových technológií v právnom preklade, ustaľovanie noriem a konvencií, profesionalizácia právneho prekladu, interpretácia a preklad bezekvivalentnej právnej terminológie a právna terminológia v špecifických kontextoch. Z uvedeného vyplýva interdisciplinárny charakter výskumu, ktorý prepojením poznatkov z oblasti právnej lingvistiky, teórie právneho prekladu a eticko-praxeologických aspektov procesu právneho prekladu ponúkne didaktikom prekladu a prekladateľom konkrétne podnety na profesionalizáciu a zefektívnenie ich práce.

2013–2017: AMESH – Analytické metódy v spoločensko-humanitných disciplínach (prof. M. Zouhar, PhD. a kol., Katedra logiky a metodológie vied)

Donor/grantová schéma: APVV-VV2012

Viacerí vedci a filozofi vedy považujú za samozrejmosť, že existuje priepasť medzi prírodovednými disciplínami na jednej strane a spoločenskovednými a humanitnými disciplínami na strane druhej. Niekedy sa dokonca tvrdí, že spoločenskovedné a humanitné disciplíny nie sú vedami v pravom zmysle slova, keďže ich predmet, metódy a postupy nie sú rovnako striktne vymedzené ako predmet, metódy a postupy prírodovedných disciplín. Chceme overiť tézu, podľa ktorej spoločenskovedné a humanitné disciplíny sú v istých ohľadoch rovnako vedecké ako prírodné vedy, keďže prírodovedné a spoločensko-humanitné disciplíny využívajú rovnaké alebo veľmi podobné analytické metódy. Zaujíma nás to, či spôsob, miera a forma využívania analytických metód v spoločensko-humanitných disciplínach sa podobá spôsobu, miere a forme ich využívania v prírodovedných disciplínach. www.amesh.sk

2013–2017: Historický atlas obyvateľstva Slovenska (18. - 1. pol. 20. storočia) (doc. P. Tišliara kol., Katedra etnológie a muzeológie)

Donor/grantová schéma: APVV-VV2012

Cieľom projektu je vypracovať pramenné dielo zamerané na vybrané štruktúry obyvateľstva a k vybraným problémom populačného vývoja Slovenska v 18. – 1. pol. 20. storočia, pozostávajúceho z troch častí: atlas, lexikón a textová časť (vedecká monografia).

2012–2015: Súpis stredovekých nápisov z územia Slovenska (doc. J. Šedivý a kol., katedra archívnictva a PVH)

Donor/grantová schéma: APVV

Predmetom výskumu je doteraz marginalizovaná skupina historických prameňov – nápisy z územia Slovenska (od 9./12. do 16. storočia). Cieľom je ich edícia podľa historických regiónov a v analytických štúdiách spracovanie epigrafickej kultúry daných regiónov (štruktúra objednávateľov, výskyt tzv. národných jazykov, vývoj písma s cieľom zistiť znaky, na základe ktorých bude možné datovať chronologicky neurčené pamiatky a pod.).

2012–2015: Inštitucionálna výkonnosť v novej Európe (prof. D. Malová a kol., katedra politológie)

Donor/grantová schéma: APVV

Projekt sa zameriava na analýzu inštitucionálnej výkonnosti v demokratických krajinách. V súčasnosti neexistuje zhoda na spôsoboch a ani presných dôsledkoch interakcií štátnych inštitúcií a politických aktérov. Táto nejednoznačnosť vyplýva zo skúmania odlišných dát a vzoriek prípadov, čo je dôsledkom nedostatkov v konceptuálnom uchopení kľúčových premenných. Cieľom projektu INPERNE je testovať, kriticky zhodnotiť a rozvinúť empiricky podložené teórie inštitucionálnej výkonnosti v súčasných demokraciách. Výskum identifikuje kľúčové súvislosti medzi politickými inštitúciami a aktérmi na jednej strane a výstupmi a výsledkami verejných politík na druhej strane. Projekt kombináciou štatistických a kvalitatívnych metód zisťuje, ktoré konfigurácie inštitúcií a aktérov vyvolávajú očakávané systematické dôsledky.

2011–2014: Archeologická chronometria na Slovensku (Dr. P. Barta a kol., Katedra archeológie)

Donor/grantová schéma: APVV

The aim of the project is to promote application of novel chronometric methods in Slovakian and Czech archaeology by means of research, lecturing programs, and dissemination of knowledge through internet and printed media. These activities are to support the cross-border scholarly cooperation in Visegrad countries and strengthen interdisciplinarity of the regional archaeology. The project has three intertwined research areas:
1. Systematic collection of published radiocarbon dates measured on archaeological samples from Slovakia, Czech Republic, and the neighboring regions of Austria, Poland, and Hungary.
2. Mapping, collection, storage, and chronometric research of endangered archaeological and historic-architectural wood from Slovakian sites.
3. Radiocarbon dating of exceptional archaeological finds with high information potential from Slovakian sites. Web: www.c14.sk

2011–2014: Meniaci sa systém vytvárania zahraničnej politiky EÚ a malé členské štáty (doc. J. Bátora, Dr. V. Bilčík a kol., Katedra politológie)

Donor/grantová schéma: APVV

EUFORPOL skúma vznikajúci systém vytvárania zahraničnej politiky EÚ a úlohu malých členských štátov v tomto systéme z hľadiska teoretických a metodologických prístupov politológie, medzinárodných vzťahov, organizačnej teórie, práva a sociálnej antropológie.